استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند و سلامتی افراد را به خطر بیندازند.

 


به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس مسئول واحد امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: پیش از شروع تعطیلات نوروز، بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها آغاز می‌شود، علاوه بر آنکه باید مراقب باشیم دچار حوادثی مانند سقوط از ارتفاع نشویم، باید توجه کرد که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.

شروین قاضی‌زاده افزود: همیشه قبل از استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده، برچسب روی آن را مطالعه و سپس مصرف کنید.

او ادامه داد: هنگام استفاده از این مواد، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد، بسیاری از این ترکیبات بخارهای سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.

این کارشناس بهداشتی عنوان کرد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید.

قاضی‌زاده تاکید کرد: از ترکیب مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفیدکننده و لکه بر  به جد خودداری کنید، زیرا بخارها و گاز‌های ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است.

او ادامه داد: بسیاری از دارو‌ها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لکه بر، لاک پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضد یخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند. بنابراین همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی در آن را ببندید و باز هم دقت کنید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و دارو‌ها به ویژه شربت ترک اعتیاد متادون را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید، هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید، این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد از سوی کودکان و مسمومیت شدید آن‌ها خواهد شد.

قاضی زاده عنوان کرد: در صورتی که یکی از نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.