سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ردپای «سیزده‌به‌در» در «شاهنامه»

سجاد آیدنلو با اشاره به شرح جشن نوروزی در آثار ادبی کلاسیک فارسی از آیین سیزده‌به‌در در «شاهنامه» و منظومه «ویس و رامین» می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگر ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه در مقاله «سیزده‌به‌در» (منتشرشده در نشریه «فرهنگ و ادبیات عامه»، سال ششم، خرداد و تیر ۱۳۹۷) نوشت: «تصریح شاهنامه به این‌که خسروپرویز، به‌هنگام نوروز، «دو هفته» در باغ خویش به بزم می‌نشسته، نکته مهمی است و بااین‌که شاهد واحدی است و غیر از آن ظاهراً گواه دیگری برای دوهفته بودنِ جشن نوروز در روزگار ساسانیان یا ایرانِ پس از اسلام تا دوره صفویه نیست، از نظر مشابهت با سنت‌های معاصر و پایان بزم نوروزی پس از سیزده روز درخور تأمل است....

در آغاز منظومه ویس و رامین ــ که داستان آن اصلی پارتی (فارسی میانه اشکانی) دارد ــ توصیفی از یک جشن عمومی در فصل بهار آمده که در آن، هم شاه و هم عموم مردم به باغ و راغ می‌روند و نشاط و پایکوبی می‌کنند.


بیشتر بخوانید

هرچند در این‌جا هیچ قرینه و اشاره‌ای به برگزاری آن در سیزدهم فروردین نیست، زمان و نحوه اجرای آن کاملاً شبیه مراسم «سیزده‌به‌در» است:

یکی جشن نوآیین کرده بُد شاه/ که بُد درخوردِ آن دیهیم آن‌گاه
چه خرم جشن بود اندر بهاران/ به جشن اندر سراسر نامداران
...
همه کس رفته از خانه به صحرا/ برون بُرده همه سازِ تماشا....»

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیزده بدر ، شاهنامه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
وطنم
۲۳:۰۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
بعضی ها میگن که سیزده به در به خاطر اینه که یهودی ها ایرانی کشی کرده اند و جشن آن را هم هرساله میگیرند و ما در خانه نمیمانیم تا در آن روز نحس در خانه نمیریم. والا هزار تا داستان داره این سیزده به در.