سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم؛

«قم کارت» از فردا در باجه‌های فروش توزیع می شود

محمدحسینی گفت: کارت‌های فعلی که پرداخت کرایه اتوبوس‌ها با آن انجام می‌شود تا دو ماه آینده قابل استفاده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،کورش محمدحسینی رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اشاره به آغاز استقرار سامانه جامع پرداخت‌های شهروندی، به قدیمی شدن سامانه کارت شهروندی برای پرداخت کرایه اتوبوس‌های درون شهری توجه داد و گفت: کارت‌های جدید با نام اختصاری «قم کارت» دارای ظرفیت‌های بیشتری است تا شهروندان بتوانند علاوه بر پرداخت کرایه اتوبوس، در سایر پرداخت‌های خُرد شهری هم از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم ادامه داد: بر همین اساس، امکان شارژ جدید کارت‌های قدیمی وجود ندارد، اما شهروندان می‌توانند تا دو ماه آینده از شارژ موجود در این کارت‌ها استفاده و سپس نسبت به تعویض رایگان آن‌ها با کارت‌های جدید اقدام کنند.

محمدحسینی افزود: شهروندان می‌توانند از چهارشنبه دهم دی ماه «قم کارت» را از باجه‌های فروش تهیه و شارژ کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با بیان اینکه حدود دو ماه زمان برای جایگزینی نهایی کارت‌های جدید با کارت‌های قدیمی در نظر گرفته شده است یادآورشد: بدیهی است پس از گذشت دو ماه، صرفا می‌توان از «قم کارت» در شبکه پرداخت‌های شهری استفاده کرد، ضمن آن که برای شارژ این کارت علاوه بر استفاده از باجه‌های فعلی در سطح شهر تلاش می‌کنیم تا امکان شارژ از طریق کارت بانکی، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین دستگاه‌های پوز فروشگاهی هم فراهم شود.

محمدحسینی درباره کاربرد‌های دیگر «قم کارت» به جز پرداخت کرایه اتوبوس گفت: به دنبال آن هستیم تا شهروندان بتوانند در همه پروژه‌های تابع شهرداری و از جمله پروژه‌های رفاهی و تفریحی مانند باغ پرندگان، ورودی یا بلیت خود را با استفاده از همین قم کارت تهیه کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم همچنین از شهروندان خواست تا با استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک موجود در سطح شهر، از پرداخت‌های نقدی در اتوبوس‌ها و دیگر خدمات شهری به دلیل تبعات منفی اجتماعی و بهداشتی آن خودداری کنند و شهرداری را در استفاده حداکثری از این سامانه یاری دهند.

او اضافه کرد: در عین حال بلیت‌های تک سفره برای شهروندان و یا زائران فاقد «قم کارت» در نظر گرفته شده که با اطلاع رسانی‌های بعدی، به زودی در باجه‌های فروش توزیع خواهد شد.

محمدحسینی درباره سامانه پرداخت کرایه در تاکسی‌ها بیان کرد: امروزه برخی از تاکسی‌های درون شهری به سیستم بارکد مجهزند و شهروندان می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن‌ها یا نرم افزار‌های مشخص نصب شده در تلفن همراه خود نسبت به پرداخت کرایه اقدام کنند، در عین حال که استفاده از سامانه پوز بانکی نیز در این باره دنبال می‌شود.

او همچنین از رانندگان تاکسی درخواست کرد با مراجعه به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری برای نصب سامانه بارکد خود اقدام کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در پاسخ به پرسشی درباره زیرساخت‌های سامانه «قم کارت» عنوان کرد: این پروژه از اوایل سال گذشته آغاز و برای تجهیز زیرساخت‌های آن بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه انجام شده است و البته هزینه‌هایی هم برای تعویض و روزآمدسازی دستگاه‌های کارتخوان در اتوبوس‌ها بر اساس برگزاری مناقصه خواهد داشت.

محمدحسینی اضافه کرد: از ظرفیت‌های بومی استان در این سامانه و همچنین سامانه «قم یار» استفاده شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: زیرساخت‌های لازم برای ثبت تخفیف «قم کارت» برای اقشار مختلف وجود دارد و نهاد‌های مختلف می‌توانند با عقد تفاهم نامه‌های لازم نسبت به ارائه خدمات ویژه‌تر «قم کارت» به مخاطبان خود اقدام کنند.

محمد حسینی در عین حال از آمادگی دستگاه متبوع خود برای عقد تفاهم نامه با نهاد‌ها و استارت آپ‌های مختلف سخن گفت و تصریح کرد: شهرداری قم از همکاری مشترک با همه مجموعه‌ها برای ارائه خدمات حداکثری به شهروندان استقبال می‌کند.

او افزود: بدیهی است مراحل بعدی را نیز گام به گام جلو می‌بریم تا بتوانیم در سال آینده، پاسخ به استعلام‌ها و مواردی از این دست را نیز با هدف تکریم مردم و صرفه جویی در وقت و هزین‌ها به شکل غیرحضوری انجام دهیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم درباره خدمات دیگر سازمان متبوع خود گفت: با هدف کاهش مراجعه‌های حضوری مردم به شهرداری و دیگر دستگاه‌ها و نهادها، تفاهم نامه‌های مختلفی با سازمان‌های تابعه شهرداری و دیگر نهاد‌ها منعقد شده و یا در دست اقدام است، به طور مثال همکاری فناوری با معاونت شهرسازی شهرداری سبب شده تا ۸۱ درصد ثبت درخواست‌های مردمی از طریق سامانه قم یار به انجام برسد که تلاش می‌کنیم تا پایان سال، ۱۰۰ درصد ثبت درخواست‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری باشد.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.