سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فعالان بازار سرمایه باهوش‌تر از سایر بازارها!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالان بازار سرمایه نسبت به فعالان سایر بازار‌ها باهوش‌تر هستند و زود‌تر به استقبال متغیر‌های اقتصادی و سیاسی می‌روند و در واقع خیلی زودتر تصمیم می‌گیرند.

محمد بختیار نصرآبادی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که ابهامات در مورد قیمت دلار چه اثری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟ بیان کرد: فعالان بازار سرمایه نسبت به فعالان سایر بازار‌ها باهوش تر هستند و زود‌تر به استقبال متغیر‌های اقتصادی و سیاسی می‌روند و در واقع خیلی زودتر تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: اصطلاحی به عنوان پیش خور شدن اطلاعات در بعضی شرکت‌ها وجود دارد، پیش خور شدن ناظر برهمین موضوع است، که بازار منتظر نمی‌ماند که اتفاقی رخ دهد و بعدا تصمیم بگیرد، بلکه زود‌تر نسبت به آن سناریویی که که فکر می‌کند احتمال وقوع آن بیشتر است عمل می‌کند و ریسک این ماجر را نیزمی پذیرد، این قضیه ذات بازارسرمایه است، اما نکته قابل توجه این است که، افراد نسبت به چیزی که قرار است اتفاق بیقتد بیشترازحد واکنش نشان می‌دهد، برای مثال زمانی که دلار ۲۵ هزار تومان بود، افراد پیش بینی دلار ۳۰ هزار تومانی را می‌کردند، که نشانگر دلار ۴۰ هزار تومانی بود، یعنی در واقع بازار با دلار ۴۰ هزار تومانی معامله می‌شد.

نصر آبادی تشریح کرد: منفی دلار نیز مثل مثبت آن است، یعنی بازار به استقبال کاهش قیمت دلار رفته است، ولی این دلار را به قیمت ۱۵ تومان می‌بینند، در حالی که حرفه ای‌های بازار دلار را پایین ۲۰ هزار تومان نمی‌بینند و اینکه با همین دلار ۲۰ هزار تومان هم اگر بازار را تحلیل کنیم، خیلی از شرکت‌ها ارزند هستند و می‌توانند سود خوبی به سرمایه گذاران بدهند، اما دربازار با قیمت‌هایی سهام به فروش می‌رسد که انگار قرار است، دلار به ۱۰ هزار تومان برسد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثر دلار بر بازارسرمایه گفت: قطعا بخش عمده از بازار سرمایه ما بنگاه‌های صادرات محور هستند، که مواد اولیشان را از داخل تهیه می‌کنند، و فروششان صادراتی است، که این کاهش قیمت دلار روی مبلغ فروش آن‌ها اثر گذاراست و سودآوری آن‌ها را کاهش می‌دهد، اما هنوز با قیمت دلار ۲۰ هزار تومانی سهام‌ها ارزنده هستند.

عوامل منفی شدن بازار

نصر آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا منفی‌های بازار صرفا تاثیر پیش بینی کاهش قیمت دلار است؟ یا اتفاق‌های مهم دیگری نیز می‌تواند اثر گذار باشد؟ بیان کرد: قطعا عوامل دیگر هم در روند بازار اثر گذاراست، مثل نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، است که این انتخابات شرایط را پیچیده می‌کند که چه دولتی با چه رویکردی روی کار می‌آید، عامل دیگر که باید به آن توجه کنیم خروج پول حقیقی‌ها است، که این یعنی افراد حقیقی، بازار‌ها و گزینه‌های دیگری را برای پس اندازانتخاب کردند و این روند از شهریور ماه شروع و تا الان هم ادامه دارد، اگردلار هم بالا برود باید امید داشته باشیم، که بازار‌های دیگر جذابیت نداشته باشند، که پول به سمت بازار سرمایه بیاید و تازمانی که بازار‌های موازی جذابیت داشته باشند و اعتماد از بین مردم رفته باشد، پول‌های مردم به سمت بازار سرمایه جذب نمی‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.