سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسین‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری راهی برای کنترل مدیریت سیل

مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مدیریت سیل در کشور تاثیر بسزایی دارد.

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات خسارت سیل اخیر اظهار کرد: مرجع رسمی اعلام خسارت سازمان مدیریت بحران است که پس از گرفتن اطلاعات از استانداری سراسر کشور، میزان خسارت را باید اعلام کند.

او افزود: در سیلاب اخیر که در آذر ماه در ۲ نوبت جنوب و جنوب غرب اتفاق افتاد، با انجام اقدامات آبخیزداری که طی یکسال گذشته در این مناطق انجام گرفت، از بروز خسارت سیل در این مناطق پیشگیری شد.


بیشتر بخوانید


طرح آبخیزداری در ۲۴ نقطه بحرانی عملیاتی شد

حسین پور ادامه داد: در برخی شهر‌های مناطق جنوبی به ویژه استان خوزستان مشکلاتی ناشی از آبگرفتگی معابر حادث شد که بخش‌هایی مرتبط با زیرساخت شهری و ظرفیت شبکه زهکشی کشور است که سیلاب‌های بالادست در آن نقش داشته و اکثر آبگرفتگی معابر در سطح آن شهر‌ها رخ داده است.

این مقام مسئول از اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۴ نقطه بحرانی و پرمخاطره خبر داد و گفت: از ابتدای سال در ۲۴ نقطه بحرانی در ۱۱ استان سیل خیز، طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده است که در ۶ ماه نخست سال قبل از شروع بارش‌های آذر به بهره برداری رسیدند که یکی از حوزه‌های شاخص دروازه قرآن شهر شیراز بود که علی رغم آنکه استان فارس در پهنه سیل اخیر قرار داشت، خوشبختانه از حوزه آبخیز مذکور سیل، خسارتی به وجود نیامد و وقایع تلخ سال گذشته را که در شهر شیراز رخ داد، در سیلاب اخیر شاهد نبودیم.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: با توجه به اجرای فعالیت آبخیزداری، کنترل سیل در سطح ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار و در حوزه آبخیزداری تنگه دروازه قرآن در سطح ۲۸۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیل را داشتیم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال در ۶۱۸ هزار هکتار عملیات اجرایی شود.

او با تاکید بر این مسئله که گستره وسیع حوزه‌های آبخیز نیازمند اقدامات پیشگیرانه نظیر فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، بیان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مدیریت مخاطره سیل در کشور تاثیر بسزایی دارد که این امر نیازمند تقویت منابع اعتبارات از سوی مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

به گفته حسین پور، در قانون برنامه هفتم توسعه کشور که در سال آینده تدوین می‌شود، توجه ویژه به این بخش، تقویت آبخیزداری و آبخوانداری را به همراه دارد که مورد خاص مردم و تاکید مقام معظم رهبری است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها با تاکید بر این‌مسئله که توجه ویژه‌ای باید به اقدامات پیشگیرانه شود، گفت: افزایش اعتبارات اقدامات پیشگیرانه بهتر از آن است که منابع را به سهولت بابت جبران خسارت بپردازیم، به همین خاطر منابع را باید به سمت پیش‌بینی و پیشگیری از مخاطرات هدایت کنیم.

مدیر کل دفتر آبخیز و سازمان جنگل‌ها در پایان تصریح کرد: هدایت منابع به سمت پیش‌بینی و پیشگیری از مخاطرات نه تنها آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند، بلکه باید از ظرفیت سیلاب در راستای تقویت منابع آبی کشور و رفع مشکلات کم آبی و خشکسالی به طور بهینه استفاده شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.