سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جشنواره تجسمی فجر به خطوط اسلامی توجه نمی‌کند/ کیفیت آثار در دوره‌های قبل بهتر بود

خوشنویسان حاضر در جشنواره تجسمی فجر از کم توجهی این رویداد به خطوط اسلامی و گرایش‌های نوین خوشنویسی گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز دیگر نمایشگاه سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در حالی به پایان میرسد که نگارخانه‌های فرهنگستان هنر در طول روز میزبان تعداد محدودی از بازدیدکنندگان هستند. از طرفی به گفته برخی از داوران و اساتید، موضوع و کیفیت آثار این دوره هم به گونه‌ای نیست که قلاب خوبی برای شکار مخاطب باشد.

در این دوره علاوه بر اضافه شدن کارگاه و نمایشگاه چاپ دستی، بخش ستارگان هنر که شامل آثار هنرمندان برگزیده در جشنواره‌های بین المللی است هم به بخش نمایشگاهی فجر اضافه شده است.

کیفیت آثار در دوره های پیشین بهتر بود

مریم ویسی هنرمند خوشنویس که در بخش رقابتی طوبای زرین حضور دارد، درباره اولین حضور خود در سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به خبرنگار ما گفت: من معمولا هنرمند گوشه نشینی هستم به همین دلیل کمتر در جشنواره‌ها شرکت میکنم. از طرفی کمی هم کمالگرا هستم و معتقدم که خوشنویسی هنری نیست که سریع به نتیجه برسد. اما بالاخره امسال با یک قطعه خط کوفی در ابعاد ۵۰ در ۵۰ در جشنواره شرکت کردم.

وی افزود: من چندین دوره است که آثار جشنواره فجر را دنبال میکنم، در بخش‌های دیگر خیلی نمیتوانم نظر بدهم، اما باتوجه به تحصیلاتم که کارشناسی ارشد گرافیک است و فعالیتی که در زمینه خوشنویسی داشتم، میتوانم بگویم که آثار این دو بخش امسال خیلی کیفیت بالایی نداشتند که جا دارد علت‌های آن آسیب شناسی شود.


بیشتر بخوانید:


ویسی همچنین گفت: یکی دیگر از انتقاد‌ها متوجه هیات داوران به ویژه در رشته خوشنویسی است، زیرا وقتی معیار‌های داوران را میخواندم متوجه شدم که یکی از آن‌ها خط کوفی را اصلا نمی‌شناسد. از طرفی این داوران متخصص خطوط سنتی هستند پس باید فکری به حال گرایش جدید خوشنویسی به نام نقاشیخط هم شود. نقاشیخط یک هنر بینارشته‌ای است و هنرمندانی داریم که در این رشته شرکت می‌کنند، اما وقتی می‌بینند که در نهایت هنرمندان سنتی برگزیده می‌شوند، انگیزه آن‌ها کم می‌شود.

وی ادامه داد: به نظرم کرونا بیشتر فعالیت‌های میدانی هنرمندان مانند نشست ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داد وگرنه در روند برگزاری جشنواره خیلی موثر نبود. از طرفی ما دلمان میخواهد که جشنواره بعد از اتمام هم رابطه خود را حفظ و از شرکت کنندگان در راستای رونق فعالیت هایشان حمایت کند.

تمرکز جشنواره بر خطوط نستعلیق و شکسته است

مظفر بزرگ امید خوشنویس نام آشنا از خطه کردستان که در بخش ستارگان هنر این دوره حضور دارد، درباره اثر خود گفت: اثر من که کتابت سوره توحید است در جشنواره بین المللی کالیتون هند منتخب شده بود. اضافه شدن بخش ستارگان در این دوره اتفاق خیلی خوبی است که امیدوارم در سال‌های بعد هم تکرار شود.

وی افزود: اما گلایه من از جشنواره فجر این است که به خطوط اسلامی مانند نسخ و ثلث خیلی توجه نمی‌کند و بیشتر تمرکزش بر روی خطوط شکسته و نستعلیق است. ما هم مانند کشور‌های همسایه نسخ و ثلث نویس داریم، اما نسبت به آن کم لطفی میشود. من خودم نسخ عثمانی مینویسم و چندین بار هم در کشور‌های خارجی در این رشته مقام کسب کرده ام.

این خوشنویس اظهار کرد: کشور ایران سابقه درخشانی در خطوط شش گانه دارد و تاریخ ما در این بخش بسیار غنی است. الان هم در خط نستعیلق، شکسته و نگارگری سرآمد کشور‌های دیگر هستیم، اما در کشور خودمان به این دستاورد‌ها توجه نمی‌کنند.

وی افزود: من پیش از این دو بار هم در جشنواره تجسمی فجر شرکت کردم، اما متاسفانه گزینش نهایی به گونه‌ای است که از بین گرایش‌های مختلف خوشنویسی در نهایت یک نفر به عنوان برنده انتخاب می‌شود. در صورتی که در جشنواره‌هایی که در کشور‌هایی مانند ترکیه، عراق و... برگزار می‌شود داوران هر رشته جدا هستند.

گفتنی است سیزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر برقرار است.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.