سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مروری بر آموزش و پرورش در شهریور ۹۹؛

از ابهامات شروع آموزش حضوری در تابستان تا جنجال حذف عکس دختران از جلد کتاب درسی

ششمین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش اخباری پرحاشیه از تغییر زمان شروع سال تحصیلی تا حذف عکس دختران از جلد کتاب درسی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریور ۹۹ برای اهالی آموزش و پرورش با خبرهای متعددی مواه شد، خبرهایی که از بوی ماه مهر در تابستان تا شائبه بی توجهی به علم آموزی دختران را در پی داشت و از جمله مهم ترین رویدادهای این ماه می توان به ضوابط بازگشایی مدارس، تامین تبلت آموزشی و کار با شبکه شاد، پیگیری چرایی حذف عکس دختران از جلد کتاب درسی دوره ابتدایی اشاره کرد.

منتقدان بازگشایی مدارس تمهیدی برای استمرار آموزش داشته باشند 

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: کسانی که ما را توصیه به تعطیلی مدارس دارند، راه حلی درستی ارائه نمی‌کنند و آن‌ها که سیاست‌ها را نقد می‌کنند راه حل آن‌ها برای استمرار آموزش چیست؟ آیا سیاست متفاوتی از آنچه درآموزش و پرورش وجود دارد پیشنهاد می‌کنند، ما به جای اجبار خانواده مجموعه خودمان را ملزم کردیم که آموزش را در دسترس قرار دهیم و بر همین اساس آموزش‌های حضوری و غیرحضوری در نظر گرفتیم همچنین به تشخیص خانواده‌ها احترام گذاشتیم و الزامی به حضور دانش آموزان در مدرسه نداشتیم.

او ادامه داد: راه حل سنجیده آن است ضمن آنکه به سلامت اهمیت دهیم به نیاز‌های آموزشی دانش‌آموزان توجه شود و اختیار تصمیم گیری را به خانواده‌ها دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ۲ هفته گذشته همه مدارس ما فعال بوده اند، گفت: در برخی مدارس از ۲۰ تا ۸۰ دانش‌آموزان آمده اند و گروه بندی شدند، ساعات تدریس را کوتاه کردیم همچنین  دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را هم مورد توجه داشتیم.

تصویر جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی اصلاح می‌شود

علی محبی سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تصمیم این سازمان برای پیگیری ماجرای جنجالی حذف دختران از جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی بیان کرد: این حذف براساس نظر کارشناسی صورت گرفته، مسیری را طی کرده است و به این ترتیب که جنجال به پا شده است، ماجرا پیچیده نیست.

محبی تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر آموزش و پرورش طراحی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان اصلاح خواهد شد تا افراط و تفریطی در دیدگاه جنسیتی نسبت به دانش‌آموزان وجود نداشته باشد.

او بیان کرد: در اسلام هم دیدگاه اعتدالی نسبت به مسائل وجود دارد علاوه بر آن آرمان‌های رهبر معظم انقلاب هم بر همین موضوع استوار است بنابراین هیچگونه تبعیضی بین دختران و پسران وجود ندارد.

صفر تا صد شبکه شاد؛ از نحوه عضویت تا چگونگی استفاده از آن

آن گونه که از نظرات کاربران بر می‌آید مشکلات شاد صرفا به دلیل ناکارآمدی و مشکلات نرم افزاری این شبکه نیست اما نباید فراموش کرد که  بخشی از مشکلات نشات گرفته از آموزش ناکافی برای کار با این شبکه و برخی مشکلات زیرساختی جدا از ساختار نرم افزاری است.

در این گزارش سعی کردیم ضمن انعکاس بخشی از مشکلاتی که کاربران شبکه شاد با آن رو به رو هستند، تا حد امکان بخشی از آموزش‌های لازم در زمینه ورود به این شبکه، چگونگی احراز هویت و کارایی بخش های مختلف که اغلب هم جدیدا به این شاد اضافه شده‌اند،  مرور کنیم.

ورود به مدارس سمپاد؛ آزمونی که حاشیه ساز شد

کی دو سالی می‌شود که برگزاری آزمون ورودی مدارس سمپاد سر و صدای زیادی به پا می‌کند، برگزاری آزمون امسال هم بعد از یک بار تعویق به دلیل شیوع ویروس کرونا از این قاعده مستثنی نبود.

آنطور که داوطلبان حضور در مدارس سمپاد از سوالات آزمون ورودی روایت می‌کنند، گویی امسال هم این آزمون پرحاشیه، برخی را پشت درب‌های مدارس سمپاد معطل نگاه داشته است و هنوز چاره‌ای برای حل و فصل آن نیست.

بعد از آن که آزمون ورودی مدارس سمپاد برگزار شد برخی دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها که در آزمون ورودی پایه هفتم شرکت کرده بودند نسبت به برخی سوالات انتقاد داشتند و این انتقاد آن‌ها در فضای مجازی دست به دست شد؛ چراکه آن‌ها معتقد بودند ۱۰ سوال آزمون دارای ۲ جواب صحیح بوده است.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت هم اعلام کرده بود که تصمیمات به‌گونه‌ای اتخاذ می‌شود که با حذف سؤالات مشکل دار یا به نوعی امتیاز دادن به دانش‌آموز در مواردی که دو پاسخ صحیح وجود داشت ترتیبی دهیم که هیچ دانش‌آموزی از این تصمیم متضرر نشود.

دستورالعمل‌های انحرافی در اجرای سند تحول بنیادین

محمود فرشیدی، وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش درباره دلایل اجرایی نشدن سندتحول بنیادین اظهار کرد: آنطور که باید و شاید اهمیت سند تحول درک نشده است. آنچه در عمل مسئولان اجرایی است با منویات سند تحول، نگاه بلند امام راحل و فرمایشات رهبری، فاصله زیادی دارد.

وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش به دستورالعمل‌های انحرافی اشاره کرد و گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی در سال ۷۹ نوشته شده است. این اهداف با نگاه تحولی در سال ۹۷ بازنگری شده است. این کار‌ها به کسانی سپرده شده که از آگاهی لازم برخوردار نیستند و نه تنها باور به سند ندارند بلکه باور به ۲۰۳۰ دارند. نتیجه این شده است که در اهداف بازنگری شده دوره‌های تحصیلی واژه ولایت فقیه حذف شده یا به جای امامان آمده است پیشوایان دینی و به جای اسلام واژه دین آمده است. 

چگونگی پرداخت حقوق معلمان غیردولتی در سال تحصیلی کرونایی

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره چگونگی پرداخت حقوق و بیمه معلمان مدارس غیردولتی باتوجه به شرایط موجود در سال تحصیلی کرونایی بیان کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی‌هایی که امسال با صندوق حمایت از موسسان انجام شده، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای موسسان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: امسال با حمایت‌های انجام شده از سوی صندوق و با کمک دولت ۲۵ درصد بیمه معلمان غیردولتی را پرداخت کنیم تا کمکی به موسسان مدارس غیردولتی برای پرداخت حقوق و حق معلمانشان باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه با کمک‌های در نظر گرفته شده به هیچ عنوان بهانه‌ای برای کاهش حق و حقوق معلمان وجود ندارد، گفت: موسسان نباید به این بهانه که، چون آموزش مجازی، غیرحضوری یا با تعداد ساعات کمتر برگزار می‌شود، حقوق معلمان را کاهش دهند.

جزئیات اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس

زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص جزئیات اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس، اظهار کرد: شیوه‌نامه‌های سخت‌گیرانه‌ای را به مدارس سراسر کشور ابلاغ کردیم.

مظفر با اشاره به اینکه سه شاخص اصلی و مهمی که مدیران مدارس و دانش‌آموزان باید رعایت کنند این است که مدارس باید در صورتی که آمار دانش‌آموزان بالاست، گروه‌بندی کنند، افزود: رعایت فاصله فیزیکی بین دانش‌آموزان تا ۱.۵ متر، اجبار استفاده از ماسک برای دانش آموزان و معلمان، کوتاه شدن ساعت آموزش به ۳۵ دقیقه و ضدعفونی مجدد کلاس‌ها از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

او با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش درصدد است اعتبارات بهداشتی به مدارس تخصیص دهد، بیان کرد: ممکن است در مسیر تخصیص این اعتبارات آموزشی و پرورشی نیازمند کمک خیرین و اولیای دانش‌آموزان باشیم. اقدام ارزشمندی است که در بحث سلامت به فرزندان کشورمان کمک کنیم تا دچار بیماری نشوند، اما با همه این‌ها دریافت وجه و مبلغی از والدین به صورت اجباری برای تهیه اقلام بهداشتی مدارس صد در صد ممنوع است و اگر خانواده‌ها با این شرایط مواجه شدند، از طریق پورتال آموزش و پرورش شکایات خود را ثبت کنند.

به ازای هر ۳۶۰ نفر دانش‌آموز یک مشاور داریم

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، نیاز واقعی مدارس به مشاور را حدود ۴۰ هزار مشاور اعلام و عنوان کرد: همه دانش‌آموزان از همان ابتدای سال یعنی تا آبان و آذر، تحت پوشش آزمون‌های غربالگری و سلامت روان قرار می‌گیرند و تقریبا آن‌هایی که در معرض خطر یا پرخطر هستند شناسایی می‌شوند.

او در خصوص نیروی انسانی حوزه مشاوره گفت: در حال حاضر به ۴۰ هزار مشاور نیازمندیم، بر اساس شاخص‌های موجودی به ازای هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور نیازمندیم، این استانداردی که الان داریم نه درست است و نه منطقی، یعنی به ازای هر ۳۶۰ نفر دانش‌آموز یک مشاور داریم لذا تا با بچه‌ها بخواهند با مشاور آشنا شوند، سال تحصیلی تمام شده است، اما با همین استاندارد هم نیرو کم داریم. فقط در مقطع متوسطه اول ما پوشش مشاور نسبتا کامل است، اما برای سایر مقاطع نیروی لازم را نداریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.