یک کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر زمان مناسبی برای عرضه سهام شرکت های دولتی در بورس است.

خلیل ارجمندی،کارشناس اقتصاد کلان در گفت و گو با  خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با راهکارهای بهبود بورس بیان کرد: برای بهبود شرایط حال حاضر بورس هم اکنون زمان مناسبی برای فروش شرکت های دولتی در این بازار است، چرا که شرکت های بزرگ می توانند وضعیت بازار را بهتر کنند.

وی افزود: باید تعداد سهام های جدیدی که پذیرش می شوند افزایش یابند و شرکت هایی که قابلیت رشد دارند به بورس هدایت شوند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نباید گزینه ها و موارد قانونی برای بهتر شدن اوضاع بازار دستکاری شوند چرا که این امر فساد است.

بانک مرکزی در انضباط مالی بانک ها تاکید دارد

این کارشناس بانکی بیان کرد: در خصوص حجم نقدینگی دو عامل موثر است، یک عاملی که در دست بانک مرکزی است و می تواند پایه پولی را تحت تاثیر قرار دهد، در این دوره از بانک مرکزی تصمیمات اقای همتی درخصوص انضباط مالی بانک ها یکی از راهکارهای کنترل نقدینگی بود.

وی افزود: نمونه این انضباط مالی کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بود که  مستقیم یعنی تاثیر فزاینده بر پایه پولی دارد  و تاثیر غیرمستقیم آن در سال های بعد مشاهده می شود.

این کارشناس بانکی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از بانک ها نسبت به افزایش سود سپرده بانکی اقدام می کنند، بیان کرد: دارایی های سمی برخی از بانک ها بالاست، بنابراین برای زنده ماندن مجبور هستند روی نرخ سود کار کنند، افزایش نرخ سود تاثیرش را روی رشد نقدینگی می گذارند که بانک مرکزی هم نمی تواند روی این بخش زیاد کارکند.

وی تاکید کرد: من با نرخ گذاری دستوری مخالفم بعضی از بانک ها که تراز منفی دارند یک فرمولی دارند که تا این فرمول اصلاح نشود مشکلی حل نمی شود بانک ها که اضافه برداشت داشته باشند از بانک مرکزی نرخ جریمه به آنها اعمال می‌شود. نرخ جریمه ۳۴% تعریف شده است به این دلیل که تراز بانک ها منفی نشود، ما دو بحث داریم بهای تمام شده پولی که سود سپرده برای بانک‌ها به عنوان هزینه دارد بانکی که نتواند با این پول کار کند در حقیقت باخته است.

این کارشناس بانکی معتقد است، بالا بودن نرخ سود بانکی یعنی بالا بودن هزینه تمام شده پول در نظام بانکی وقتی هزینه تمام شده پول بالا می روند ناچار از این هزینه را از جایی تامین کند یا این را از طریق تسهیلات گرانتر می دهد به تولیدکننده یا بازرگانی متاسفانه به عنوان معضل جدی نظام بانکی برای جبران نرخ سودهای بالا به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد فعالیت‌های سوداگرانه ای اعم از خرید و نگهداری دلار سکه و سرمایه‌گذاری در حوزه املاک آثار و تبعات منفی بالا بودن نرخ سود بانکی است که سوق می دهد بانک را به سمت فعالیت های سفته بازانه و اقتصاد را به شدت دچار تلاطم می‌کنند. همین الان فعالان بازار بورس یکی از علل پایین بودن بازار بورس را ناشی از فعال بودن نرخ بانکی می‌دانند، در مجموعه نظام بانکی در دهه های اخیر به دلیل مشکلات جدی که داشته به دلیل ساختار ناسالمی که بانک‌ها دارند مجبور بودن نرخ‌های سود بالایی را برای سپرده  بپردازند.

بانک ها به کارمزد محور بودن اهمیت نمی دهند

خلیل ارجمندی گفت: بانک ها اگر بتوانند طوری رفتار کنند که هزینه ها را کم کنند می توانند ۳یا۴ درصد از سود سپرده بانکی بکاهند، نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر بانک‌ها جنگ منابع داشته باشند اقتصاد را بیچاره می کنند.  بخش دیگر کارمزد هاست که می تواند پول درآورد اما خیلی برای بانک ها مهم نیست.

این کارشناس بانکی در پاسح به این سوال که آیا بانکها رقیب بورس شدند؟ گفت: به گمان من بانک‌ها به بورس هم کمک کردند، چون شرکتهای بانکها در بورس هستند، بنابراین  برخی مواقع در نرخ‌گذاری ها باعث می‌شود شاخص تغییر کنند، سیاست های مالی کشور باید رابطه همگن با هم داشته باشد بانک ها باید در عقودهای کوتاه مدت کار کنند و از آن طرف هم تامین مالی باید در بازار سرمایه شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: gdp اگر تقویت پیدا می‌کرد ثبات بازار‌های مالی شکل می‌گرفت پول ملی تقویت می‌شد پشتوانه پول ما gdp کشور ماست. به نظر من دو چیز را باید بپذیریم که این رشد بورس غیرمنطقی بوده است دولت همان‌قدر که از بازار استفاده کرد حال  نباید خودش را کنار بکشد و بیاید بازار را عمیق کند. برای عمیق کردن بازار باید شرکت‌های دولتی فروخته شوند، دستکاری قوانین کمک به بازار سرمایه نیست یا بازار بسته شود و ساختار مناسبی برای آن تعیین کنند و دوباره راه اندازی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار