سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه خودرو؛

مقایسه پژو پارس سال با ام وی ام 530+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو پژو پارس سال و ام وی ام 530 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش به  مقایسه پژو پارس سال و mvm 530 پرداخته ایم.کلاس سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی علی‌رغم تنوع کم، در کشور ما همواره مورد توجه مشتریان، به‌ویژه خانواده‌های کم‌جمعیت قرار داشته است. محصولاتی هم‌چون انواع مشتقات پژو ۴۰۵ و سمند به‌همراه برخی مدل‌های چینی نظیر ام وی ام ۵۳۰ و لیفان ۶۲۰، طی سال‌های گذشته تاکنون بخش اعظم نیازهای مشتریان را در این کلاس خودرویی برآورده ساخته‌اند.

معرفی پژو پارس سال و ام وی ام  530

با عنایت به سطح پایین توان مالی اکثر مشتریان داخلی، مدل‌هایی هم‌چون پژو پارس و ام وی ام ۵۳۰ به توفیق بالایی در بازار ایران دست پیدا کردند؛ چراکه این دو مدل در دسته خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت طبقه‌بندی می‎شوند. به‌ویژه پژو پارس که پس از گذشت حدود بیست سال، هم‌چنان روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضوری استوار دارد و با وجود کاهش سطح کیفی طی سال‌های اخیر، ذره‌ای از محبوبیت آن در میان مشتریان ایرانی کاسته نشده است.

 

این سدان ایرانی-فرانسوی با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی شد و به‌عنوان نمونه لوکس‌ و البته گران‌قیمت‌تر پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۸۰ در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت. طی این سال‌ها، مدل‌های مختلفی از این خودرو روانه بازار شده است که می‌توان به پژو پارس سال با موتور 1.8 لیتری  هشت‌سوپاپ XU7 و پژو پارس LX با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 شانزده‌سوپاپ اشاره کرد.

در سوی مقابل، چری A5 یا MVM 530 نیز از سال ۲۰۰۶ به سبد تولیدات کمپانی چری اضافه شد. شرکت مدیران خودرو در سال ۸۹ اقدام به عرضه این سدان جمع‌وجور به بازار ایران کرد که به دلیل بهره‌مندی از نکات مثبت بیشتر نسبت به خودروهای مشابه داخلی و هم‌چنین قیمت مناسب، توانست فروش نسبتا قابل‌قبولی را تجربه کند. ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۵ تولید mvm 530 پس از ارایه مدل 550 به پایان راه خود رسید.

مقایسه پژو پارس با ام وی ام 530 از لحاظ طراحی ظاهری

مستحضر هستید که در این کارزار، با دو سدان قدیمی مواجه هستیم؛ بنابراین نمی‌توان طراحی ظاهری مدرن و نوینی را از این دو خودرو انتظار داشت. شمایل  پژو پارس، آمیخته‌ای از ترکیب دو خودروی پژو ۴۰۵ و ۴۰۶ است و بعد از حدود ۲۰ سال از آغاز تولید، قدمت ظاهری آن، به‌وضوح در وجنات این خودرو دیده می‌شود. بدنه پژو پارس فاقد انحناهای جذاب است و خطوط عمدتا صاف با زوایای تقریبا شکسته به نحوی به یکدیگر متصل شده‌اند که درنهایت، ظاهری ساده را برای این خودرو رقم بزنند.

نمای جانبی این خودرو، تفاوتی با مدل ۴۰۵ ندارد؛ اما تغییرات صورت‌گرفته در بخش جلو و عقب، به‌خصوص استفاده از چراغ‌های جدید و سپرهای حجیم‌تر‌، سبب شده‌اند تا نمایی خوشایندتر از پژو ۴۰۵ برای پژوپارس رقم بخورد. درنتیجه، مشتریان بازار کم‌تنوع ایران هم‌چنان نسبت به طراحی ظاهری پژو پارس ابراز خرسندی نسبی می‌کنند و انتقاد چندانی نسبت به آن ندارند.

از طرف دیگر، mvm 530 انحنای بیشتری در ظاهر خود به کار برده است تا اندکی مدرن‌تر به‌نظر برسد؛ البته ناهماهنگی‌های فراوانی در شمایل این خودرو چینی به چشم می‌خورد که باعث شده mvm 530 از زیبایی چندانی برخوردار نباشد.

به خصوص طرح نسبتا ناخوشایند چراغ‌های جلو و عقب، به‌همراه فرم بسیار ساده جلوپنجره و سپرها، طراحی ظاهری ام وی ام ۵۳۰ را تقریبا ناخوشایند جلوه می‌دهد. در پایان این قسمت به صراحت می‌توان اعلام کرد که ظاهر پژو پارس با وجود قدمت بالا، به میزان بیشتری موردپسند مشتریان ایرانی قرار داشته و می‌توان آن را برنده رقابت مقایسه پژو پارس و ام وی ام ۵۳۰ از نظر طراحی ظاهری دانست.

مقایسه پژو پارس سال با ام وی ام ۵۳۰ از نظر طراحی داخلی

با یک بررسی ساده، می‌شود به این نکته پی برد که علی‌رغم طراحی نسبتا قدیمی کابین هر دو خودرو، نمای داخلی پژو پارس نسبت به ام وی ام ۵۳۰ جلوه خوشایندتری را به نمایش می‌گذارد. به‌ویژه نمونه‌های جدیدتر پژو پارس که نواحی داشبورد، رودری‌ها، غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار آن‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است، زیبایی بیشتر و نمایی جذاب‌تر را برای سرنشینان به ارمغان آورده‌اند.

در طرف دیگر میدان، داشبورد mvm 530 به‌شدت محافظه‌کارانه طراحی شده است و خلاقیت خاصی در طراحی آن به چشم نمی‌خورد. المان‌های چهارگوش‌ روی کنسول میانی قرار گرفته‌اند تا نمای این بخش را بیش‌از‌پیش ساده جلوه دهند. تودری‌ها نیز همین سبک و سیاق ساده را در پیش گرفته‌اند تا درمجموع، محیطی بی‌آلایش و به دور از تجمل، درون کابین mvm 530 پدید آورده شود. البته به ‌نظر عده قلیلی از افراد، این سبک ساده طراحی در مقایسه با فضای کابین پژو پارس، آرامش‌بخش‌تر به‌نظر می‌رسد و رضایت بیشتری را برای ایشان در پی داشته است.

متریال عمده کابین هر دو خودرو از نوع پلاستیک خشک است و سطح کیفی چندان مرغوبی را ارائه نمی‌دهد. البته پژو پارس‌های قدیمی مجهز به داشبورد با متریال اسفنجی نرم بودند که حس بهتری نسبت به مدل‌های جدید در ذهن ایجاد می‌کند. در بحث فضاسازی، هر دو خودرو از کابینی نسبتا جادار بهره می‌برند و فضای کافی برای حضور چهار تا پنج سرنشین بزرگسال را تدارک دیده‌اند. با این وجود، به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر پژو پارس، فضای صندلی‌های ردیف عقب این خودرو نسبت به ام وی ام ۵۳۰ اندکی وسیع‌تر است؛ در عوض، صندوق‌عقب ام وی ام ۵۳۰ حدود ۴۸۳ لیتر ظرفیت دارد و نسبت به پژو پارس با ۴۷۰ لیتر گنجایش، از این حیث کمی برتری نشان می‌دهد.

 در پایان این بخش، به‌نظر می‌رسد نکات مثبت کابین پژو پارس در مقایسه با ام وی ام ۵۳۰ بیشتر است و عمده مشتریان داخلی نیز کابین سدان فرانسوی را به رقیب چینی آن ترجیح می‌دهند.

مقایسه پژو پارس سال با  ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ فنی

همان‌طور که اشاره شد، پژو پارس سال در قالب مدل‌های مختلف و با دو سه نوع پیشرانه متفاوت به دست مشتریان ایرانی رسیده است اما در اینجا ما صرفا به سراغ پارس سال 1.8 لیتری مجهز به پیشرانه  xu7 رفته و آن را مورد بررسی و مقایسه با مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰ قرار می‌دهیم.

موتور 1761 سی‌سی پژو پارس سال قدرتی معادل ۱۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور حاصل از آن، به ۱۵۳ نیوتن‌متر می‌رسد. جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی نیز در این خودرو حاضر است و نیروی حاصله را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. بر اساس اعلام رسمی سایت ایران خودرو، شتاب صفرتاصد پژو پارس نیز، حدود 11 ثانیه خواهد بود.

در سوی دیگر، mvm 530 به موتور حجیم‌تر 2 لیتری مجهز شده و ۱۳۹ اسب‌بخار قدرت به همراه ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تا این‌جا، برتری فنی mvm 530 واضح به‌نظر می‌رسد؛ اما با این وجود، به دلیل ضرایب دنده نسبتا سبک گیربکس پنج سرعته این خودرو شاهد شتاب‌گیری ضعیف‌تر آن به‌ویژه در سرعت‌های بالا خواهیم بود.

البته حدود ۱۲۵ کیلوگرم وزن بیشتر ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با پژو پارس سال ساده بنزینی نیز در کاهش چالاکی خودرو کاملا دخیل خواهد بود. جزئیات دقیق‌تر مشخصات فنی هر دو خودرو در قالب جدول زیر به استحضار شما رسیده است:

مدل خودرو

پژو پارس سال

ام وی ام 530

پیشرانه

چهارسیلندر تنفس طبیعی

چهارسیلندر تنفس طبیعی

حجم موتور

1.8 لیتر

2 لیتر

حداکثر قدرت

100 اسب‌بخار

139 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

153 نیوتن‌متر

182 نیوتن‌متر

گیربکس

پنج‌سرعته دستی

پنج‌سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

9.1 لیتر

7 لیتر

شتاب صفرتاصد

11 ثانیه

12.5 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر برساعت

185 کیلومتر بر ساعت

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی پژو پارس سال با ام وی ام ۵۳۰

گرچه هر دو مدل حاضر در این مقایسه به‌عنوان سدان‌های ارزان‌قیمت، امکانات زیادی را به رفاه و امنیت سرنشینان خود اختصاص نداده‌اند، اما با این حال، وجود سانروف و سیستم صوتی با شش اسپیکر در رقیب چینی، کفه ترازو را اندکی به سمت سدان مدیران خودرو پایین برده است. مطالعه جدول زیر اطلاعات کامل‌تری را پیرامون تجهیزات رفاهی پژو پارس سال و ام وی ام ۵۳۰ در اختیار شما قرار خواهد داد:

مدل خودرو

پژو پارس سال

ام وی ام 530

چراغ

چراغ مه‌شکن در بخش جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو

چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، چراغ هالوژن جلو

سیستم‌های مالتی‌مدیا

سیستم صوتی با اسپیکرهای عقب

سیستم صوتی با قابلیت پخش Mp3 ، پورت USB و شش اسپیکر

صفحه‌نمایش

آینه

آینه‌های جانبی برقی راهنمادار

آینه‌های جانبی برقی

تهویه مطبوع

تهویه اتوماتیک در مدل‌های جدید

اتوماتیک

صندلی

صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی

صندلی راننده و سرنشین با تنظیم 4 حالته دستی، روکش چرمی

شیشه

شیشه‌های برقی

شیشه‌های برقی، سانروف

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب

سایر امکانات

باز کردن درب صندوق‌عقب از داخل، دماسنج، دکمه‌های کنترل روی فرمان

کامپیوتر سفری، فرمان با روکش چرمی و دکمه کنترل


مقایسه پژو پارس سال با ام وی ام ۵۳۰ از نظر ایمنی

پژو پارس سال بر پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ استوار شده و تاکنون در هیچ تست تصادف معتبری، تحت آزمایش ایمنی قرار نگرفته است؛ بنابراین، نمی‌توان چندان به امنیت این خودرو دل بست. از سوی دیگر، با توجه به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه سی-انکپ چین توسط mvm 530 ، به‌نظر می‌رسد رقیب چینی امنیت بهتری را برای سرنشینان خود فراهم بیاورد. جدول زیر حاوی اطلاعات جامع پیرامون تجهیزات ایمنی هر دو خودرو است:

تجهیزات

پژو پارس سال

ام وی ام 530

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل کودک، سیستم ضدسرقت، سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک   (با يک دکمه همه درها قفل و باز می‌شوند) و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن می‌شوند)

ایموبلایزر، قفل کودک، قفل مرکزی

کیسه‌هوا

دو کیسه‌هوا در جلو

دو کیسه‌هوا جلو

سیستم ترمز

ABS، EBD

ABS ،EBD

مقایسه تجربه رانندگی

همان‌طور که در بخش فنی اشاره شد، میزان چالاکی پژو پارس سال ساده بنزینی 1.8 لیتری به دلیل وزن کمتر و ضرایب دنده سنگین‌تر، اندکی نسبت به ام وی ام ۵۳۰ برتری دارد. البته سدان چینی نیز در رانندگی‌های روزمره کمبود چندانی از خود نشان نخواهد داد و به‌راحتی می‌تواند انتظارات مشتریان را از این حیث برآورده سازد.

 از طرف دیگر به‌واسطه سیستم تعلیق خشک‌تر، شاهد سواری نسبت اسپرت با هندلینگ و فرمان‌پذیری بهتر در سدان ایرانی-فرانسوی هستیم که به بروز سطح قابل‌قبولی از اطمینان خاطر در راننده منجر خواهد شد. با وجود این، خشک‌بودن سیستم تعلیق سبب شده است تا آسایش سرنشینان هنگام عبور خودرو از روی سطوح ناهموار به میزان بیشتری مورد خدشه قرار گیرد و ضربات سطح جاده به درون کابین انتقال داده شود؛ مسلما این مسئله در کنار فرم نه‌چندان راحت صندلی‌ها، نارضایتی و کاهش راحتی کاربران را به دنبال خواهد داشت.

در طرف دیگر، mvm 530 سواری فوق‌العاده نرمی را از خود به نمایش می‌گذارد؛ به نحوی که راحتی و آسایش کافی سرنشینان در طول مسافرت، رضایت خاطر ایشان را از عملکرد سیستم تعلیق خودرو به دنبال خواهد داشت. البته نرمی سیستم تعلیق سبب شده است تا هندلینگ و پایداری خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم تحت تأثیر منفی قرار گیرد. عملکرد سیستم فرمان ام وی ام ۵۳۰ هم تقریبا نرم و سبک است؛ ولی در سرعت‌های بالا، اندکی ناایمن احساس می‌شود. ناگفته نماند که عایق‌بندی کابین هر دو خودرو، چندان خوب نیست و صدای پیشرانه در دورهای بالا کاملا درون کابین احساس خواهد شد.

مقایسه پژو پارس سال با  mvm 530 از نظر شرایط بازار

پژو پارس سال طی دو دهه اخیر یکی از ارکان اصلی بازار خودروهای نسبتا اقتصادی ایران به شمار رفته است و وضعیت فروش آن کماکان بسیار پررونق و پرحرارت دنبال می‌شود. از طرف دیگر، mvm 530 گرچه مشتریان خاص خود را دارد و توانسته لبخند رضایت را بر لب مالکان خود بنشاند، اما از لحاظ شرایط بازار، به‌هیچ‌وجه به پای پژو پارس نمی‌رسد. بنابراین به آسانی می‌توان پژو پارس را دارای ارزش خرید بالاتر و شرایط بازار پررونق‌تر نسبت به mvm 530 دانست.

جمع‌بندی

ام وی ام ۵۳۰ از مزایایی هم‌چون عملکرد فنی متقاعدکننده، سواری نرم و کابین جادار سود می‌برد که تمامی این عوامل در کنار هم، می‌توانند نیازهای مشتریان و خانواده‌های ایرانی را به نحو نسبتا مطلوبی برآورده سازند. البته این خودرو از خط تولید خارج شده است و نمی‌توان نمونه صفرکیلومتر آن را در بازار یافت؛ بنابراین واضح است که اگر دنبال خودروی صفرکیلومتر هستید، باید در این بازه قیمتی، پژو پارس یا سایر رقبا نظیر سمند و سورن را خریداری کنید.

از طرف دیگر، پژو پارس با مدل‌های مختلف، هم‌چنان روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضوری پررنگ داشته و قطعات یدکی آن با قیمت متعادل‌تر و فراوانی بیشتر در دسترس مشتریان قرار دارد. درنهایت، باید عنوان داشت که اختلاف میان این دو خودرو چندان زیاد نیست و مشتریان می‌توانند برحسب نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنند؛ با این حال، پژو پارس به دلیل ظاهر زیباتر، هزینه نگه‌داری پایین‌تر، کابین جادارتر، عملکرد فنی قابل قبول و تداوم تولید می‌تواند از درجه اولویت بالاتری در لیست خرید مشتریان برخوردار باشد.

 

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۳۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
سلام سپاس مقایسه خودرو پژو پارس سمند 405
کیفیت موتوری واشر سرسیلد ضعیف فقط سرطان من همه ماشینهای داخلی داشتم هیچ راضی نبودم ولی ام وی ام 530 دارم فقط مصرفی انجام شد هنوزصفحه کلاج فابریک خودش نه موتوری آچار نخورده از خشک شرکت تحویل گرفتم فقط یک کلام هیچ موقع ماکسیما چینی را با ارابه مرگ داخلی مقایسه نکنید
ناشناس
۱۵:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
با سلام از نظر بنده مقایستون خیلی ناعادلانه بود
البته اینو هم مینوشتید ک خودرو ام وی ام ۵۳۰ سال تولیدش برای دهه نود هست و طراحی بروز آن زمان و داره از نطر امنیت و استحکام بدنه خیلی شاید چند برابر بهتر از خودرو داخلی است مصرف ماشینم هم نسبت به حجمش خیلی ‌ کم مصرف هست و
کابین بی صدا و جادار و تعلیق فوق العاده نرم این ماشین با بنز ۱۹۰ دهه پنجاه برابری می‌کند از نطر لوازم خب درسته گرونه ولی عین خودرو داخلی نیست ک مصرفیها سر سال باید عوضشه
درکل چون خودم این ماشین و دارم خیلی ازش راضیم و خودرو داخلی داشتم یه تجربه هم خواستم بگم ک یکبار تو ترافیک جاده آمپر آب چسبوندم ولی بعد خنک کردن ماشین و رجوع به تعمیرگاه البته علتش گیر ترموستات بود هیچ چیزش نشد اگر همین خودرو داخلی بود حداقل ی واشاره و سرسیلندر میخواست با اجرت و یدکش و داستانش با تشکر
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۹
میخام ام وی ام بخرم فقط دوستانی که سوار شدن یا دارند نظر بدن که چطور ما‌شسنی هستش قطعاتش هستش و قیمت قطعات چطوره