سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر علوم مطرح کرد؛

بیش از ۲ هزار نخبه ایرانی طی سال‌های اخیر به کشور برگشته‌اند

غلامی گفت: بیش از ۲ هزار نخبه ایرانی طی سال‌های اخیر به کشور برگشته‌اند و در شرکت‌های دانش‌بنیان و یا مراکز پژوهشی مشغولند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع "گفتگو بر محور تحول" با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور به صورت ویدئو کنفرانس و از طریق شبکه دانش‌آموز (شاد) برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی نیاز کشور به کارشناسان و متخصصان به ویژه در صنایع نفت و نظامی از خارج از کشور تامین می‌شد اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص حیات جدیدی به خود گرفت. از اوایل دهه هفتاد تاکنون، بیش از ۹۰ درصد کارشناسان ارشد و مدیران کشور همه تحصیلات عالی خود را در داخل کشور به سرانجام رسانده‌اند.

او  افزود‌: نظام آموزش عالی کشور علاوه بر آموزش، وظیفه پژوهش را هم برعهده دارد که این موضوع با قوت در دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه از نظر تولیدات علمی همواره رتبه زیر ۲۰ را در دنیا کسب کرده‌ایم،ادامه داد: طی سه سال اخیر، رتبه پانزدهم جهانی را از نظر تولید علم و جایگاه دوم جهانی را نیز از منظر سرعت رشد تولید علم با توجه به شتابی که داشتیم، کسب کرده ایم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۸۰ دستاورد‌های علمی به سطح جامعه منتقل می‌شود و عملاً در رفع نیاز کشور موثر واقع شده است، تصریح کرد: مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان هسته‌های اولیه انتقال دانش به سمت کاربردی شدن و اشتغال و تولید ثروت هستند که در این زمینه ۱۹۷ مرکز رشد ذیل مجموعه وزارت علوم در استان‌های مختلف کشور مستقر هستند و فعالیت می‌کنند.

۳۷ پارک زیرنظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند

او تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور را ۴۴ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۷ پارک زیرنظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند که در مجموع یک هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در آن‌ها مستقر هستند و بسیاری از آن‌ها در دوره شیوع بیماری کرونا، با توجه به نیاز مبرم کشور به تجهیزات پزشکی، اقدام به تامین نیاز‌های اساسی کشور کردند.

وزیر علوم تصریح کرد: اگر به مجموعه آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان یک خانواده بنگریم، پس از پرورش نیروی انسانی در مدارس، این دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور هستند که در تبدیل دانش به فناوری قدم بر‌می‌دارند و اگر این حرکت در آینده نیز ادامه‌دار باشد، جریان پربار و آینده‌داری در کشور خواهیم داشت.

غلامی بیان کرد: بیش از ۲ هزار نخبه ایرانی طی سال‌های اخیر به کشور برگشته‌اند و در شرکت‌های دانش‌بنیان و یا مراکز پژوهشی مشغول شده و در حال صدور دانش به خارج از کشور هستند.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت هماهنگی و ارتباط و پیوستگی مستمر بین آموزش و پرورش و محیط‌های دانشگاهی گفت: در سایه این هماهنگی و پیوستگی است که افق‌های پیشرفت و تولید علم در کشور روشن‌تر خواهد بود.

 غلامی گفت: با توجه به تحولی که در حوزه فناوری کشور اتفاق افتاده است و در این مسیر شتاب فراوان وجود دارد، وظیفه معلمان و همچنین اساتید دانشگاه‌ها سنگین‌تر و سخت‌تر می‌شود و ضرورت دارد همگام با این تحول دانش و مهارت آنان نیز بازآموزی شود.

وزیر علوم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور بیان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به اهمیت ماموریتی که این دو دستگاه دارند، باید با دیدگاه هزینه کردن به عنوان سرمایه‌گذاری نگریست و در برنامه‌های کلان دولت این موضوع پررنگ دیده شود.

او  به اهمیت رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای نیز اشاره کرد و گفت: امکانات و تجهیزات در حوزه فنی و حرفه‌ای تقویت شده و زمینه خوبی برای همکاری در این حوزه با آموزش و پرورش وجود دارد. از ۱۲۰ هزار ظرفیت دانشجو در این حوزه، تنها حدود ۴۰ هزار نفر آن تکمیل شده است و می‌توان از مابقی آن برای پرورش معلمان مهارتی در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.

غلامی به موضوع تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تربیت معلمان وارسته، توانمند و عالم باید در چارچوب استاندارد‌های آموزشی صورت گیرد، ابتدا باید عوامل توانمندسازی این نوع دانشگاه‌ها را فراهم کرد. باید معلمانی که از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند نهایت توانمندی و تخصص آموزش دادن را داشته باشند.

وزیر علوم در پایان یادآوری کرد: هر دو مجموعه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید به طور کامل در اختیار تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و توانمند در خدمت نظام اسلامی باشند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.