سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار کردستان:

مرز سیرانبند ظرفیت تبادل یک میلیارد دلار کالا را دارد

مرادنیا گفت: تلاش می کنیم تجارت با کشور عراق و اقلیم کردستان را تا یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،بهمن مرادنیا استاندار کردستان در مرز سیرانبندبانه و در استقبال از سرلشکر چتو صالح معاون وزیر داخله اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه در حال حاضر میزان مبادلات از مرز سیرانبند ۲۳۰ میلیون دلار در سال است، گفت: تلاش خواهیم کرد با افزایش تعاملات و تکمیل زیرساخت ها این رقم به یک میلیارد دلار برسد.

او افزود: از زمان‌های دور میان مردمان هر دو سوی مرز تجارت و مبادلات مرزی وجود داشته و بنا داریم توسعه تجارت در این مرز صورت بگیرد.

مرادنیا در خصوص زیرساخت‌های موجود در مرز سیرانبندگفت: شرایط و زیرساخت‌های این مرز کامل نیست و باید تلاش کنیم نواقص را مرتفع سازیم.

سرلشکر چتو صالح معاون وزیر داخله اقلیم نیز با بیان اینکه امروز به همراه تنی چند از مسئولین مرتبط با حوزه مرز از سیرانبند بازدید و با استاندار کردستان ایران دیدار می‌کنیم، گفت: این مرز از سوی دولت مرکزی عراق و ایران به عنوان یک مرز رسمی شناخته شده است، گفت: در این دیدار نواقص بررسی و مواردی که نیازمند اصلاح و بازنگری برای بازگشایی مرز باشد را مورد توافق قرار خواهیم داد.

چتو افزود: امیدواریم با توافقاتی که حاصل خواهد شد در این مرز شاهد تردد مسافران و گردشگران و افزایش مبادلات مرزی باشیم.

فرماندار بانه نیزگفت: ظرفیت سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه فراهم است و سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

اسماعیل رستم پور در جریان بازدید هیات اقلیم کردستان از منطقه ویژه اقتصادی بانه با اشاره به تغییر رویکرد منطقه ویژه از تولیدی به تولید کالاهای صادرات محور افزود: ۲۰۰ واحد تولیدی در این منطقه فعالیت می‌کنند.

او افزود: منطقه ویژه اقتصادی بانه ۸۵ هکتار است که ۳۵ هکتار ازاین منطقه آماده سرمایه گذاری است.

رستم پور گفت: هم اکنون در این منطقه هشت سرمایه گذار در زمینه‌های تولید پوشاک، لوازم خانگی و تولید انواع لامپ سرمایه گذاری کردند.

او ادامه داد: تمام زیرساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز  در این منطقه فراهم شده و هیچگونه مشکلی به لحاظ تامین زیر ساخت ها برای سرمایه گذاران وجود ندارد.

گفتنی است؛امروز سرلشکر "چتو صالح سعید" معاون وزیر امور خارجه اقلیم کردستان عراق، "هفال ابوبکر حسین" استاندار سلیمانیه و "زانا رحمن رحیم" فرماندار شهر پنجوین اقلیم کردستان عراق در راس هیاتی از مرز سیرانبندد بانه بازدید کردند و قرار است با "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان در زمینه صادرات و اردات کالا در این مرز بحث و تبادل نظر کنند.

مرز سیرانبند بانه در نزدیکی روستای تخلیه شده سیرانبند و در ۲۵ کیلومتری غرب بانه واقع شده است و به لحاظ فعالیت‌های تجاری تاریخچه‌ای بیش از ۱۳۸۰ سال بویژه در بخش صادرات کالا دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط ویژه، همیشه مورد توجه فعالان اقتصادی منطقه بوده و در همه شرایط زمانی فعالیت در این مرز برقرار بوده است.

 شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.