سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لِی لِی وازی بازى بومى محلى البرز

لِی لِی وازی یا گانیه از بازى هاى بومى محلى البرز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در بازی لِی لِی وازی ابتدا دو بازیکن به عنوان سرگروه تعیین می شوند و سایر بازیکنان را به طور مساوی تقسیم می کنند و  بعد به قید قرعه (مانند شیر و خط) گروهی داخل زمین بازی و گروه دیگر در بیرون زمین به عنوان مهاجم قرار می گیرند

برای شروع  یکی از یاران با یک پا وارد زمین بازی می شود و به صورت لی لی به طرف بازیکنان داخل زمین حمله کرده و با دست آن ها را لمس می کند که موجب سوختن و خارج شدن آنها از داخل زمین بازی می شود.

البته در این میان فردی که لی لی می رود سعی دارد با سرعت بیشتر و حفظ تعادل، وضیفه اش را انجام دهد و بازیکنان داخل زمین نیز سعی بر این دارند که با فرار کردن، از دسترس حریف مهاجم دور بمانند.

حال چنانچه اگر بازیکن مهاجم خسته شده و پای دیگرش را نیز روی زمین بگذارد خواهد سوخت و باید نفر دیگری بنا به پیشنهاد سرگروه داخل زمین بیاید و رَوَند بازی را حفظ کند و این بازی تا لی لی رفتن آخرین نفر از گروه مهاجم ادامه می یابد چنانچه اگر توانسته باشند تمام بازیکنان داخل زمین را لمس کنند، در دور بعدی جای دو گروه عوض می شود و آن ها داخل زمین قرار می گیرند و گرنه در دور بعدی نیز به عنوان گروه مهاجم بازی خواهند کرد.

هر برد یک امتیاز دارد و در آخر بازی، هر کدام از گروه ها بتواند امتیازات خود را به حد نصاب براسند برنده بازی اعلام می شود.

این بازی نه تنها باعث تحرک و نشاط جسمی کودکان می شود، بلکه موجب می شود، حس نیکی و از خود گذشگی در آن ها به اوج برسد و باعث افزایش سرعت و بهبود عمل ها و عکس العمل ها خواهد شد که در مواقع ضروری در رابطه با کمک به دوستان و همکلاسی ها لازم به نظر می رسد.

انتهای پیام/ر  .ن

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.