سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفسیر قرآن؛

آیا قهر الهی فقط مخصوص قیامت است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۷ سوره اسراء را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَکَمْ أَهْلَکْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِنْ بَعْدِ نُوحٍ ۗ وَکَفَىٰ بِرَبِّکَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا

و چه بسیاری از ملل و اقوامی را بعد از نوح هلاک کردیم و تنها خدای تو که بر گناهان بندگانش آگاه و با خبر است کفایت می‌کند (که به مصلحت هر که را خواهد عفو و هر که را خواهد عقاب کند).

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۷ سوره اسراء

تفسیر آیه ۱۷ سوره اسراء

این آیه که انقراض نسلی از بشر و آغاز نظام نوینی در زندگی بشر را بازگو می‌کند، نشان می‌دهد که زمان حضرت نوح (ع) نقطه عطفی در تاریخ بشر بوده است. زندگی قبل از نوح، بسیار ساده و با جمعیّتی محدود بوده و تاریخ پرماجرایی نداشته است و تداوم نسل بشر، با چند مؤمنی صورت گرفته که در کشتی همراه نوح (ع) بودند.


بیشتر بخوانید


آیه ضمن اینکه هشدار به غافلان و عبرت برای مردم است، مایه تسکین و آرامش پیامبر (ص) است که اگر کافران از آزارشان دست برندارند، گرفتار قهر الهی خواهند شد.

پس از قوم نوح، قوم عاد، ثمود، لوط، اصحاب مدین، فرعون، هامان، قارون و اصحاب فیل هم، گرفتار قهر الهی شدند. «مِنَ الْقُرُونِ مِنْ بَعْدِ نُوحٍ»

پیام‌های آیه ۱۷ سوره اسراء

۱-ملّت‌هایی که در طول تاریخ به دلیل نافرمانی، گرفتار قهر و غضب خدا شده اند بسیارند. «کَمْ أَهْلَکْنا»

۲-قهر الهی مخصوص قیامت نیست در دنیا هم هلاک می‌کند. «کَمْ أَهْلَکْنا»

۳-تاریخ، سرچشمه عبرت و درس است. «مِنَ الْقُرُونِ»

۴-توجّه به علم و آگاهی خدا به گناهان، برای تربیت ما کافی است. «کَفی بِرَبِّکَ»

۵-برای عذاب و مجازات مجرمان، آگاهی خداوند کافی است ونیازی به شاهد و و بیّنه ندارد. «کَفی بِرَبِّکَ»

۶-انسان گنهکار، بنده خداست. «بِذُنُوبِ عِبادِهِ» نفرمود: «بذنوب الناس»

۷-خداوند، به باطن ما خبیر و به ظاهر ما بصیر است. «خَبِیراً بَصِیراً»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.