انگشتر وازى بازى بومى محلى البرز

انگشتر وازى يا گل يا پوچ از بازى هاى بومى محلى البرز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، در این بازی افراد به دو گروه مساوى تقسیم می‌شوند و دو سر گروه شرایط بازى را از قبیل حد نصاب امتیاز و تعداد امتیازات، یک سره گرفتن گل را، مطرح مى کنند به طور مثال یکسره گل گرفتن ٢ امتیاز، حد نصاب هم ٢١ مى باشد.

برای شروع یکى از سرگروه‌ها دگمه یا ساچمه اى کوچک که در بازى گل نامیده مى شود، برداشته و به سر گروه دیگر پیشنهاد مى کند که گل را در مقابل چند امتیاز مى خواهى گل را می‌فروشد.

بنا بر انتخاب او یکى از گروه‌ها، در شروع بازى چند امتیاز دارد و گروه دیگر گل را دارد و مى تواند با آن امتیاز بگیرد.

سرگروه صاحب گل، گل را به یکى از دست‌ها می‌سپارد نفرات گروه دوم با کنجکاوى، دقت و هوشیارى از حرکت دست سرگروه و نفرات نگاه‌ها و حالت چهره‌ها حدس مى زنند و به سرگروه می‌گویند سرگروه بنا بر حدس خود و یاران، دست‌های مشکوک را کنار گذاشته و بقیه را یکی یکی با گفتن واژه پوچ یا خالی کنار می‌گذارد.

به این ترتیب به گل نزدیک‌تر مى شوند، چنانچه آن را پیدا کنند با کسب یک امتیاز صاحب گل شده و در دور بعدى، آن‌ها گل را مخفى خواهند کرد و چنانچه نتوانند، باز گروه مقابل با احتساب یک امتیاز گل را میان دست‌ها پخش خواهند کرد.

در ابتداى بازى اگر حدس قوى باشد که به یقین مبدل مى شود، سرگروه مى تواند با یکسره گرفتن گل ٢ امتیاز بگیرد ولى اگر نتواند بنا به قراردادى که دارند ١ یا ٢ امتیاز از دست مى دهند.

در خاتمه برنده بازى گروهى است که تعداد امتیازاتش زودتر به ٢١ برسد.

نکته: گل بازى آخر امتیاز ٢١ را شاه گل مى نامند که هر گروهى که مى خواهد شاه گل را بگیرد باید سه مرتبه به دستى احتمال مى دهد گل دارد جمله ى شاه گل بازى ٢١ را بده تکرار نماید که اگر بتواند درست حدس بزند یعنى شاه گل را بگیرد، گروه مقابل از صفر شروع مى کند و بازى ادامه پیدا مى کند.

ولی در انگشتر بازی گل که همان انگشتر است در بین حدود ۱۰فنجان پنهان می‌گردد دقت و هوشیاری از حرکت سرگروه و نفرات نگاه‌ها و حالت چهره‌ها حدس مى زنند.

به سرگروه مى گویند که گل در کدام فنجان قرار گرفته است از ۱۰ تا ۲ تا را می‌توانند نگهدارندتابرنده‌ی مرحله به مرحله بشوند، که روش بازی شبیه همان گل یا پوچ است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.