به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محسن حاجی میرزایی در آیین افتتاحیه همایش ملی آموزش دردوران همهگیری کرونا (فرصتها، چالشها و دستاوردها) در شیراز، گفت: فهم زیستبوم جدید آموزش نیاز اساسی آموزش و پرورش در دوران همهگیری کروناست.
او که سخنانش را خطاب به همایش از طریق فضای مجازی بیان می کرد، افزود: این بیماری مانع از حضور دانشآموزان در مدارس شد که در نظام آموزشی رویدادی عظیم است و موجب افزایش فشار بر همه نظام آموزشی میشود؛ زیرا هیچکس آمادگی چرخش از آموزش رو در رو به آموزش مجازی را نداشت.
حاجی میرزایی بیان داشت: این موضوع نیازمند توانایی های ویژه و انگیزه موثر بود، آن هم برای نظامی که دههها ساختار خود را بر اساس روشی معین پایهریزی کرده بود.
او ادامه داد: این تغییرات چشمگیر همزمان با افزایش نگرانیها از وضعیت سلامت جسمی و روانی دانشآموزان،همه ارکان آموزش را متأثر کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محدودیت تعاملات اجتماعی، ارتباط با همسالان و کاهش تحرک جسمی عوارض نگران کنندهای را برای دانشآموزان پدید آورده است، عنوان کرد: این در حالی است که شرایط خانوادهها یکسان نیست و افرادی که در وضعیت نامناسبتری هستند، آسیبهای جدی تری میبینند.
او با اشاره به اینکه معلمان در این دوران میبایست وارد عرصه آموزش مجازی میشدند، افزود: این مهم نیازمند سازوکارهای متفاوتی بود و به این پرسش ها پاسخ میداد که معلمان، دانشآموزان، استانها و ستاد آموزش تا چه حد آمادهاند.
وزیر آموزش و پرورش ارزشیابی را از دغدغه های بسیار مهم در این دوران دانست و بیان کرد: هماکنون روشهای ارزشیابی با چالشهای مهمی مواجه شده است و از مسایل مهمی که باید به آن توجه کرد ارزشیابی آموختههای دانش آموزان و برگزاری آزمون است؛ در این همایش لزوم سازماندهی از آشفتگی ضروری است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه از آموزش در دوران کرونا باعنوان آموزش در بحران یاد میکنند؛ نه آموزش غیرحضوری گفت: جدای از موضوع دستیابی به امکانات، وضعیت مطلوب و هماهنگ نیست و خانوادهها دچار اضطراب هستند و ساماندهی این آشفتگی مهم است.
وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت فعالیت انسانهای خلاق در این بحران یاد کرد و گفت: آنان میتوانند از ابعاد این آشفتگی درک عمیق تری پیدا کنند و برای آن راهکار بیندیشند.
او مراقبت حداکثری از اهداف و اصول کلیدی آموزش را در ضمنِ انعطاف مهم ارزیابی کرد و افزود: تمام برنامهها باید هماهنگ با وضعیت جامعه باشد و مراقبت از آمادگی های روانی تداوم توانمندیها و برقراری انگیزههای معلمان و دانشآموزان اهمیت دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد انگیزه در فضای جدید مهارتی ویژه میطلبد، گفت: در وضعیتی که دانش آموزان حضور ندارند برای تجهیز آنان به آموختن مهارت های جدی نیاز داریم.
حاجی میرزایی بر اهمیت درک نگرانیهای خانوادهها، گفت: باید مسوولان را برای همراهی در این مسوولیت مهم به کار گیریم.
وزیر آموزش و پرورش زیست بوم جدید آموزشی را سرشار از عناصر یادگیری خواند و بر اهمیت افزایش سطح یادگیری تاکید کرد و گفت: در این وضعیت، ارتباطی که مدرسه با خانواده برقرار میکند باید همدلانه باشد و به افزایش بار اضافه بر آنان منجر نشود.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برخی دروس مانند علوم اجتماعی، هنر و تربیت بدنی آسیب دیدهاند ادامه داد: درس درجه یک و دو نداریم و همه درسها به یک میزان اهمیت دارند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: سالها بود نمیتوانستیم از کادری که ایجاد کردهایم، بیرون بزنیم اما امروز امکان خروج از این چارچوب فراهم شده و در سایه آن، امکان تعامل و پیوند مدرسه، خانه، اولیا و مربیان فراهم شده که باید تقویت و تثبیت شود.
حاجی میرزایی عنوان کرد: چنانچه از کرونا بگذریم و پیوندمان با خانوادهها اصیل نشده باشد، دچار خسران شدهایم.
او با بیان اینکه هماکنون با ریسک های متعددی مواجهیم و باید بتوانیم اثرات این بحران را برای آموزش استفاده کنیم، گفت: از این دوران برای چند دوره دکتری تجربه برای یادگیری وجود دارد و از امروز باید خود را برای تبادل تجربیات در دوران پس از کرونا آماده کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر تا پیش از این انتقال تجربیات باهم موضوعیت نداشت امروز هر دانشآموز یک موضوع مطالعه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بهرهگیری از شبکههای مختلف برای تداوم یادگیری اضافه کرد که تاکنون از رادیو کمتر استفاده شده است و باید بررسی کنیم که چگونه می توان از این امکان ارتباطی بهره برد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان سخنانش از طریق فضای مجازی با بیان اینکه درباب آموزش در دوران کرونا میتوان چالشهایی را احصا کرد، گفت:با شروع بحران کرونا همچون دیگر نظامهای آموزشی به داشتههای خود اکتفا کردیم و با توجه به امکانات چهار راهبرد اصلی به کمک سیستم آموزشی آمد.
علیرضا کمرئی افزود: در اولین قدم با تکیه بر تجربههای اندک معلمان، آموزش در پیامرسان های داخلی و خارجی آغاز شد و آموزش و پرورش به سرعت آموزش دروس در تلویزیون را آغاز کرد و آن را به صورتی فراگیر عمق بخشید و سعی کرد کیفیت آموزش را ارتقا دهد.
این مقام وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین پلتفرم مجازی را راهاندازی کردیم و این امکان را فراهم ساختیم که آموزش ملی به امکاناتی در سطح جهانی دسترسی یابد؛ همچنین نگارش و توزیع درسنامه ها از راهبردهای آموزشی دوران کرونا بوده است.
او ادامه داد: اخیرا تجربههای جهانی را باعنوان نقاط مشترک تلخیص و منتشر کردهایم که مقایسه آنها نشان میدهد آموزش و پرورش در این دوران فعال بوده است.
کمرئی با بیان اینکه مدیریت و راهبری مدرسه از چالش های این دوران است که باعث بر هم خوردن نظم پیشین شد، عنوان کرد: بدین ترتیب در پی پاسخ به این پرسش بودیم که چگونه باید گروه بندی کرد، بهداشت را افزایش داد، اجتناب خانوادهها از حضور دانشآموزان در مدرسه را مدیریت کرد.
او استفاده از تجربههای جهانی اختیاری شدن حضور دانشآموزان در مدارس را مسأله مشترک نظامهای آموزشی دنیا دانست.
او از تدریس و نظارت و راهنمایی بر تدریس در کلاس درس باعنوان چالش دیگری در عرصه آموزش یاد کرد و بیان داشت: مهارت ها و قابلیت های معلمان، جذابیت تدریس، خلاقیت و روش های حل مسأله و نظایر آن باید برای معلمان در فضایی جدید تحلیل میشد و عمدتا روشهای سنتی در کلاسهای درس در فضای مجازی محوریت نداشت.
انتهای پیام/