سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با سالروز تاسیس اپل بخوانید؛

اپل چگونه اپل شد؟ / سیر تکاملی غول فناوری قرن ۲۱

شرکت اپل در تاریخ یک آوریل سال ۱۹۷۶ شرکت خود را تاسیس کرد که سیر تکاملی آن را در ادامه مطالعه می کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، چهل و پنج سال قبل در چنین روزی اپل متولد شد. در دهه ۱۹۷۰، اولین اقدام هیجان انگیز خود را انجام داد، سپس برای دومین بار در دهه ۱۹۹۰ آشفتگی را پشت سر گذاشت، تا اینکه در نهایت به عنوان کتاب درسی داستان موفقیت آمریکا در آمد.

اپل چگونه شکل گرفت؟

در اواسط دهه ۱۹۷۰، استیو وزنیاک طرح‌هایی را برای رایانه Apple I به دوستش استیو جابز داد تا برای فروش روی آن‌ها کار کند. در این میان آن‌ها تلاشی برای به فروش رساندن ایده‌های خود نکردند، ولی در عوض، هر دو ابتدا بسیار تلاش کردند تا ایده‌های خود را به شرکت‌های فعلی که در آن زمان در آن کار می‌کردند یا در آن کار کرده بودند، بفروشند. ووز در آن زمان مهندس هیولت-پاکارد بود و توانست مهندسان ارشد را وادار کند که طرح وی را با توجه به خرید HP از آن‌ها بررسی کنند. آن‌ها نه تنها موافقت کردند که قابل اجرا است، بلکه تشخیص دادند که می‌تواند ارزان قیمت باشد، ایده‌های ووز با آنچه آن‌ها فکر می‌کردند باید با یک کامپیوتر هیولت-پاکارد مطابقت داشته باشد، متفاوت بود، آتاری هم همین احساس را داشت. جابز سعی داشت کارفرمای قدیمی خود، آتاری را به آنچه که اپل II است علاقه‌مند کند، اما او نیز رد شد. با این تفاوت که Atari’s Al Alcorn جابز را با سرمایه گذاران ریسک پذیر در ارتباط قرار داد و راه تشکیل یک شرکت آغاز شد.

هنگامی که آن‌ها اپل را به طور رسمی تاسیس کردند، با یک مهندس به نام، رون وین آشنا شدند. او به طرز فوق العاده‌ای آرم اصلی اپل را طراحی کرد و سپس حتی قبل از معروفیت بیشتر این شرکت، آنجا را ترک کرد. او حتی سریعتر از آنچه تصور می‌کنید رفت. این سه نفر در اول آوریل ۱۹۷۶ به طور رسمی اپل را تشکیل دادند و رون وین ۱۲ روز بعد استعفا داد. ده درصد از اپل به او پیشنهاد شده بود، اما در عوض تصمیم گرفت که استیو جابز آن را به قیمت ۸۰۰ دلار خریداری کند. بعداً با ورود مارک مارکولا، تاجر بسیار باتجربه در سال ۱۹۷۷ به عنوان سرمایه گذار، این میزان افزایش یافت. مارکولا، شرکت اپل را رسماً از هر سه نفر با مبلغ ۵۳۰۸، ۹۶ دلار خریداری کرد. به دلایل قانونی، وین علی رغم اینکه قبلاً آنجا را ترک کرده بود، یک سوم آن را به دست آورد. هشت سال بعدکه اپل Mac را به بازار عرضه کرد.

اولین موفقیت اپل

اپل بدون دریافت هیچ گونه وجهی ۵۰ رایانه اپل II ساخت و همه آن‌ها را یک روز قبل از پرداخت هزینه تأمین کنندگان خود فروخت. امروز اپل رویکردی کاملاً مدیریت شده در زمینه زنجیره تأمین هزینه‌های خود دارد، اما حتی در سال ۱۹۷۶ به معنای واقعی کلمه از مزایای امور مالی یاد گرفت. در سال ۱۹۷۷ با ورود مارکولا به کار خود به چگونگی تجارت پی برد. گرچه علاوه بر سازماندهی مجدد تجارت، او کار دیگری انجام داد که با گذشت بیش از چهار دهه هنوز بخشی از اپل است. او فلسفه شرکت را مطرح کرد. با این حال، در مورد اپل، فلسفه‌ای که مارکولا نوشت کاملاً واضح بود و این شرکت به طور قابل ملاحظه‌ای به آن پایبند بوده است. این اپل در سال ۱۹۷۷ بود و هنوز هم اپل همان اپل دیروز است.

استیو جابز بعداً به زندگی نامه نویس خود والتر آیزاکسون توضیح داد که منظور مارکولا این بود که نباید پول به دست آورد. بدیهی است که شما به آن احتیاج دارید، اما اگر پول فکر اول باشد، شرکت با مشکل روبرو خواهد شد. در حالی که اگر "چیزی را که به آن اعتقاد دارید" بسازید و همچنین بر "ساخت شرکتی که دوام بیاورد" تمرکز کنید، پول به دنبال خواهد داشت. "فلسفه بازاریابی اپل" مارکولا به وضوح یک ایده اپل است، زیرا بسیار ساده و آگاهانه است. تا به امروز، اپل به این دلیل که محصولات خود را به خوبی ارائه می‌دهد و بسته بندی آن را با دقت انجام می‌دهد و این همان چیزی است که باعث می‌شود اپل، اپل باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: شرکت اپل ، گوشی آیفون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
خیلی ممنون که کالاهای آمریکایی را مجانی برایشان تبلیغ میکنید!
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
لطفاً از کالای آمریکایی حمایت نکنید
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
سوال مهمتر این است که، باشگاه خبرنگاران جوان چگونه به مبلغ دائمی اپل تبدیل شد؟ برندی که در صف مقدم تحریم کشور ما قرار دارد.
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
شاید خدای ناکرده با آذری جهرمی همدست شده باشه.