جزی گفت: با توجه به فرسایش خاک، تخصیص اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری یک ضرورت به شمار می‌رود.

هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرسایش خاک را یکی از دغدغه‌های اصلی معاونت آبخیزداری دانست و گفت: با توجه به اعتباراتی که امسال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص پیدا کرد، اقدامات اجرایی را براساس مطالعات شاخص بحران سیل و فرسایش انجام دادیم.

او افزود: امسال در دروازه استان‌های شیراز، فارس، لرستان، گلستان، خوزستان و ایلام که در سال ۹۸ دچار مخاطره سیل شدند، در حوزه منتهی به شهرها که مطالعات آبخیزداری وجود داشت، در حدود ۲۶۰ هزار هکتار اعتبار ویژه‌ای گذاشتیم تا اقدامات اساسی را به منظور کاهش خسارت سیل انجام دهیم.

جزی با اشاره به اینکه موضوع فرونشست زمین و سیل چند وجهی است، بیان کرد: فرونشست زمین ارتباط مستقیمی با کاهش سطح سفره آب‌های زیرزمینی، فروچاله‌ها و فرونشست زمین دارد، اما به طور کلی فرونشست زمین بیشتر در آبخوان‌ها و دشت‌ها اتفاق می‌افتد که مدیریت دشت‌ها و آبخوان‌ها به طور مستقیم با وزارت نیرو است و در ارتباط با بهره‌وری از آب‌های زیرزمینی مسئولیت مستقیمی نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد: امسال برای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز منتهی به دشت‌های بحرانی کشور امتیاز ویژه‌ای گذاشته‌ایم تا این اعتبارات را در حوزه‌های آبخیز که پروژه مطالعاتی داریم و منتهی به دشت‌های بحرانی و دارای خطر افت آبخوان با فرونشست زمین است، متمرکز ‌کنیم.

او یکی از شاخصه‌های توزیع اعتبار را مربوط به دشت‌های بحرانی دانست و گفت: تمرکز اعتبارات بر این بخش از موضوع فرونشست زمین جلوگیری می‌کند.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها با تاکید بر مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در برنامه هفتم توسعه کشور بیان کرد: در برنامه هفتم ‌توسعه باید به برنامه مدیریت حوزه‌های آبخیز توجه کرد تا انسجام هماهنگ در مدیریت حوزه‌های آبخیز به وجود آید چرا که منظور تنها مدیریت آب نیست.

جزی ادامه داد: با وجود آنکه فکر می‌کنیم مدیریت یکپارچه آب مشکلات را حل می‌کند، برای همین تصمیم می‌گیریم که یک‌جا آب را نگه داریم یا جای دیگر آب را انتقال دهیم که این موضوع یک اشتباه راهبردی است که در حوزه‌های آبخیز باید به آن توجه کرد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها با تاکید بر توجه ویژه به موضوع مدیریت حوزه‌های آبخیز گفت: در برنامه هفتم تخصیص اعتبارات قابل توجه به آبخیزداری و آبخوانداری باید صورت گیرد.

۶۰ درصد تعهد برنامه ششم انجام شد

او با انتقاد از این موضوع که در برنامه پنجم و ششم توسعه اعتبارات ناچیزی از محل ردیف‌های اعتبارات عمرانی به پروژه‌های آبخیزداری تخصیص پیدا کرد، بیان کرد: براین اساس آن سطحی که کشور نیاز به آبخیزداری دارد، نمی‌توان پوشش داد.

به گفته جزی، طی سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ با اعتباراتی که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرد، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به طور ویژه باید انجام می‌شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با احتساب اعتبار از صندوق توسعه ملی ۳.۵ تا ۴ میلیون هکتار از برنامه را پیش بردیم که با این وجود از برنامه ۱۰ میلیون هکتاری ۵۵ تا ۶۰ درصد تعهدات اجرا کرده‌ایم و مابقی اجرای تعهدات نیازمند تخصیص منابع است.

اهمیت خاک از مدیریت آب هم بالاتر است

جزی در بخش دیگر اظهارات خود شعار روز جهانی خاک را "خاک را زنده نگه دارید و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم"، اعلام کرد و گفت: سازمان جنگل‌ها مراسم این روز را به صورت آنلاین برگزار می‌کند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در این روز دنیا به موضوع خاک اهمیت می‌دهد و البته امسال با برگزاری روز جهانی خاک به صورت آنلاین، اهمیت موضوع خاک را باید تشریح کرد.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها در پایان با تاکید بر اهمیت روز افزون خاک تصریح کرد: با وجود آنکه موضوع اهمیت خاک از مدیریت آب هم بالاتر است، از این رو حفاظت از آن اهمیت بالایی دارد چرا که با از دست دادن خاک، هیچ بستری برای حفظ خاک و تولید نخواهیم داشت که با این وجود امنیت غذایی کشور دچار مخاطره می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار