سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«مصلحت» برترین فیلم جایزه سینمایی ققنوس شد

شب گذشته، آیین اختتامیه دهمین جایزه سینمایی ققنوس از شبکه افق سیما پخش شد.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانه‌ای و از طریق شبکه افق برگزار می‌شد، برگزیدگان خویش را معرفی کرد.

«تک تیر انداز»، «یدو»، «منصور»، «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند.

برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکه‌ای ۷۵ نفره از متفکران و هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شده اند.

«سینما کلید پیشرفت کشور» اصلی‌ترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی بر اساس این شاخص سنجیده می‌شد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژه ها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و ... می‌تواند مبدا پیشرفت کشور شود. اساسا سینما و رسانه‌ای که پیشرفت را رقم می‌زند، چه سینما و رسانه ایست؟

در برنامه تلوزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شد،جلال غفاری، سید محمد هاشمی،  سید مهدی ناظمی، سید محمد حسینی، به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصت‌ها و زمینه‌های سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلم‌ها تقدیر شد.

سید مهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمد رضا شفاه، حسین دارابی، (تهیه کننده و کارگردان مصلحت)، علی درخشنده (تهیه کننده یدو)، علی غفاری (کارگردان تک تیر انداز) در این برنامه و اختتامیه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آن‌ها اهدا گردید.

جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را بر عهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت که در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه می‌خوانند؛ بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملا علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکرد‌های واقعی رسانه است.

سید محمد هاشمی، که هم اکنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را بر عهده دارند و پیش از این مسئولیت‌های رسانه‌ای متعددی داشته اند، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژه‌های پیشرفت دانستند. نمونه‌هایی همچون «شهید حبیب پور» که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکرد‌هایی است که می‌تواند به جای سیاه نمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژه‌ها به شدت تهی است و به آن‌ها نمی‌پردازد.

فیلم «تک تیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ماست که هم قهرمان پروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزت آفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما می‌گذارد. دکتر هاشمی، ضمن اشاره به مساله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمده‌ای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالن‌های سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.

سید محمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه کردند و اضافه کردند که این با سینما واقع گرا هم نمی‌خواند، زیرا که معنویت گرایی و خدا گرایی، از عمیق‌ترین واقعیت‌های پدیدار شده جامعه ایران است. حسینی، ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را یک کار زیبا، خوش ساخت و اثر گذار بر مخاطب خواندند. دفاع مقدس سرشار از این ظرفیت‌های نهفته است که می‌تواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثر گذار باشد و سبب پیشرفت گردد. علم گرایی و حل مساله در عین روحیه انقلابی از ویژگی‌های شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.

سید مهدی ناظمی، در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را یک کار روان و خوش ساخت سینمایی دانستند که حتما ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. شخصت پردازی و فیلم نامه، قصه گویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگی‌های خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، می‌تواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد. زیرا فراتر از شعار زدگی و مضمون زدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطب پسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.

محمد رضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت»، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست. «ما در تمام کار‌های سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گره‌های اجتماعی و ... همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست»

مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانه‌ای تاکید کرد و بیان داشت که قوت فیلم «منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلم نامه قوی و مستند ساخته است.

در پایان قابل ذکر است که جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سال‌های آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشست ها، محافل و برنامه‌های رسانه‌ای متعدد، ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.