سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرم دوزی، صنعتی با درآمدی بالاتر از بشکه‌های نفت

چرم دوزی، صنعتی است که با خلق اثر‌های هنری زیبا نقش مهمی در توسعه فرهنگ جوامع و درآمد زایی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پس از گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله ایران، روی آوردن به کسب و کار‌های خانگی برای آن دسته از افراد که مشاغل خود را به دلیل زیان از دست دادند، رونق یافت.

چرم دوزی یکی از حرفه‌های پر سود با درآمد بالا برای همه‌ی افرادی است که اندکی هنر دارند و سر سوزن خلاقیت؛ آمیخته‌ای از نوآوری و فراست و وابسته به حرفه و کیاست هر شخص که می‌تواند با افزودن چاشنی فضیلت، زیبایی طرح‌ها را دو چندان کند.

چه کسی گمان می‌کرد با پوستین بد بوی حیوانات از جمله گوسفند، بز، گاو و شتر بشود محصولی چنین شگفت انگیز خلق کرد که به کالایی لوکس و شیک و هدیه‌ای نفیس و ارزشمند تبدیل گردد. دستکم گرفتن این شغل گرانبها، و کم شمردن پوست جانداران حلال گوشت، برای آنان که علاقه‌مند به هنر چرم دوزی، خطاطی و خیاطی هستند، فقط از دست رفتن فرصت‌ها است.

امروزه در ذهنیت برخی از افراد جامعه ما اندیشه‌ای بس باطل ریشه دوانده که معتقدند باید در خانه نشست تا شغل به سراغ آن‌ها بیاید، حال آنکه هیچ موفقیتی بدون تلاش، کوشش، پشتکار و حتی «زمین خوردن» حاصل نمی‌شود؛ البته مشروط به آنکه پس از افتادن دوباره قدرتمندانه برخاست و اشتباهات گذشته را چراغ راه آینده و پله پیروزی کرد.

درآمد زایی در خانه با چرم دوزی

بسیاری از افراد نیز بدون توجه به صحبت‌های نا امید کننده و سنگ اندازی‌های پیش پای خود پله‌های ترقی را یکی یکی طی کرده و با راه اندازی کسب و کار مورد علاقه خویش توانستند دامنه کار را توسعه داده؛ حتی از خانه به خارج از کشور نیز صادرات داشته باشند، زهرا شریفی اصل یکی از همین افراد است که موفق شد با راه اندازی یک کارگاه کوچک چرم دوزی در منزل، محصولاتش را به کشور‌های دیگر نیز بفرستد.

زهرا شریفی اصل، چرم دوز اهل اهواز و صاحب کارگاه تولیدی «چرم اشکان» در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تفکر برخی از افراد که گمان می‌کنند، نمی‌توان در خانه درآمد زایی داشت، گفت: این اندیشه اشتباه است و توصیه می‌کنم افرادی که قصد راه اندازی کسب و کاری را دارند، با شناسایی توانایی‌های خود و به کار بستن اراده، در محیط زندگی نیز رزق و روزی را بدست آورند.

این بانوی کار آفرین متولد سال ۱۳۷۰ است که از اوایل دهه ۹۰ خورشیدی به حرفه چرم دوزی و چرم سازی ورود کرد و به گفته خودش در ابتدا صرفا به منظور سرگرمی به این رشته می‌پرداخت، اما رفته رفته علاقه‌مند شد و تشویق‌های دیگران نیز باعث شد او انگیزه بیشتری برای ادامه کارش داشته باشد و پس از آن بود که با خود گفت می تواند به عنوان یک حرفه هم به چرم دوزی نگاه کند و فراتر از سرگرمی آن را دید.

نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه کسب و کار‌های خانگی

او با بیان اینکه فضای مجازی در توسعه کسب و کارش اهمیت بسیاری داشته، افزود: در ابتدا شروع فعالیتم شبکه‌های مجازی گسترده نبودند و برای فروش نیز با مشکل مواجه بودم، اما با توسعه زیر ساخت‌های اینترنت و گسترش فضای مجازی کار من نیز رونق بیشتری یافت.

شریفی اصل بیان کرد: ایده‌های جدید باعث شد بیشتر به چرم دوزی علاقه‌مند شوم و به عنوان یک شغل به این صنعت نگاه کنم، اگرچه اولین کار‌ها به ظرافت و زیبایی هم اکنون نبود، اما با توجه به علاقه ام کم کم نقاط ضعف را شناخنم و با رفع آن‌ها توانستم پیشرفت کنم و با شناسایی نیاز‌ها و سلیقه مخاطبان و مشتری ها، رضایت آنان را جلب کنم، زیرا که از شهر‌های مختلف ایران و حتی کشور‌های خارجی سفارش داشتم و شناختن ذائقه مشتری‌های مختلف اهمیت داشت.

این بانوی چرم دوز اهوازی در خصوص مشکلات حرفه خود اذعان داشت: سختی‌های زیادی برای بازار یابی متحمل شده ام و حتی از زمانی که ویروس کرونا گسترش یافته مجبور شدیم به کارگاه کوچک تری نقل مکان نماییم؛ در گذشته نزدیک به ۱۳ تن در کارگاه ما مشغول فعالیت بودند که پس از آن خالی از افراد شد.

«او جنس‌های بی نظیری را خلق می‌کند»

اریک، خانمی ساکن شهر «گوتنبرگ» کشور سوئد یکی از افرادی است که از خانم شریفی اصل محصولی را خریداری کرده و در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از طریق صفحه اینستاگرام «چرم اشکان» یک محصول سفارش داده است، گفت: دوستان و همکاران من نیز به صنایع دستی ایران به خصوص محصول چرمی که خریداری کردم، علاقه زیادی دارند و به قول سوئدی‌ها «او جنس‌های بی نظیری را خلق می‌کند».

این بانوی کارآفرین که صددرصد فروشش از طریق فضای مجازی صورت می‌پذیرد، از طریق واسطه، هزینه کالا‌های سفارشی خارج از کشور را دریافت می‌کند، ضمن آنکه معتقد است شغلش تاکنون با زندگی مشترک او و همسرش تداخلی نداشته و توانسته با برنامه ریزی و مدیریت صحیح همسرش را با خود همراه کند.

ساخت کارگاه چرم دوزی کوچک در شهری کوچک

غزاله زمانی، بانوی چرم دوز دیگر، ساکن شهری کوچک در شمال خوزستان و میان ۲ شهرستان ایذه و باغملک که توانسته با ویدیو‌های آموزشی از طریق اینترنت چرم دوزی را بیاموزد، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در ابتدا صرفا به منظور سرگرمی و ساخت کیف چرمی مورد علاقه خودم، این حرفه را دنبال کردم، اگر چه اوایل کار موفق نشدم، اما با تماشای کلیپ‌های آموزش چرم دوزی سرانجام توانستم کالای مورد علاقه ام را ساخته و این تازه آغاز راه بود.

او با بیان اینکه کم کم از دوستان و آشنایان سفارش‌هایی با طرح‌ها و شکل‌های ساده دریافت می‌کرد، افزود: به صورت همزمان ۳ کار تحصیل، چرم دوزی و آموختن را می‌گذراندم که با ساخت دستبند، هزینه زندگی خود را تامین می‌کردم، اما پس از شیوع ویروس کرونا و یافتن اوقات فراغت بیشتر آموزش‌ها را به صورت جدی تری دنبال کرده و کار به شکل حرفه ای‌تر ادامه یافت.

زمانی بیان کرد: ابتدای کار دشوار بود، زیرا چرم دوزی را در خانه آغاز کردم و انجام تمام مراحل سفارش‌های دریافتی به تنهایی سخت بود، بنابراین؛ از یکی از دوستانم که یک خیاطی و عرضه لباس‌های محلی زنانه داشت، خواستم تا گوشه‌ای کارگاه خود را به اختصاص دهد که این کار به پیشنهاد اداره میراث فرهنگی صورت پذیرفت.

نقش چرم دوزی در احیای سنت‌ها

این بانوی چرم دوز با یادآوری اینکه ایجاد یک کارگاه تولیدی در سال جهش تولید اهمیت دارد، اظهار داشت: برای میراث فرهنگی حفظ ارزش‌ها و سنت‌های بومی و محلی مهم است و آن‌ها می‌خواهند با تولید چرم‌های با کیفیت در شهر کوچک و تاریخی ما (قلعه تل) سنت‌ها را زنده نگه دارند که در این زمینه باید طراحی‌های ما تلفیقی از آیتم‌های بومی و مدرنیته باشد.

غزاله زمانی با اشاره به فرهنگ حاکم در برخی شهر‌های خوزستان و نگاه به گفته او «قومی قبیله‌ای مردم نسبت به زنان» ادامه داد: به همین دلیل است که بسیاری از دختران در شهر ما قادر نیستند، در پی شغل به خارج از شهر بروند و ایجاد یک کار در محیطی مطمئن برای اطمینان خاطر مردان هم مهم بوده و حتی ۲ تن از افرادی که حالا همراه من مشغول کار هستند در ابتدا تمایل زیادی نداشتند، اما رفته رفته علاقه آن‌ها باعث چشم پوشی روی بسیاری از مسائل و مشکلات شد.

او با اشاره به یاری رساندن برخی از آشنایان برای راه اندازی یک کارگاه چرم دوزی، تصریح کرد: برای شروع کار به صورت حرفه‌ای نیاز به اعتبار زیادی است، اما با کمک رسانی برخی از دوستان توانستم در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی کنم، حتی آموختن چرم دوزی هم هزینه زیادی دارد، اگر چه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان کار را جهت نیل به اهداف راحت‌تر کرده است.

کالا‌های چرمی فقط مخصوص پولدار‌ها نیست

زمانی با ذکر این مسئله که هم اکنون یک نفر به صورت غیر مستقیم در کسب و کار ما مشغول است و بازاریابی و تبلیغات را برعهده دارد، بیان داشت: هدف ما توسعه کار در فضای مجازی است و ارتباط گرفتن با مشتری از این طریق هست تا با خواست و سلیقه آن‌ها محصولات را به دست شان برسانیم.

این چرم دوز خوزستانی اظهار کرد: هذف ما در سال آینده ساخت کفش و لباس چرمی، طراحی‌های حرفه‌ای و راه اندازی یک کارگاه تولیدی با اشتغال دستکم ۱۰ تن است، تا بتوانیم کالا‌های خود را به سرتاسر استان ارسال نماییم و پا را فراتر نیز بگذاریم، زیرا چرم کالایی شیک بوده و علی رغم آنکه عده‌ای گمان می‌کنند، مخصوص پولدار‌ها است، اما ما قصد داریم تا با حذف واسطه‌ها و دریافت مستقیم چرم از تولیدی ها، هزینه‌ها را کاهش داده و مردم را ترغیب به استفاده از این کالای با ارزش کنیم.

چرم دوزی، صنعتی که در اروپا هم تراز با فشن است

زمانی اذعان داشت: میراث فرهنگی از این اقدام ما حمایت کرده و حتی وعده تشکیل پرونده و اخذ وام برای ساخت یک کارگاه تولیدی بزرگ‌تر را داده اند، ضمنا چرم دوزی در کشور‌های اروپایی صنعتی پیشرفته و نزدیک به صنعت فشن است که قطعا در جامعه ما نیز جواب می‌دهد و می‌تواند مورد استقبال قرار بگیرد.

دوام بیشتر محصولات چرمی نسبت به اجناس پلاستیکی

چرم دوزی صنعتی درآمد زا، کالایی با دوام‌تر از اجناس پلاستیکی و وسیله‌ای است که می‌تواند نمایان گر سنت‌ها و آداب و رسوم یک جامعه باشد. راه اندازی کارگاه‌های کوچک چرم دوزی در شهر‌های کوچک نیز حائز اهمیت بوده که باعث اشتغالزایی گاه تا ده‌ها شخص به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌شود، علاوه بر این با توجه به کیفیت کالا‌های با جنس چرم طول عمر مفید تری دارند و تا سال‌های سال برای شما باقی می‌مانند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
چرم ولوازم دوخت چرم خیلی گران شده واین شغل مثل سایر صنایع دستی دیگه باهزینه زیاد تولیدمیشه واحتمال زیاد فقط درخارح ازایران بازار داره وسرملت بی کلاه، یعنی مردم هرگزنتوانستند صنایع دستی داخلی رابه علت قیمت گران، خریداری کنند!؟! ودرداخل ایران صنایع دستی فقط درنمایشگاهها دیده میشه نه دردست مردم!!! متأسفانه! ؟! ؟