به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خودروهای چینی در چند سال اخیر به لطف پیشرفت برقآسای چشمبادامیها،به گزینههایی جدی نزد هموطنان ما تبدیل شدهاند. در این گزارش به سراغ مقایسه یک خودرو کهنهکار ایرانی با یکی از رقبای چینی رفتهایم.
پژو پارس که در واقع یک فیسلیفت عمده (Major Facelift) از پژو 405 محسوب میشود، نخستین بار در سال 1379 معرفی و به بازار عرضه شد. طراحی ظاهری بسیار بهتر این خودرو نسبت به پژو 405 در کنار بازار تشنه و کمتنوع آن دوران باعث شد تا پژو پارس در کانون توجه قرار گیرد و آمار فروش بسیار خوبی را ثبت کند.
پژو پارس در طول عمر دو دههای خود، در تیپهای گوناگونی از نظر مشخصات فنی و سطح آپشنها به بازار عرضه شده است و هماکنون نیز تولید آن در دو تیپ پارس سال و پارس LX ادامه دارد. ما در این نوشتار، پژو پارس سال را برای بررسی و مقایسه با برلیانس H230 انتخاب کردهایم.
در مقابل، برلیانس H230 را داریم که نخستین بار در سال 2012 به بازار چین معرفی شد و تا سال 2017 توسط کمپانی برلیانس در این کشور به فروش میرسید. این سدان اقتصادی چینی از سال 1395 روی خط مونتاژ شرکت سایپا آمد و فروش آن در دو نسخه گیربکس دستی و اتوماتیک آغاز شد.
سایپا پس از گذشت حدود یکسال، تولید نسخه گیربکس اتوماتیک این خودرو را متوقف کرد و ادامه فرآیند تولید نسخههای گیربکس دستی را به زیرمجموعه معروف خود یعنی شرکت پارس خودرو سپرد. تولید برلیانس H230 با گیربکس دستی تاکنون ادامه دارد و هرچند این خودرو نتوانست به اندازه برادر بزرگتر خود یعنی برلیانس H330 محبوب شود، اما در نوع خود سهم مناسبی از بازار را کسب کرده است.
طراحی اولیه پژو پارس مربوط به دو دهه پیش است و پلتفرم این خودرو نیز عمری بیش از سه دهه دارد. از اینرو طبيعی است که اکنون چهره اين محصول پرفروش ايران خودرو، رنگوبوي قديمیشدن به خود گرفته باشد.
درواقع با نگاهکردن به خطوط بدنه پژو پارس متوجه خواهيد شد که طرح کلي بدنه اين خودرو کاملا قديمی شده است و اثر چنداني از المانهاي بهروز در آن به چشم نميخورد. اما آنچه که کماکان ظاهر پژو پارس را نسبتا جذاب نگه داشته است، هماهنگي بسيار خوب طراحي اجزاي مختلف بدنه است. اين هماهنگي مثالزدني، باعث شده است تا نقطه ضعف بارزي در طراحی اين خودرو به چشم نخورد و ظاهر پژو پارس در حال حاضر نيز براي بسياری از افراد چشمنواز باشد.
طراحي کابين پژو پارس از سال 1393 و بهدليل اجباریشدن استفاده از حداقل دو عدد ايربگ، مورد بازنگری قرار گرفته است. داشبورد جديد اين خودرو نمايي متناسب دارد و وجود المانهايی همچون کليدهاي کنترل سيستم صوتی روی فرمان و نحوه طراحي پنل ميانی داشبورد، جلوهاي نسبتا بهروز را به این کابين بخشيده است. البته نقطه ضعف اين داشبورد جديد، کيفيت ساخت و دوام پايينتر آن نسبت به داشبورد قبلی است.
در مقابل، طراحي ظاهري برليانس H230 بهوضوح نسبت به پژو پارس جوانتر به نظر ميرسد و جديدتر بودن آن با نگاهکردن به نحوه طراحیاجزايی مثل سپرها، دستگيره دربها و آينههاي جانبی کاملا مشهود است. اما هميشه بهروزتر بودن به معناي زيباتر بودن نيست.
در واقع، طراحي ظاهري برليانس H230 برخلاف پژو پارس، چندان هماهنگ نيست و اين عدمهماهنگي برایخريداران ايرانی که پيش از اين، چهره زيبا و هماهنگ محصولات سري 300 برليانس (H320 و H330) را ديدهاند، چندان قابل هضم نيست.
در مورد طراحی کابين برليانس H230 نيز ميتوان گفت که هرچند طراحان برليانس سعي داشتهاند با بهرهگيری از المانهايی همچون غربيلک فرمان D-Cut و استفاده فراوان از قطعات طرح آلومينيوم، تا حدودی روح اسپرت و جوانپسند را به داشبورد اين خودرو تزريق کنند؛ اما متأسفانه نتيجه کلي، يک طرح ساده و نهچندان هماهنگ از آب درآمده است.
به بخش مهم و حساس فنی در مقایسه پژو پارس با برلیانس H230 رسیدیم؛ پژو پارس سال، از پیشرانه معروف و قدیمی XU7 استفاده میکند. این پیشرانه 1/8 لیتری 8 سوپاپ حداکثر قدرت 100 اسببخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتنمتر را تولید میکند و به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل میشود. پژو پارس با این مجموعه فنی، شتاب صفر تا صد رسمی 11 ثانیه را دارد؛ و برای طیکردن هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی با این پژو پرطرفدار نیز احتیاج به 9/1 لیتر سوخت داریم.
قلب تپنده برليانس H230 نيز يک نمونه 1/5 ليتری 16 سوپاپ است. اين پيشرانه با کد شناسايی BM15L، حداکثر قدرت 103 اسب بخار و حداکثر گشتاور 138 نيوتنمتر را توليد میکند و به يک گيربکس 5 سرعته دستي متصل ميشود. مصرف سوخت ترکيبی و شتاب صفرتاصد رسمی اين سدان اقتصادی چينی با اين مجموعه فنی نيز به ترتيب برابر با 6/4 ليتر در هر صد کيلومتر و 12/6 ثانيه است.
مدل خودرو |
پژو پارس |
برليانس H230 |
پیشرانه |
4 سيلندر تنفس طبيعي 8 سوپاپ |
4 سيلندر تنفس طبيعي 16 سوپاپ |
حجم موتور(ليتر) |
1/8 |
1/5 |
حداکثر قدرت |
100 اسببخار در 6000 دور |
103 اسب بخار در 5800 دور |
حداکثر گشتاور |
153 نيوتنمتر در 3000 دور |
138 نيوتن متر در 3800 دور |
گیربکس |
5 سرعته دستي |
5 سرعته دستي |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
9/1 |
6/4 |
شتاب صفر تا 100 |
11 |
12/6 |
حداکثر سرعت |
190 |
170 |
با نگاهی به مشخصات فنی دو خودرو مورد بحث، متوجه تکنولوژي بالاتر پيشرانه برليانس H230 نسبت به پژو پارس خواهيم شد. چراکه پيشرانه اين خودرو چينی علیرغم حجم کمتر نسبت به پيشرانه خودرو رقيب، قدرت بيشتری را توليد ميکند و در مصرف سوخت نيز اقتصادیتر عمل ميکند. البته گشتاور بيشتر پيشرانه پژو پارس در دور موتور پايينتر باعث شده است تا اين خودرو در شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت، برتر از رقيب چينی خود ظاهر شود.
برای مقایسه پژو پارس با برلیانس H230 از نظر امکانات رفاهی، میتوانیم بگوییم که هیچکدام از این دو خودرو امکانات رفاهی چندان زیادی ندارند و بایستی در این زمینه، به حداقلها بسنده کرد. اما با اینوجود، پژو پارس با وجود امکاناتی همچون تهویه مطبوع اتوماتیک، مهشکن جلو و سنسور پارک عقب، خودرو پرآپشنتری نسبت به برلیانس H230 است. تنها نکته مثبت برلیانس H230 در زمینه امکانات رفاهی را میتوان بهرهگیری از فرمان کمکی برقی محسوب کرد که در این رنج قیمتی، قابل توجه است.
تجهیزات |
پژو پارس |
برلیانس H230 |
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل کابین |
قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل کابین |
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش USB و AUX، بلوتوث، 4 عدد بلندگو، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان |
پخش MP3، USB، AUX، مجهز به 4 عدد بلندگو |
صفحه نمایش |
– |
– |
رینگ ها |
14 اینچی فولادی |
15 اینچی فولادی |
آینه |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنما |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنما |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
دستی |
صندلی |
صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت |
روکش پارچهای صندلیها، تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو در 4 جهت، صندلی عقب تاشو با استاندارد Isofix(قابلیت نصب صندلی کودک) |
شیشه |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه راننده اتوماتیک |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه راننده اتوماتیک |
سیستم های هشدار دهنده |
سنسور پارک عقب، روشنشدن اتوماتیک فلاشر در ترمزهای ناگهانی(کلاسهای 28229 و 28240)، سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو به جای آژیر دزدگیر(کلاسهای 28229 و 28240) |
– |
سایر امکانات |
قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، صندوقپران برقی |
قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی |
به مقایسه پژو پارس با برلیانس H230 از نظر ایمنی رسیدیم. در زمینه تجهیزات ایمنی مورد استفاده بایستی بگوییم که هر دو خودرو حداقل تجهیزات ایمنی را براساس آخرین استانداردهای کشور ارائه میکنند. این تجهیزات شامل ترمزهای دیسکی در محور جلو و کاسهای در محور عقب مجهز به سیستمهای ABS+EBD به همراه 2 عدد ایربگ میشود.
در زمینه تستهای ایمنی نیز متأسفانه هیچ تست ایمنی رسمی از پژو پارس منتشر نشده است؛ اما برلیانس H230 در سال 2013 توسط موسسه چینی C-Ncap تحت تست ایمنی قرار گرفته است و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی (امتیاز کامل) شده است.
با توجه به نتیجه این تست و همچنین ساختار جدیدتر برلیانس H230 نسبت به پژو پارس، بایستی این خودرو چینی را محصولی ایمنتر نسبت به رقیب ایرانی کهنهکار خود بدانیم.
در بخش مقایسه تجربه رانندگی دو خودرو مورد بحث میتوان گفت که پژو پارس کابین جادارتر و صندلیهای راحتتری نسبت به برلیانس H230 دارد؛ که این موضوع در کنار هندلینگ بهتر این خودرو نسبت به رقیب چینی، باعث میشود تا این محصول ایران خودرو برای مسافرتهای برونشهری گزینه مناسبتری باشد.
اما در رانندگیهای روزمره شهری ورق برمیگردد و برلیانس H230 به لطف عملکرد نرمتر فرمان و سیستم تعلیق، مصرف سوخت بسیار مناسب و عایقبندی بهتر کابین نسبت به پژو پارس، برتری خود را به این رقیب ایرانی دیکته میکند.
از نظر شتابگیری و واکنش پیشرانه نسبت به فشردن پدال گاز نیز بایستی بگوییم که هر دو خودرو در نوع خود قابل قبول ظاهر میشوند و در صورت نداشتن توقع نامعقول و مقایسه آنها با رقبای همین رنج قیمتی، عملکردی رضایتبخش را ارائه میدهند.
همانطور که اشاره شد، پژو پارس دو دهه است که در بازار حضور دارد و علیرغم گذشت این زمان طولانی، کماکان محبوبیت خود را در بین خریداران حفظ کرده است و کمتر خودرویی در این رنج قیمتی، یارای رقابت با آن را دارد. در مقابل، برلیانس H230 برخلاف برادران سری 300 خود (H320 و H330) چندان محبوب و پرفروش نیست و ازاینرو، پژو پارس از نظر بازار فروش کاملا برتر از این رقیب چینی ظاهر میشود.
از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و قیمت قطعات یدکی نیز برتری با پژو پارس است. البته بایستی به این نکته نیز توجه کرد که برلیانس H230 به طور کلی خودروی کماستهلاکتری نسبت به پژو پارس است و درصورتی که فشار عجیب و غریبی به آن وارد نکنید، دیرتر از حد معمول به تعمیرگاه احتیاج پیدا خواهید کرد.
به راند نهایی مقایسه پژو پارس با برلیانس H230 رسیدیم. در این بخش با مروری بر ویژگیهای هریک از دو خودرو مورد بحث، میتوان گفت که پژو پارس در پارامترهای طراحی ظاهری، امکانات رفاهی، بازار فروش و گستردگی خدمات پس از فروش، امتیاز بالاتری را نسبت به برلیانس H230 کسب میکند. در مقابل، مصرف سوخت، کیفیت سواری و ایمنی، از مواردی هستند که برلیانس H230 را از رقیب ایرانی خود جلو میاندازند.
به عنوان کلام آخر، اگر ریسکپذیری پایینی دارید و به دنبال خودرویی خانوادگی هستید که در صورت لزوم خیلی سریع به پول نقد تبدیل شود، پژو پارس را انتخاب کنید. اما اگر از تجربه تکراری سواری با خودروهای داخلی خسته شدهاید و تمایل دارید با بودجه نسبتا محدود، خودروی متفاوتی را تجربه کنید، برلیانس H230 در نوع خود گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
انتهای پیام/
چندین بار هم در جاده با پژو پارس کورس گذاشتم که اصلا به گردم هم نرسیدن. الکی مردم رو گمراه نکنید این همه تو جاده ها تلفات میدیم بخاطر بی کیفیتی این ماشینهاست.
خیلی راحت تر .بی صدا . شیک .مصرف فوق العاده پایین .با کلاس
قطعاتشم فراوان تو بازار
من ۲ ساله دارم۳۳۰ . اگه با ماشین درست رانندگی کنی و فشار نیاری .خیلی خودروی به صرفه ایه
مشکلش فقط مصرف سوخت بالا و استحلاک بالاست که اونم بستگی به راننده داره