سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عقبگرد کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی/ بازگشت به روز‌های سبز

طرح شهید قاسم سلیمانی (طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله محور) با هدف شکستن زنجیره انتقال بیماری کرونا با سه محور مراقبت، حمایت و نظارت در خراسان شمالی در حال اجرا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، دفاع از حریم سلامت تنها به دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان نیست و بسیاری از نهادها، ادارات و حتی گروه‌های مردمی، عزم خود را برای مقابله جدی‌تر با این ویروس در جای‌جای استان جزم کرده‌اند.

با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور، اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات و مداخله به هنگام می‌تواند باعث نجات جان بسیاری از هموطنان از ابتلا به این بیماری شود. در همین راستا، یکی از بهترین و مؤثرترین اقداماتی که می‌توان انجام داد، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیرو‌های بسیج و داوطلب مردمی است.

 این طرح که به نام شهید سردار قاسم سلیمانی مزین شده است با تمرکز بر پیشگیری از کرونا، به کمک مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا در کشور آمده است. اهداف اختصاصی این طرح شامل قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت دستور العمل های بهداشتی ، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری است.

روحیه جهادی سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» این روز‌ها به الگویی برای مقابله با کرونا در شهرستان‌های مختلف استان تهران تبدیل شده و ساکنان و مسوولان هر یک از آن‌ها با طرحی مزین به نام «سردار دلها»، بیماریابی، آموزش، تست سریع، قرنطینه و حمایت از مبتلایان به کرونا را دنبال می‌کنند.


بیشتر بخوانید


در راستای گسترش و تحقق طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت»، تفاهم نامه‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت با هدف بیماریابی سریع تر، قرنطینه کردن افراد مبتلا و حمایت معیشتی به شیوه محله محور و خانواده محور و با استفاده از ظرفیت نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ظرفیت بسیج محلات و مساجد امضا شد.

افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت:با توجه به شرایط فعلی و همه گیری ویروس کرونا تا زمان ساخت واکسن موثر و واکسیناسیون عمومی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس تنها نکته قابل توجه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دلشاد  افزود: در قالب طرح سردار شهید سلیمانی که از ابتدای آذرماه آغاز شده است، تمرکز بر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است و به همین دلیل و به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا و چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی، بازار و اصناف به طور کامل مورد بازرسی قرار گرفت.

او با بیان اینکه گروه‌های دانشگاه علوم پزشکی با مشارکت بسیج و هلال احمر، اجرای این طرح محله محور را بر عهده دارند، گفت: گروه‌هایی برای مراجعه به در منازل افراد در محلات مختلف تشکیل شده است که با رهگیری بیماران کرونایی و در صورت نیاز آنان به مراقبت پزشکی، آن‌ها را به مراقبان و کادر درمانی ارجاع می‌دهند تا اقدام لازم در این خصوص انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شرط موفقیت این طرح را تمرکز بر ویروس بجای تمرکز بر بیمارستان و ارائه خدمات فعال و خانواده محور بجای خدمات غیرفعال دانست و گفت: این طرح نمونه مشخصی از جلب مشارکت مردم، هماهنگی بین بخشی، برنامه ریزی بر اساس نیاز محلات و استفاده بهینه از توان نظام شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور است.

دلشاد بیان کرد: استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و بخصوص سازمان بسیج مستضعفین برای کمک به وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی که تا امروز تقریبا همه بار اپیدمی متوجه او بوده است، اجرای طرح سپردن کنترل بیماری کرونا  به مردم محلات با بهره گیری از ایجاد هماهنگی و مدیریت واحد‌های فعال در محلات، پایگاه سلامت در مناطق شهری، خانه بهداشت در روستا و بسیج محلات و مشارکت گسترده سایر سازمان‌های ذینفع مانند هلال احمر و سمن‌ها می‌تواند استراتژی مناسبی برای کنترل بیماری در سطح محلات باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: اطلاع رسانی بموقع و تشخیص مخاطرات در فوریت‌ها می‌تواند جان انسان‌های در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ، نجات بخشد بنابراین بهترین و موثرترین راه، جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیرو‌های بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.

او هدف از اجرای این طرح را قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت دستور العمل های بهداشتی ، کاهش بستری ها، کاهش مرگ و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر عنوان کرد.

دلشاد در پایان افزود:این طرح تا زمانیکه وضعیت شهر‌ها به وضعیت سبز برسد ادامه خواهد داشت، اما فعالیت بخش‌های مختلف این طرح، فراخور زمان تغییر خواهد کرد.

سرهنگ حاتمی جانشین فرمانده سپاه جواد الا ائمه و اقشار بسیج گفت:طرح شهید سلیمانی بصورت مشارکتی با همکاری بسیج و وزارت بهداشت در راستای مقابله با کرونا و بصورت معلم محور در استان برگزار شد.

سرهنگ حاتمی افزود:با توجه به شرایط فعلی و همه گیری ویروس کرونا تا زمان ساخت واکسن موثر و واکسیناسیون عمومی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس تنها نکته قابل توجه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دکتر حاتمی در ادامه به چگونگی انجام تست کرونا اشاره و عنوان کرد:در حال حاضر دو نوع نمونه گیری وجود دارد یک نمونه تست PCR که جواب آن زمان بر است و نوع دیگر تست سریع که چند ساعته جواب داده میشود.

سرهنگ حاتمی جانشین فرمانده سپاه جواداائمه و اقشار بسیج گفت:در مجموع در استان هزار و ۲۵۰ نفر در قالب ۵۵۰ تیم حمایتی دو یا سه نفره با محوریت پایگاه‌های بسیج و با مشارکت خانه‌های بهداشت در سراسر استان راه اندازی شد.

سرهنگ حاتمی افزود:در بحث تیم‌های رهگیری در استان ۸۰ تیم متشکل از ۲۴۰ نفر از بسیجیان تشکیل شده است و بصورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می کنند.

جانشین فرمانده بسیج جوادالائمه استان عنوان کرد:۴۶ تیم نظارتی متشکل از ۲۷۰ نفر هم در استان راه اندازی شده که در حال فعالیت هستند.

سرهنگ حاتمی عنوان کرد: طرح شهید سلیمانی در قالب تیم‌های حمایتی، مراقبتی، نظارت و بازرسی تشکیل شده است.

او افزود: در این طرح ابتدا بیماران و موارد تماس با آن توسط تیم حمایتی شناسایی شوند و مرحله بعد قرنطینه افراد تا زمانیکه اطمینان حاصل کنیم حضورشان خطری برای سایر افراد ندارد.

سرهنگ حاتمی عنوان کرد: در مرحله بعد تیم‌های مراقبتی متشکل از پزشک و پرستار در منازل این افراد حضور می‌یابند و با آموزش در خصوص موارد پیشگیری و درمان با بیماران همراهی می‌کنند. در این بین اگر بیماری توانایی خرید مایحتاج را نداشت این تیم‌ها موظف هستند نیازمندی بیماری را رفع کنند. علاوه بر آن بیماران که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند و کرونای آن‌ها مثبت است از بسته معیشتی در نظر گرفته شده برخوردار خواهند شد.

او گفت:در طرح شهید سلیمانی، نیرو‌هایی از وزارت بهداشت و درمان و با همکاری بسیج مستضعفان و هلال احمر در قالب تیم آماده میشوند و با مراجعه به منازل افراد مبتلا تمام تماس‌ها و ارتباطات فرد را تا ۱۴روز و یا اگر بستری بوده باشند تا ۲۱ روز به مدت حداقل شش بار بررسی می‌کنند.

تیم‌های نظارتی هم بصورت کمک بازرس در کنار علوم پزشکی با حضور در مکان‌های عمومی و سطح شهر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اطمینان حاصل می‌کنند.

این بازرسی‌ها بصورت مستمر انجام می‌شود و تاکنون هم ۲ مانور در ۲۸ آبان و ۲۵ آذر اجرا شده است که در مانور آذر ماه ۲ هزار و ۵۰۰ بازدید در یک روز با کمک بسیج و هلال احمر انجام شد.

محبان سرپرست جمعیت هلال احمر استان گفت:هلال احمر با مشارکت ۲۰۰ نفر از نجات گران و امدادگران در تیم‌های ناظرین سلامت در بازدید از اماکن مختلف شهر‌ها حضور موثری دارند.

آمار پیش رو نشان از بهبود شرایط استان دارد و با اجرای این طرح وضعیت استان از قرمز خارج شده است و میزان فوتی‌ها، بستری‌ها ومبتلایان کاهش چشمگیری داشته است.

نکته قابل توجه اینکه وضعیت ناپایدار است و و مردم تصور نکنند کرونا تمام شده است باید مراقبت‌ها همچنان مدنظر باشد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.