سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قرص‌های لاغری نامعتبر، شما را به نابودی می‌کشانند

میرزای رزاز گفت: قرص‌های لاغری نامعتبر که در فضای مجازی به فروش می‌رسد، سلامتی شما را به مخاطره می‌اندازد.

جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: امروزه همه به دنبال ساده ترین و بهترین روش برای کاهش وزن خود هستند. در این بازار داغ، برخی افراد به راحتی در این عرصه پا گذاشته و از این راه در آمدزایی می‌کنند.

میرزای رزاز افزود: یکی از این مشکلات،  تبلیغات غیرواقعی و کاذبی است که در شبکه‌های داخلی و خارجی از قرص های لاغری نامناسب پخش می شود. متاسفانه عرضه و تبلیغ مصرف قرص ها و محصولات كاهش وزن قاچاق و غیرمجاز در فضای مجازی رو به افزایش است. باید توجه داشت که این قرص های به ظاهرمعجزه‌آسا، سلامتی شما را به مخاطره می‌اندازد.

او با بیان اینکه دارو‌هایی که در رابطه با کاهش وزن وجود دارند، به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول  باعث کاهش اشتها می‌شوند؛ این داروها مکانیسم عملشان از طریق تحریک دستگاه سیستم عصبی مرکزی اتفاق می‌افتد. عمده این دارو‌ها آمفتامین و اِفِدرین هستند که مصرف کاذب آن‌ها موجب کاهش نشاط و کم خوابی می‌شوند.

رئیس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: در هفته‌های ابتدایی فرد تنها به یک دُز، اما با گذشت زمان به چندین برابر دُز هم نیاز پیدا می‌کند. این قرص‌ها سبب اختلالات هورمونی در بدن فرد می شوند. افزایش تپش قلب و بی خوابی از عوارض دیگر این قرص‌هاست.

او گفت: دسته دوم، موجب بلوکه شدن جذب چربی‌ها می‌شوند. این داروها فقط می‌توانند تا ۳۰ درصدچربی ها را کم کنند و فقط زمانی موثر هستند که میزان چربی در غذا به حدی باشد که ما بتوانیم از جذبشان جلوگیری کنیم.

میرزای رزاز افزود: دسته سوم هم دارو‌هایی هستند که موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شوند. این  گروه، از دارو‌های مدرنی هستند که با از بین رفتن آب بدن به صورت مقطعی وزن را کم می‌کنند. البته برخیکافئین‌ها هستند که مصرف بی رویه آن‌ها، موجب کم خوابی می‌شوند.

رئیس انجمن تغذیه ایران  تصریح کرد: در حال حاضر علم پزشکی به سمت شخصیت محور حرکت می‌کند یعنی افراد، متناسب با نیاز بدن خود، درمان متفاوت خواهند داشت.  ما برای این که به وزن ایده ال برسیم باید به متخصص تغذیه مراجعه کنیم و از  برنامه غذایی و همراه باورزش پیروی کنیم.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.