سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صعود ردیابی بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان با اجرای طرح سردار سلیمانی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: اجرای طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سبب صعود چشمگیر ردیابی بیماران مبتلا به کرونا در استان شده است.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به صعود چشمگیر رهگیری بیماران مبتلا به کرونا در سطح استان گفت: از ابتدای طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا ۱۱ بهمن ماه، ۳ هزار و ۷۷۰ مورد بیمار مبتلا به کرونا ویروس شناسایی شده اند.

او با بیان اینکه ۶۶۴ مبتلا به کووید-۱۹ طی هفته اخیر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شناسایی شده اند، افزود: وقتی این ارقام را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، متوجه رهگیری موفقیت آمیز بیماران می‌شویم.

علوی اظهار داشت: برخی از شهرستان‌ها و مراکز روستایی دانشگاهی برای دانشجویان پزشکی است که بتوانند درس اپیدمیولوژی را یاد بگیرند، بطوریکه در روستای دهنوی ایذه از یک بیمار در ردیابی به گونه‌ای عمل کردند که توانستند حدود ۱۸۰ نفر دیگر ردیابی کرده و موارد مبتلا را از بین این افراد شناسایی و تحت درمان قرار دادند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان این ردیابی را نشانه توانمند شدن در بیماریابی و غربالگری بیماری‌های واگیر دانست و تصریح کرد: نعمتی که از کرونا عاید تیم‌های پزشکی و گروه‌های درمانی شده، خوداتکایی است، ضمن اینکه تیم‌های در بحث مراقبت در منزل عملکرد بسیاری خوبی دارند.

او به مراقبت از ۶۴ درصد از بیماران مبتلا به کرونا طی هفته اخیر اشاره کرد و بیان داشت: البته در مراقبت‌های انجام شده، افراد سالم نیز از این آیتم بهره‌مند شدند.

علوی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه از جمله بانک‌ها را ۷۰ الی ۸۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که رعایت بهداشت در اماکن عمومی ۵۰ تا ۷۰ درصد است و با میزان مطلوب ۹۵ درصد فاصله زیادی دارد، علیرغم اینکه بطور مستمر هشدار‌ها به مردم ارائه می‌شود، اما همچنان شاهد سهل انگاری شهروندان در همه گروه‌های سنی هستیم و همین امر شرایط بحرانی‌تر می‌کند.

شیب تند ابتلا به کرونا ویروس نگران کننده است

فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به گذشت ۷۰ روز از آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: از ۴ آذرماه امسال با همکاری معاونت بهداشت، بسیج و هلال احمر طی یک ماه گذشته بروز بیماری با شیب ملایمی تقریباً ۲ برابر شده است، ولی در ۳ روز اخیر شاهد شیب تند ابتلا به کرونا ویروس در سطح خوزستان هستیم و بازگشایی تالار‌ها و بی توجهی به رعایت ساعت منع عبور و مرور باعث شده در کنترل بیماری با مشکل روبرو شویم.

او ابراز امیدواری کرد که با اجرای بهتر طرح شهید سلیمانی بتوان از بروز پیک چهارم بیماری جلوگیری کرد و افزود: روزانه حدود ۲ هزار و ۱۵۰ تست شامل؛ یک هزار و ۱۰۰ تست رپید و یک هزار تست پی سی آر انجام می‌شود، همچینن روزانه وضعیت بروز بیماری در شهر‌ها رصد شده و متناسب با نیاز، توصیه‌های لازم در زمینه افزایش رهگیری و انجام تست صورت می‌گیرد.

فعالیت ۱۴۴ آزمایشگاه در زمینه کرونا در کشور

جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت وزارت بهداشت گفت: در ابتدای شیوع بیماری کرونا فقط ۴ آزمایشگاه در کشور فعال بود، این در حالی است که هم اکنون ۱۴۴ آزمایشگاه بسیار مجهز فعالیت می‌کنند، البته در بعضی از شهرستان‌های کوچک خوزستان آزمایشگاه مجهزی وجود دارد که توانمندی و تجهیزات آن با همه تجهیزات آزمایشگاهی بعضی از کشور‌ها برابری می‌کند.

او یکی از اقدامات مهم را افزودن یک هزار و ۲۰۰ واحد نمونه برداری به سیستم مراقبت بهداشت کشور عنوان کرد و افزود: نظام سلامت انگلستان به عنوان الگوی کارآمد نظام سلامت در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و به عنوان یک نظام کارا و اثربخش و اقتصادی شناخته شده است، ولی در مقابله با کرونا ان اچ اس انگلیس اعلام شکست کرد و دست هایش را به نشانه تسلیم بالا برد یعنی اثربخش‌ترین و اقتصادی‌ترین نظام سلامت دنیا به روزی یک هزار و ۴۹۰ نفر مرگ رسید.

تبریزی با بیان اینکه در بدترین شرایط ایران با تحریم‌های ظالمانه شدید و با کمبود‌های شدید به ۴۸۰ مرگ در روز رسیدیم و این رقم به عنوان پیک تلقی و کنترل شد، تصریح کرد: یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد و فقط ۶ کشور توانستند کیت‌های تست سریع را تولید کنند و ما ۲ ماه است که در طرح شهید سلیمانی از آن استفاده می‌کنیم و این یک انقلاب بزرگ محسوب می‌شود که دانشمندان ایرانی کیت‌های پی سی آر و تست سریع را بسازند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به زودی کیت‌های تشخیص ژنتیکی نیز مراحل پایانی خود را طی کرده و وارد بازار خواهند شد، ادامه داد: ما واکسن کرونا را خودمان می‌سازیم و در حال حاضر اثر بخشی این واکسن بسیار بیشتر از انتظار است، ما در حال حاضر در ۳ پروژه واکسن به مرحله انسانی رسیدیم و ۳ واکسن دیگر در مرحله حیوانی هستند.

او بیان داشت: واکسن ایرانی فقط بر روی تاژک‌ها موثر نیست بلکه، ویروس را هدف قرار می‌دهد و در صورت جهش در ویروس باز قابل استفاده است، همچنین وزارت بهداشت زمانیکه تصمیم به خرید واکسن فایزر از سبد کواکس گرفت، نوعی را انتخاب کرد که عملکرد آن‌ها مشابه واکسن ایرانی است و در صورت جهش باز قابلیت اثر بخشی خود را حفظ کند، به همین دلیل واکسن‌های فایزر و مدرنا به دلایل و شواهد علمی کنار گذاشته شد.

براساس این گزارش؛ هر هفته جلسه طرح سردار شهید قاسم سلیمانی در زمینه کنترل بیماری کرونا ویروس در دانشگاه علوم پزشکی اهواز به صورت وبینار با حضور مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان در شهرستان‌های خوزستان با حضور مسئولان مربوطه از وزارت کشور برگزار و آخرین وضعیت ابتلا، بهبود و بیماریابی بررسی می‌شود.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مجید
۱۱:۱۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
طرح شهید سلیمانی به برکت نام سردار دلها طرح خوبیه، ولی بیخیالی مردم همه چیزو خراب میکنه، تو فکر خودتون نیستید، به فکر بقیه باشید، به فکر کادر درمان باشید