سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت و ساز در حریم خانه‌های تاریخی کاشان فاقد وجاهت قانونی است

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم خانه های تاریخی کاشان با هماهنگی میراث فرهنگی شروع به ساخت شده و موضوع از دستور کمیسیون ماده ۵ خارج شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد بناییان، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در خصوص ساخت و ساز‌های غیرقانونی در حریم خانه‌های تاریخی کاشان شامل (پارکینگ تجاری باب الحوائج کاشان در حریم بلافصل دو خانه قاجاری ثبت ملی «وثقی» و «مقدم» و حریم بازار تاریخی شهر) و (طرح تجاری یاسمین در حریم خانه بروجردی‌ها) اظهار کرد: این دو طرح، در جلسه کمیسیون ماده ۵ کاشان مطرح شد، اما مصوبه این کمیسیون را ندارند.

او، افزود: این طرح‌ها بر اساس طرح جامع کاشان با هماهنگی میراث فرهنگی شروع به ساخت شده و موضوع از دستور کمیسیون ماده ۵ خارج شد.

به گفته او، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی با هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی، محدوده‌های مشخص شده بافت تاریخی در طرح‌ها و بنا‌های با ارزش تاریخی را شناسایی و در نقشه‌ها لحاظ می‌کند.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، تصریح کرد: این اداره بر اساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ بوده، بنابراین درخواست تغییر در ضوابط یا کاربری در طرح‌های تفصیلی از طرف شهرداری به دبیرخانه ارجاع می‌شود و این اداره کل وظیفه بررسی آن را دارد سپس در صورت دارا بودن جمیع شرایط، در جلسه کمیسیون ماده ۵ مصوبات اخذ و ابلاغ می‌شود.

بنائیان، تاکید کرد: در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز شهر‌ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است و در صورت بروز تخلف در حوزه تاریخی، بر اساس قانون، وظیفه نظارت و صدور درخواست توقف آن پروژه، با این اداره کل است که برای این دو طرح در شهرستان کاشان اقدامات لازم صورت پذیرفته است.

او، با اشاره به اینکه طرح تفصیلی کاشان به دلیل حساسیت بافت تاریخی آن هنوز ابلاغ نشده است گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرده است مصوبه ۱۶۸ شهر که بافت تاریخی مصوب دارند می‌بایست در مورد شهر کاشان هم لحاظ شود.


معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تغییرات در طرح‌ها قبل از اجرا باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح شوند اذعان داشت: این دو طرح که در حریم خانه‌های تاریخی کاشان است درکمیسیون ماده ۵ مطرح نشده بود، بنابراین در نهایت تصمیم بر این شد که اگر بر اساس ادعای شهرداری کاشان، کاربری و ضوابط طرح جامع دقیقا رعایت شده باشد دیگر لزومی به طرح موضوع در این کمیسیون نیست و باید توسط میراث فرهنگی مجددا بررسی شود.

بنائیان، در پایان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در هر مقطع زمانی که متوجه تخلفی شود فورا به شهرداری گزارش و درخواست توقف پروژه را می‌دهد و تا رفع توقف پیگیر موضوع هست، اما متاسفانه راه و شهر سازی ابزار اجرایی برای توقف پروژه‌ها را ندارد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.