سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تولید ۶۲ هزار مگاوات برق توسط نیروگاه‌های برق حرارتی

مجری نیروگاه‌های برق حرارتی گفت: به طور کلی بیش از ۸۰ درصد انرژی الکتریسیته کشور معادل ۶۲ هزار مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

علیرضا نصراالهی مجری نیروگاه‌های برق حرارتی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازتوانی ۱۳ نیروگاه با ضمانت دولت، گفت: به طور کلی بیش از ۸۰ درصد انرژی الکتریسیته کشور معادل ۶۲ هزار مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود.

او ادامه داد: در صورت بروز خشکسالی یا کاهش میزان نزولات جوی و محدودیت در تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور، سهم نیروی حرارتی افزایش بیشتری می‌یابد، بنابراین نیروگاه‌های برق حرارتی نقش اصلی را در تامین برق کشور دارند.

مجری نیروگاه‌های برق حرارتی ادامه داد: در سال ۹۵ پروژه بازتوانی ۱۳ نیروگاه انجام شد به طوری که تعداد نیروگاه‌های کشور خیلی بالاست، ولی از توانی این ۱۳ نیروگاه در اولویت اصلی ماست.

در حال حاضر عمر برخی از نیروگاه‌های کشور بالای ۴۰ سال است که اغلب این نیروگاه‌ها در شهر‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است که قرار است نیروگاه فرسوده سیستان و بلوچستان از مدار خارج شود.

طبق برآورد‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ در راستای افزایش میانگین راندمان برق و حرارت نیروگاه‌های کشور تدوین شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته در این راستا، برنامه‌ای برای بازنشستگی واحد‌های قدیمی با راندمان پایین در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید


بر این اساس، بررسی قدمت نیروگاه‌های حرارتی کشور نشان می‌دهد۶۲۲ مگاوات از این نیروگاه‌ها عمری بالای ۵۰ سال و سه هزار و ۴۶۶ مگاوات معادل چهاردرصد این نوع نیروگاه‌ها هم از عمری بالای ۴۰ سال برخوردارند، هرچه سن یک نیروگاه حرارتی افزایش یابد به قولی فرسوده‌تر شود، میزان آلایندگی آن بیشتر خواهد شد.

اکنون ۳۱ درصد نیروگاه‌های حرارتی معادل ۲۰ هزار و ۹۶ مگاوات عمری بین ۲۰ تا ۴۰ سال دارند و ۶۵ درصد معادل ۴۲ هزار و ۷۲۹ مگاوات با عمری کمتر از ۲۰ سال مشغول تولید برق مورد نیاز کشور هستند.

از مجموع ظرفیت نامی نیروگاه‌های نصب شده در کشور، ۲۲ درصد به واحد‌های بخار،  ۳۵ درصد به واحد‌های گاز،   ۲۵ درصد به واحد‌های سیکل ترکیبی و مابقی به نیروگاه‌های دیزلی اختصاص دارد و از مجموع نیروگاه‌های حرارتی موجود در کشور، ۴۲ واحد دولتی، ۶۰ واحد خصوصی و ۲۱ واحد در اختیار صنایع بزرگ است.

گفتنی است؛ راندمان متوسط سالیانه این ۱۳ نیروگاه در شرایط موجود ۳۴ درصد بود که در پروژه بازتوانی کامل، متوسط راندمان این نیروگاه‌ها به ۵۱ درصد می‌رسد و در بخش مدرنیزه کردن که فاز اول همه این نیروگاه‌ها است به شرایط نامی خود باز خواهند گشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.