سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به رابطه چاقی و کرونا

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که چاقی به صورت غیر مستقیم با ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در بین مردم دانشمندان ابعاد مختلف این بیماری را بررسی کرده تا چگونگی تاثیرگذاری این ویروس روی گروه‌های مختلف جامعه را مشخص شود.

در ‌این بین دانشمندان متوجه شدند به هر میزان که وزن افراد افزایش پیدا می‌کند خطر ابتلا به کرونا در آن‌ها بیشتر می‌شود.

دکتر سینا صفامنش فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی و متابولیک در این رابطه گفت: چاقی خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون قلبی، سرطان، فشار خون، دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد و تحقیقات مقدماتی نشان داده که چاقی ممکن است باعث احتمال بیشتر ابتلا به کووید ۱۹ شود.

او با بیان اینکه هر چه اضافه وزن بیشتری داشته باشید بدن شما چربی بیشتر دارد و تناسب بدنی کمتری دارید ،  افزود: در این شرایط گنجایش ریه‌های شما کمتر است، به این معنا که ریه‌های شما باید تلاش بیشتری کند تا اکسیژن را به خون و سراسر بدن برساند که این خود بر کارکرد قلب و گردش خون هم تاثیر می‌گذارد.

صفامنش ادامه داد: بدن افراد چاق به تدریج بر اثر کمبود و نرسیدن اکسیژن به اعضای اصلی تحت فشار قرار می‌گیرد و این یکی از دلایلی است که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در بخش مراقبت‌های ویژه بیشتر نیاز به کمک‌های تنفسی و حمایت در مورد کارکرد‌های کلیه پیدا می‌کند.

او افزود: در تحقیقی که بر روی بیش از ۱۷ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های بریتانیا انجام شده مشخص شد کسانی که چاق بودند و شاخص توده بدنی آن‌ها بیش از ۳۰ بود، ۳۳ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثراین بیماری بودند.
 
صفامنش ادامه داد: پژوهشگران معتقدند اگر بیماری‌های دیگری مربوط به چاقی مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ را در نظر بگیریم این احتمال بسیار بالاتر می‌رود.

او گفت: همه این مشکلات ممکن است تا زمانی که بیماری شدیدی مانند کووید ۱۹ از راه نرسد خود را نشان ندهد و در چنین شرایطی وضعیت بدنی فرد وخیم‌تر شود براساس یافته‌های دانشمندان آسیب پذیری این افراد در مواجه با بیماری کرونا بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/ق
برچسب ها: چاقی ، کرونا ویروس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.