سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«خبرنگاری بحران»؛ چگونگی برخورد با بحران را به خبرنگاران آموزش می‌دهد

قربانی گفت: درکتاب «خبرنگاری بحران» بیشتر به موضوع بحران و چگونگی برخورد رسانه و خبرنگار با آن پرداختم.

حسن قربانی، نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره کتابش گفت: کتاب «خبرنگاری بحران» در واقع چهارمین کتابی است که درباره مسائل ارتباطی به خصوص خبرنگاری نوشتم. در این کتاب بیشتر به موضوع بحران و چگونگی برخورد رسانه و خبرنگار با آن پرداختم. این کتاب چهار فصل دارد. فصل اول آن مربوط به ماهیت و چیستی بحران است. در این فصل تلاش شده است که یک شناخت کافی و لازم از بحران و ماهیت آن به مخاطب داده شود. در واقع مخاطب اصلی ما همان خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.


بیشتربخوانید



وی افزود: وقتی خبرنگار و رسانه شناخت کافی از بحران و ماهیتش داشته باشد طبیعتا به شکل خاص و سودمند به جریان مقابله با بحران وارد می‌شود. درفصل دوم کتاب به شرح وظایف و عملکرد خبرنگاران می‌پردازیم. به عبارت دیگر در این فصل چگونگی عمل کردن خبرنگار را در مراحل مختلف بحران از جمله قبل از بحران، حین بحران، پس از بحران و بازگشت به پیش از بحران به آن‌ها گفتیم. خبرنگاران فعال در رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» ادامه داد: بخش بعدی کتاب «خبرنگاری بحران» به اخلاق رسانه‌ای اختصاص یافته است. در واقع به باید‌ها و نباید‌ها و چگونگی عمل کردن در صحنه اشاره می‌کند. به خبرنگاران می‌گوید سر صحنه نباید دچار احساسات و رفتار‌های غیراخلاقی شوند. در فصل چهارم کتاب به بحران‌های گذشته ایران اشاره کردیم و اینکه امروز با چه بحران‌هایی روبه روست. احتمالا در آینده با چه بحران‌هایی روبه رو می‌شویم. این بحران‌ها می‌تواند در بحران‌های طبیعی، بحران‌های سیاسی و اقتصادی خلاصه ‌شود. در نهایت احساس می‌شد نیاز است چنین کتابی برای آشنایی خبرنگاران و بحران‌های ما با بحران و یادگیری چگونگی عمل کردن در این مواقع منتشر شود.

قربانی بیان کرد: معمولا وقتی از بحران سخن می‌گوییم مدیریت بحران و رسانه‌ها آن را به قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران تقسیم می‌کنند و ظاهرا بحران را تمام شده می‌دانند در کتاب به مرحله جدیدی به نام بازگشت به قبل از بحران اشاره کردیم و گفتیم رسانه‌ها باید این مسئله را پیگیری کنند؛ بازگشت به پیش از بحران مسئله جدیدی است که به آن در کتاب اشاره کردیم.

نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» اظهار کرد: در بسیاری از بحران‌های جنگی و بحران‌های طبیعی زیادی بودم این‌ها به ما تجربه‌هایی داد که در کتاب به رشته تحریر درآمده است.  خبرنگاران جوان باید از تجربیات ما الهام بگیرند و این تجربیات در کتاب آورده شده است با استفاده از این تجربیات ماست که می‌توانند تجربه و علم را با هم ترکیب کنند و یک دست آورد نویی از بحران‌ها و دیگر رویداد‌ها داشته باشند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.