به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، عباس علویراد، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد، حمل و نقل را در دسته خدمات شهری متعلق به گروههای مختلف شامل ساکنان و گردشگران دانست که در سطوح بالاتر میتواند بهعنوان گزینهای برای سرمایهگذاری بخش خصوصی مطرح شود.
او افزود: سهم هزینه حمل و نقل در استان یزد برای هر خانوار حدود ۱۴ درصد از کل هزینههای موجود بوده که در مقایسه با دیگر شهرهای کشور رقم بالایی محسوب میشود، همچنین پیامدهای مثبت حمل و نقل عمومی، علت متقاعد شدن دولتها به حمایت از این مسئله است که با وجود عدم سودآوری اقتصادی این بخش، دولتها آغاز کننده و حامی اصلی سیستم حمل و نقل شهری تلقی میشوند.
همچنین امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهشهای خورشیدی یزد ضمن بررسی موانع توسعه حملونقل در یزد گفت: در طول پنج دهه اخیر، مساحت شهر یزد حدود ۱۷ برابر و جمعیت آن تنها شش برابر افزایش یافته در حالیکه سهم استفاده از حمل و نقل عمومی تا پیش از همهگیری کرونا تنها چهار درصد بوده و این امر نشانگر کاهش اعتماد و وابستگی شهروندان به حمل و نقل عمومی است.
علیرضا رجبی پور میبدی، استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد، استفاده از وسیله نقلیه شخصی را ناشی از عوامل فرهنگی دانست که نیاز به آموزش و برنامهریزی فرهنگی را دو چندان میکند.
او افزود: سرعت متوسط خودروهای شخصی در یزد ۹۰ کیلومتر بر ساعت است که تصادفات بسیاری را رقمزده و شاید از ترجیحات شهروندان یزدی پرده بردارد. زیرا حتی باوجود ناوگان لوکس، باز هم به سمت حمل و نقل عمومی ترغیب نمیشوند.
حمیدرضا قمی عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: نبود بخش خصوصی واقعی، فقدان شرکتهای دارای ناوگان متعدد و مدیریت متمرکز از مشکلات موجود در سیستم حمل و نقل کشوری است که شامل سیستم حمل و نقل داخلی و برونشهری میشود.
او افزود: ناوگان خویش فرما بهنوعی بدعت در سیستم حمل و نقل بخش خصوصی است که ارثیه تصمیمگیرندگان مدیران شهری از گذشته است.
عضو شورای شهر یزد وجود وسایل حمل و نقل با قدرت مانور بالاتر همچون موتورسیکلت را به عنوان عاملی برای عدم استفاده از حملو نقل عمومی دانست و خاطر نشان کرد: ۲۵۰ هزار موتور پلاک شده و به نقل از پلیس راهور حدود ۵۰ هزار موتورسیکلت پلاک نشده سهم بسزایی در نبود انگیزه استفاده از حمل و نقل عمومی دارند.
انتهای پیام/و