سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور ویدئو کنفرانس معاون وزیر آموزش و پرورش:

طرح تحولی مدرسه خوانا در کرمان آغاز به کار کرد

طرح تحولی مدرسه خوانا در استان کرمان با دستور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه در طرح تحولی مدرسه خوانا، ارتقای سطح مهارت‌های چهارگانه زبانی با رویکرد تلفیقی با سه مولفه اساسی از مهارت‌های زندگی مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب از اهداف اصلی است، گفت: در اولین مرحله از اجرای این طرح، ۵ درصد مدارس تحت پوشش قرار می‌گیرند.

او افزود: این طرح فرصتی فراگیر برای تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن و مهارت‌های زندگی است.

حکیم زاده بیان کرد: با تاکید وزیر آموزش و پرورش، هر معاونتی در وزارت خانه چالش‌های حوزه خود را شناسایی و معرفی کرد که در حوزه آموزش ابتدایی مهم ترین چالش، ضعف مهارت‌های خواندن، نوشتن و مهارت‌های زندگی بود؛ بنابراین تمرکز ما بر مهارت‌های پایه زبانی و بعد مهارت‌های زندگی است که مهارت خواندن هم جدا از مهارت روخوانی است و در این مهارت، به مفهوم، درک متن و برقراری ارتباط با آن و بیان موفق آن تکیه می‌شود، همین طور مهارت نوشتن که بسیار مهم است و گاهی دیده می‌شود؛ حتی دانشجویان هم در نوشتن یا خواندن مشکل دارند.

او در خصوص زمان اجرای طرح و چگونگی انتخاب جامعه هدف گفت: با توجه به اینکه این طرح در ابتدای کار به صورت آزمایشی است، میزان پوشش آن در برنامه اولیه ما برای ده درصد از مدارس پیش بینی شده بود که پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، به ۵ درصد از مدارس  کاهش پیدا کرد که این تعداد، شامل همه انواع مدارس، از جمله شهری، روستایی، دولتی، غیردولتی، دخترانه و پسرانه می‌شود تا ما در پایان این اجرای آزمایشی، بتوانیم نقاط قوت و ضعف طرح را در همه ابعاد آن مورد بررسی قرار دهیم و ارزیابی درستی از امکان اجرای سراسری این برنامه داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه نوشتن خلاقانه، گزارش نویسی و بیان احساسات همه از مولفه‌های مورد نیاز هست که در بطن مهارت نوشتن نهفته است، تصریح کرد: در خصوص گوش کردن و نوشتن تعداد کمی از دانش آموزان این اعتماد به نفس را پیدا می‌کنند که از ابزار زبان به درستی استفاده کنند، مهارت گوش کردن را باید تقویت کنیم و بدانیم با شنیدن متفاوت است و به دانش آموزان بیاموزیم واکنشی خردمندانه در برابر شنیده‌ها نشان دهند؛ حتی خیلی از ما یاد نگرفته ایم، خوب همدیگر را بشنویم و تجزیه و تحلیل و پیام آن را دریافت کنیم.

او به مهارت مسئولیت پذیری و ضرورت آن هم اشاره کرد و گفت: دانش آموزان با تقویت این مهارت می‌آموزند که چگونه در برابر خالق خود، اولیا، مربیان و دوستان، جامعه و طبیعت، ایفای مسئولیت و نقش آفرینی کنند.

حکیم زاده بیان کرد: مهارت جرات ورزی اصلی‌ترین مهارتی است که کودکان و نوجوانان را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه می‌کند و آن ها یاد می‌گیرند تا در برابر آسیب‌ها و چالش ها با جرات مندی و  بدون پرخاشگری، نه بگویند و نظر خود را بیان کنند.

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.