سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشونت سایبری در کودکان چیست؟

خشونت سایبری در فضای مجازی پیامد‌های جبران‌ناپذیری را به‌سلامت روان کودکان وارد می‌کند و والدین باید نسبت به حضور فرزندان خود در فضای مجازی نظارت بیشتری داشته باشند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، از پیامد‌های همه گیری کرونا، مجازی شدن آموزش و مدارس بود که کودکان را بیش از گذشته در معرض استفاده از اینترنت قرارداده است. طیف‌های سنی مختلف در استفاده از اینترنت باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند؛ اما این حساسیت در مورد کودکان بیشتر است و با توجه به افزایش دسترسی کودکان به این فضا، لازم است والدین نکاتی را در مورد کودکان خود در نظر بگیرند.

خشونت سایبری عرصه‌ای نو در پرخاشگری و سلامت روان کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که می‌تواند در محیط‌های مجازی پیامد‌های روانی و عاطفی جبران‌ناپذیری را به‌سلامت روان کودکان و نوجوانان وارد می‌کند.

در جدیدترین مطالعۀ انجام شده در حوزۀ کودکان و فضای مجازی، رابطۀ میان روابط عاطفی در خانواده و خشونت سایبری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که روابط عاطفی در خانواده با نوع رفتار کودک در آینده ارتباط مستقیمی دارد و توصیه شده است که افراد خانواده وقت بیشتری را در کنار هم داشته باشند و به فرزندان خود اهمیت بیشتری بدهند.

با توسعۀ فضای مجازی و رواج شبکه‌های اجتماعی، دیگر خشونت علیه کودکان فقط محدود به در‌های بسته یک اتاق یا قلدری در مدرسه نیست، خشونت و آزار‌های سایبری، خشونت‌های رایجی هستند که کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت تجربه می‌کنند، موضوعی که شاید برای والدین غیرقابل درک باشد.

به بهانۀ پویش مردمی کودکان سایبری با عنوان "کودکان سایبری، خشونت سایبری" به نکاتی اشاره می‌کنیم که والدین باید در مورد حضور کودکان در فضای مجازی در نظر داشته باشند:

مدیریت زمان استفادۀ کودک از فضای مجازی

تفاوت میان اشتراک گذاری اطلاعات و فاش کردن اطلاعات را به کودکان خود بیاموزیم. مثلاً وقتی در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی صحبت از به اشتراک گذاری عکس، عقاید، تجربه‌ها است، به کودکان بیاموزیم هرگز اطلاعات شخصی، شماره تماس،

آدرس، شماره حساب بانکی، پسورد را به اشتراک نگذارند.

به کودکانمان آموزش دهیم هرگز با غریبه‌ها در محیط مجازی صحبت نکنند، حتی اگر در حین صحبت کردن بتوانند آن‌ها را ببینند: گفتگو با فرد غریبۀ آنلاین، خطرناک و مضر است. رابطه‌ای ممکن است بین آن‌ها به وجود آید و آن فرد غریبه این رابطه را تا زمانی که فرزند شما به او اعتماد پیدا کند، ادامه دهد و این موضوع می‌تواند موجب سوءاستفاده از او گردد.

به فرزندانمان آموزش دهیم تا دسترسی به اطلاعات پروفایل خود را برای همه بجز افراد نزدیک مورد اعتماد و امن، محدود کنند.

تنظیمات مستمر حریم خصوصی وب‌سایت، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا انتخاب کنند اطلاعاتشان را با چه کسانی در میان گذارند.

همیشه ارتباط دوستانۀ خود با فرزندانتان را حفظ کنید تا آن‌ها بدانند شما همیشه آمادۀ صحبت با آن‌ها در رابطه با هر مشکل یا مسأله‌ای که برای آن‌ها در فضای مجازی رخ می‌دهد، هستید.

جدی گرفتن کودک و بها دادن به حرف‌هایش زمانی که به خاطر یک تجربه‌ای ناخوشایند در فضای مجازی نزد شما آمد.

نشان (Bookmark) کردن سایت‌های موردعلاقه کودک به جهت دسترسی ساده‌تر به این سایت‌ها.

قرار دادن کامپیوتر در مکانی مناسب جهت نظارت استفاده کودک از آن در فضای مجاز.

‌غافل نبودن از نظارت بر فعالیت کودک با دستگاه‌های هوشمند مثل تبلت و موبایل.

‌زیر نظر داشتن حساب کارت اعتباری و قبض تلفن به این منظور که اگر هزینه‌های نامعقول از کارت کم شد یا قبض به طرز غیرمعمولی گران آمد متوجه شوید؛

در خصوص روند قضائی رسیدگی به خشونت سایبری علیه کودکان و نوجوانان، والدین باید در گام اول با حفظ ادلۀ دیجیتال خشونت سایبری، به دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت کرده و به همراه مرجوعه قضائی ادلۀ دیجیتال خود را تحویل پلیس فتا دهند تا فرد خاطی که مرتکب این جرم شده شناسایی و دستگیر شود.

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم هنگام استفادۀ آن‌ها از اینترنت، با آن‌ها همراه شوید و برای خود در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که فرزندتان در آن عضویت دارد، صفحه‌ای بسازید و عضو شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر با نحوه فعالیت و ارتباطات آن‌ها آشنا شوید و همچنین بتوانید تمام کار‌ها و همچنین دوستان فرزندانتان را تحت نظر داشته باشید.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.