سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چطور از مسمومیت‌ها در تعطیلات نوروزی پیشگیری کنیم؟

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: رعایت توصیه‌های دارویی و اصول پیشگیری می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های ناشی از مسمومیت در نوروز شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سهیل افرازی رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: کلید طلایی در جلوگیری از مسمومیت غذایی پختن غذا و خوردن آن در همان روز است. اما چنانچه از غذای آماده کنسرو شده استفاده می‌کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت ۲۰ دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کرد.

او افزود: نشانه‌های برخی از مسمومیت‌های غذایی با تأخیر ظاهر می‌شود. یعنی ممکن است ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علائم در فرد مسموم بروز کند. نشانه‌های این مسمومیت‌ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم است.


بیشتر بخوانید


رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آن‌ها باشید تا با گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند، تماس پوست با برخی از این گیاهان (مانند گزنه) و یا به دهان بردن آن‌ها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت شدید می‌شود. همچنین هنگام تفریح در دشت و جنگل از دست‌کاری سنگ‌ها و راهپیمایی بدون کفش برای جلوگیری از گزش مار سمی و عقرب خودداری کنید.

افرازی عنوان کرد: در مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع ماده‌ای، چه مقدار، چه موقع و از چه راهی مصرف کرده است.

او گفت: اگر بیمار هوشیار بود با مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم به شماره ۱۹۰ و یا با شماره ۱۱۵ اورژانس، تماس بگیرید و در خصوص اقدامات بعدی سؤال کنید. اگر فرد مسموم هوشیار نبود و یا مواد اسیدی، قلیایی و یا نفتی را بلعیده بود، از ایجاد استفراغ در فرد مسموم خودداری کنید و به سرعت مسموم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: شماره ۱۹۰ در کل کشور و شماره ۷۷۳۳۳۲۰۹۷۶ در استان بوشهر آماده پاسخگویی به سؤالات دارویی و موارد مسمومیت است.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.