سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه خودرو؛

مقایسه بورگوارد BX5 با کوپا T210+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو بورگوارد BX5 وکوپا T210 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزاراش  قصد داریم به مقایسه بورگوارد BX5 و کوپا T210 پرداخته و این دو کراس‌اوور چینی را رو در روی یکدیگر قرار دهیم. 

معرفی بورگوارد BX5 و کوپا T210

 

کمپانی بورگوارد یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است که فعالیت خود را از دهه ۱۸۹۰ میلادی آغاز کرد و چند دهه پس از آن، به یکی از معروف‌ترین خودروسازان کشور آلمان تبدیل شد؛ اما متأسفانه در دهه ۶۰ میلادی به دلیل مشکلات مالی فراوان و بدهی‌های بانکی ورشکستگی خود را اعلام و از عرصه فعالیت کناره‌گیری کرد. برای سال‌ها نامی از این برند آلمانی شنیده نشد تا آن‌ که به همت کریستین بورگوارد(نوه بنیان‌گذار اصلی بورگوارد) و سرمایه کمپانی بایک چین، برند بورگوارد در سال ۲۰۰۸ دوباره پا به میدان گذاشت و با ارائه دو شاسی‌بلند شهری جذاب، یعنی مدل‌های بی ایکس ۷ و بی ایکس 5، از همان ابتدا شمشیرش را برای حریفان از رو بست.

بورگوارد BX5 نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد و سال ۲۰۱۷ نیز راهی بازار چین شد. مدت زیادی طول نکشید که شرکت «کیان موتور وارنا» موفق به اخذ نمایندگی رسمی کمپانی بورگوارد شد و عرضه هر دو محصول این شرکت را در ایران کلید زد.

در طرف دیگر این میدان نیز یک کراس‌اوور کمتر شناخته شده حضور دارد که به‌واسطه برخورداری از استایلی جذاب، توجه مشتریان بازار کم‌تنوع ایران را به‌سوی خود جلب کرده‌است. کوپا تی ۲۱۰ یا بهتر بگوییم زوتی تی 600 کوپه، یک شاسی‌بلند شهری جمع‌وجور است که به‌عنوان نمونه اسپرت‌تر مدل تی ۶۰۰ زوتی روانه بازار شده‌است. این محصول از سال ۲۰۱۷ در بازار چین حضور پیدا کرد و سپس از سوی شرکت ریگان‌خودرو در سال ۹۷ به‌صورت مونتاژ داخل و در قالب سه تیپ روانه بازار ایران شد.

 مقایسه طراحی

در مقایسه بورگوارد BX5 و کوپا T210 از نظر طراحی می‌توان گفت که نمای ظاهری بورگوارد BX5 از پختگی بیشتری برخوردار بوده و تا حدودی یادآور برخی محصولات آلمانی نظیر آئودی Q5 است. در نمای جلویی شمایل جذاب جلوپنجره و طرح اسپرت سپر، چهره‌ای جسورانه را از این محصول چینی-آلمانی به مشتریان ارائه داده‌است. در نمای جانبی نیز سعی شده‌است با استفاده از برخی حجم‌پردازی‌ها و شیب زیاد ضلع تحتانی فریم پنجره‌ها، ظاهری مهیج برای این خودرو ایجاد شود. با این‌همه، قسمت پشت خودرو از نظر بصری چندان گیرا به‌نظر نمی‌رسد و دارای کمترین هماهنگی با سایر قسمت‌های بدنه بورگوارد BX5 است.

شرکت‌کننده‌ی دیگر این رقابت یعنی کوپا T210 نیز از چهره‌‌ای مشابه با یک محصول دیگر گروه خودروسازی فولکس‌واگن یعنی تیگوان بهره‌مند شده‌است و می‌توان گفت که تا حد زیادی به کراس‌اوور مذکور شباهت دارد. طراحی قسمت پشت خودرو نیز علاقه‌مندان را به یاد آئودی کیو 5 می‌اندازد. به‌ هرحال اگر مشکلی با اقتباسی بودن ظاهر این محصول چینی نداشته باشید، انصافا می‌توان گفت کوپا تی ۲۱۰ یکی از جذاب‌ترین محصولات چینی وارد شده به بازار ایران است که از ظاهری چشم‌نواز سود می‌برد و می‌تواند سلایق بسیاری را با خود همراه سازد.

در مبحث فضای داخلی نیز شاهد الگوبرداری از محصولات آلمانی نظیر مدل‌های فولکس‌واگن و بی ام و در هر دو محصول هستیم. با این‌وجود، طراحی داخلی هر دو خودرو بسیار خوشایند و دل‌نشین از آب درآمده است و با وجود سن و سال کم این دو کراس‌اوور چینی، نسبتا با اصالت و پخته به‌نظر می‌رسد. در نگاه اول می‌توان پی‌برد که نوع طراحی داشبورد کوپا تی ۲۱۰ از جاذبه‌های بصری بیشتری در مقایسه با BX5 برخوردار شده‌است، اما سطح کیفی متریال محصول دورگه آلمانی-چینی در جایگاه بالاتری نسبت‌به کوپا قرار می‌گیرد. از نظر گنجایش فضای داخلی نیز هر دو خودرو محیطی نسبتا جادار و فراخ را برای حضور ۵ سرنشین بزرگسال فراهم آورده‌اند.

 مقایسه فنی

در این بخش قصد داریم به مقایسه بورگوارد BX5 و کوپا T210 از نظر مشخصات فنی بپردازیم. بورگوارد BX5 قوای محرکه ۱۹۰ اسب بخاری خود را از یک پیشرانه ۴ سیلندر 1.8 لیتری توربوشارژ دریافت می‌کند و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متری حاصل را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل هوشمند به‌سوی تمامی چرخ‌ها روانه می‌سازد.

در سوی دیگر، کوپا T210 نیز یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر مجهز شده‌است که این میزان نیرو به‌واسطه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به‌سوی محور جلو انتقال می‌یابد. با توجه به پیشرانه ضعیف‌تر کوپا تی ۲۱۰ انتظار می‌رود که چالاکی آن در مقایسه با BX5 کمتر باشد، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها کوپا تی ۲۱۰ از چالاکی نسبتا یکسانی با بورگوارد BX5 برخوردار است. با نگاهی به جدول زیر می‌توانید نسبت‌به جزئیات فنی هر دو خودرو آگاهی بیشتری پیدا کنید.

مدل خودرو

بورگوارد BX5

کوپا T210

پیشرانه

چهار سیلندر-توربوشارژ

چهار سیلندر توربوشارژ

حجم موتور سی‌سی

1797

1499

حداکثر قدرت اسب بخار

190

156

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

280

210

گیربکس

6 سرعته‌ اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.3

8.4

شتاب صفر تا 100

9.4

9.2

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

190

180

 مقایسه آپشن‌ها و امکانات

در مقایسه بورگوارد BX5 و کوپا T210 از نظر آپشن‌ و امکانات رفاهی می‌توان گفت که اگر بخواهیم نسخه فول آپشن این خودروها را نسبت‌به یکدیگر بسنجیم، هر دو کراس‌اوور سطح نسبتا مطلوبی از امکانات رفاهی را به مشتریان خود ارائه داده‌اند و از این منظر عملکردی تقریبا یکسان را در مقایسه با یکدیگر به نمایش گذاشته‌اند.

در ادامه به جدول زیر توجه فرمایید تا اطلاعات نسبتا دقیقی پیرامون امکانات رفاهی موجود در هر دو خودرو به‎دست آورید.

تجهیزات

بورگوارد BX5

کوپا T210

چراغ

لامپ زنون، مه‌شکن جلو، اتولایت، دیلایت، چراغ چرخشی، بدرقه، نورپردازی داخلی

چراغ‌های هالوژن، دیلایت، اتولایت، مه شکن عقب، بدرقه، نورپردازی داخلی

سیستم‌های مولتی‌مدیا

9 اسپیکر HIFI- بلوتوث – قابلیت پخش CD و MP3 -DVD نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر -دوربین جلو با قابلیت ذخیره‌سازی، میرور لینک

USB-AUX

8 بلندگو و پورت‌های USB و AUX، MP5

صفحه‌نمایش

دارای نمایشگر 8 اینچی لمسی، رهیاب، دوربین‌های عقب جانبی و 360 درجه و دوربین شب

نمایشگر 9 اینچی، رهیاب، دوربین‌های عقب جانبی و 360 درجه

رینگ‌ها

235/60R18

235/60R18

آینه

آینه وسط الکتروکرومیک – آینه‌های بیرونی تاشونده برقی گرمکن‌دار،

آینه وسط الکتروکرومیک – آینه‌های بیرونی تاشونده برقی گرمکن‌دار

تهویه مطبوع

کنترل اتوماتیک دوگانه و دریچه تهویه عقب

تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک و دریچه تهویه عقب

صندلی

صندلی با روکش چرمی، گرمکن و تنظیم برقی 8 حالته صندلی‌ راننده و 4 حالته سرنشین جلو، گرمکن صندلی جلو، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش چرم

 

 

صندلی با روکش چرمی، گرمکن و تنظیم برقی 8 حالته صندلی‌ راننده و 4 حالته سرنشین جلو، گرمکن صندلی جلو، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش چرم

 مقایسه ایمنی

گرچه بورگوارد BX5 از سوی موسسات معتبر بین‌المللی ایمنی‌سنجی مورد تست و بررسی قرار نگرفته‌است، اما طبق ادعاهای شرکت سازنده این خودرو از بدنه‌ای بسیار مستحکم ساخته شده‌است که امنیت آن را افزایش می‌دهد. همچنین حضور تجهیزات ایمنی مناسب نیز به ارتقای امنیت سرنشینان bx5 کمک شایانی خواهد کرد.

 

از سوی دیگر کوپا تی ۲۱۰ نیز در هیچ آزمون ایمنی‌سنجی معتبر بین‌المللی حاضر نشده‌است و از این نظر دارای وضعیتی مشابه با بورگوارد BX5 است. با این‌حال خودروی زوتی T600 که دارای پلتفرم یکسان با کوپا تی ۲۱۰ است، موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده‌است که امتیاز نسبتا قابل‌قبولی به‌شمار می‌آید. جدول زیر اطلاعات دقیقی از تجهیزات ایمنی هر دو خودرو در اختیار شما قرار خواهد داد.

تجهیزات

بورگوارد BX5

کوپا T210

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، ورود بدون کلید، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدون کلید، ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA، ترمز پارک برقی، اتوهلد، CBC

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد

تجهیزات

بورگوارد BX5

کوپا T210

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، ورود بدون کلید، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده

قفل مرکزی، ریموت کنترل، ورود بدون کلید، ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA، ترمز پارک برقی، اتوهلد، CBC

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد

مقایسه تجربه رانندگی

بورگوارد BX5 در بحث چالاکی عملکرد معقولی از خود نشان می‌دهد و سواری نرم و راحت آن می‌تواند رضایت خاطر راننده و سرنشینان را در پی داشته باشد. هماهنگی مناسب میان پیشرانه و جعبه‌دنده در کنار میزان اندک لگ توربوشارژ، ازجمله دیگر نقاط قوت بورگوارد بی ایکس 5 به‌شمار می‌روند.

کوپا تی ۲۱۰ نیز همچون بورگوارد از تعلیق نرم و نسبتا راحتی بهره‌مند شده‌است که ضربات اندکی را به داخل اتاق منتقل می‌کند؛ میزان تعادل خودرو در سرپیچ‌ها نیز قابل‌قبول ارزیابی می‌شود اما با این‌وجود، باید مراقب حرکات گهواره‌ای و کم‌فرمانی حین عبور از پیچ‌های تند بود. در بحث هماهنگی میان پیشرانه و جعبه‌دنده نیز باید بگوییم که کوپا T210 عملکردی ضعیف‌تر در مقایسه با بورگوارد BX5 از خود به نمایش می‌گذارد.

 مقایسه شرایط بازار

 همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، هر دو خودروی بورگوارد BX5 و کوپا تی ۲۱۰ به‌صورت محدود و با خدمات پس از فروش نه‌چندان گسترده روانه ایران شده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان شرایط مطلوبی را برای بازار خریدوفروش این دو محصول متصور بود. با این‌وجود به‌نظر می‌رسد بورگوارد BX5 به دلیل نام‌ونشان آلمانی و کیفیت ساخت نسبتا بالاتر خود، بیشتر مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفته‌است و از بازار پررونق‌تری بهره می‌برد.

 جمع‌بندی مقایسه بورگوارد BX5 و کوپا T210

به انتهای مقاله جذاب و پرشور مقایسه بورگوارد BX5 و کوپا T210 رسیدیم؛ کوپا t210 یک کراس‌اوور زیبای چینی با طراحی داخلی چشم‌نواز و کابین جادار است که سواری نسبتا نرم و چالاکی را به کاربران خود ارائه می‌دهد، اما به دلیل عرضه نامنظم و محدود، تاکنون نتوانسته به جایگاه مطلوبی در بازار ایران دست یابد و علی‌رغم تمام نقاط قوتش چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفته‌است.

در سوی دیگر، بورگوارد BX5 از ظاهری جذاب و درعین‌حال پخته‌تر برخوردار است و نکات مثبت دیگری همچون کیفیت ساخت بالا، متریال مرغوب کابین و امکانات رفاهی-ایمنی مناسب سبب می‌شوند تا با اختلاف نه‌چندان زیاد در جایگاهی بالاتر از کوپا تی ۲۱۰ جای بگیرد و برنده رقابت باشد. البته باید بگوییم که اگر روند عرضه کوپا تی ۲۱۰ به بازار ایران از شرایط مطلوب‌تری برخوردار ‌بود، این خودرو می‌توانست جایگاهی مساعدتر از آنچه امروز در آن به سر می‌برد داشته باشد.

 

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
ایلیاد
۱۴:۳۹ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
اقا کسی میدونه خدمات پس از فروشش چطوره قطعاتش پیدا میشه
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
متاسفم بر مدیران شهر خودرو و ریگان خودرو 3 سال است پول ثبت نام کنندگان را گرفته اند و هنوز ماشین تحویل نداده اند خداوند انتقام ما را از این ها بگیره
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
کیفیت رنگ کوپا انقدر خوبه که دوسال گارانتی رنگ داره .از لحظه تحویلم ۷ سال گارانتی قطعات و تعمیرات داره
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
فقط کوپا
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
من که کوپا رو ترجیح میدم قیمتش هم مفته مفت
برای منکه قبلاً بنز داشتم خیلی خوبه
بچگیا چقدر خوابای خوبی میدیدم
مهندس محسن نصیرمغان گرمی
۱۶:۴۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام.امیدواریم انحصار خودروسازی در داخل شکسته شود و خودروهای باکیفیت،باایمنی خوب،کم مصرف،شتاب عالی و با قیمت بسیار کم و تعرفه ناچیز وارد کشور شود و خط تولید ان نیز راه اندازی شود تا مردم ایران خودروهای باتکنولوژی روز و بسیار ارزانتر و با یک دهم قیمت خودروهای فعلی سوار شوند،تا همه خودرو داشته باشند.باتشکر
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اینا که نوشتین به ما چه؟؟!! مقایسه پراید با پیکان برا ما مفیده!
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
برو بابا یه آریزو پیزوری که با ۱۶۰ تومن دوسال پیش میشد خرید حالا شده ۶۵۰ تومن اینا که دیگه بالا ۱ تومنه حتما
حلبی چینی
چ کردید بامون حسرت به دل یه ماشین خوب موندیم
محمد
۱۳:۵۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
من نمی تونیم ی پراید مدل 85 بخرم اینا که.... متاسفم برا مسولین_ فقط بلدید ما را حسرت بدید
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اقتصاد مقاومتی چی شد پس جواب ملت چی میخواید بدهید برای این سایت واقعاً متاسفم
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
خب به ما چه؟
ما که نمیتونیم بخریم
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
اینجا برا پولدارا ساخته شده؟؟؟
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
یه ماشین چینی معمولی هم نتونیم بخریم
علی۳۱۳
۱۲:۳۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
مقایسه پراید و ساینا را هم بزارید لطفا...
لطلا خجالت بکشید با این محصولات متنوعی که عرضی میکنید
قاتل جان و مال مردم ایران
خودرو سازی سایپا و ایران خودرو
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
لطفا معایب خودروهای ساخت داخل با مشابه خارجی رو بنویسید.
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
به نظرتون کدومش رو بخرم
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
چند نفر میتونن بخرن این ماشین ها رو هر کدوم بالای 1میلیارد قیمت داره 90% مردم توان خرید ندارن تا زمانیکه آزاد سازی نشه رفاهیات برای قشر متوسط و ضعیف تعطیل هست
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
مگر خودرو تولید داخل بی‌کیفیت گران قیمت که هروقت دلشان میخواهدقیمت‌ را بالا میبرند میگذارند خودرو مورد علاقه خود را خریداری کنیم
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
ملت مظلوم ما باید پراید 120 میلیون تومانی سوار بشن
غفار
۱۱:۲۱ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
تصویرش نمیاد
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
بعد سه سال چهار سال کار کارگری امسال می خواستم خونه 45 متریمو درست کنم 60 متر ولی دیگه نمیشه! با این پولی که جمع کردم یه پراید نمیشه خرید بعدا میگن تحریم ها بی اثر بوده و ملت تحریمو شکستند .نه عزیز ما بدبختا بدبختتر شدیم مثلا شما حقوق دولتی نمیگیریم که افزایش حقوق و کلی مزایا و چیزای دیگه داره واسه شما این تحریما صد برابرم باشه هیچ تاثیری نداره. من کاری به سیاست ندارم فقط میخوام زندگی کنم.
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
باید یه مقایسه بین پراید مدل ۸۰ و پیکان مدل ۸۰ میذاشتید که به پول ما بخوره
صادقی
۱۰:۴۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۹
سلام
خسته نباشید
خبر براتون پیدا نشده که رفتین سراغ ماشینهایی که ما هنوز در پرایدش موندیم
باخوندن مشخصات دو ماشین خون به دلمون میزنین