سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چالش این روز‌های تخم مرغ!

تخم مرغ به عنوان یکی از مواد غذایی حاوی پروتئین در دهه‌های اخیر به یکی از کالا‌های اساسی در سبد و رژیم غذایی خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدتی طولانی است که تخم‌مرغ در کنار محصولاتی از جمله گوشت سفید و گوشت قرمز از مواد غذایی مهم و در ارتباط مستقیم با امنیت غذایی است، مقوله‌ای که در توسعه پایدار نیز شاخص و مهم محسوب می‌شود.

اُفت و خیز قیمت این محصول طی ماه‌های اخیر به عوامل متعددی بستگی داشته است که از مهمترین آن‌ها می‌توان به مشکلات تامین نهاده و دان، نوسانات هزینه‌های تولید از جمله هزینه کارگز، تجهیزات، جوجه، واکیسناسیون و دارو و نیز مسائل مربوط به عرضه و تقاضا اشاره کرد.

چالشی تامین خوراک طیور آغازی برای افزایش قیمت تخم مرغ

چالش تامین خوراک دام و طیور برای دولت و مشکلات تولیدکنندگان دام و طیور در تامین آن از بازار آزاد، آغازی بود بر افزایش قیمت تخم‌مرغ که تنش در بازار و فشار بیشتر به خاطر دشواری در تهیه اقلام پروتئینی را در پی داشت که کمابیش همچنان ادامه دارد.

در شرایطی که هرکیلوگرم تخم مرغ هم اکنون تا ۱۸۰ هزار ریال در بازار عرضه می‌شود قیمت مصوب آن ۱۴۵ هزار ریال است و تولیدکنندگان هم خواهان افزایش قیمت هستند و کاهش تولید و تاثیرات آن هم تنش‌های موجود در بازار این محصول پروتئینی پرمصرف را زیادتر کرده است.

اوج تنش در تولید تخم مرغ در خراسان رضوی

در این میان خراسان رضوی که با تولید سالانه افزون بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور نه تنها رتبه برتر در کشور را دارد بلکه رتبه‌های متعدد در زیر مجموعه‌های این بخش از تولید و تامین مواد غذایی ایران را یدک می‌کشد شاهد اوج تنش‌ها در عرصه تولید و عرضه این ماده پروتئینی است.

خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ، حدود ۱۴ درصد نیاز کشور را تامین کرده و پس از تهران دومین منبع تامین این ماده پروتئینی در ایران است. به طور معمول سالانه افزون بر ۵۰ هزار تن از تولید تخم‌مرغ خراسان رضوی مازاد بر مصرف استان است. بر این اساس ۲۲۰ تن از تولید روزانه ۳۸۴ تن تخم‌مرغ خراسان رضوی در داخل استان به مصرف می‌رسد.

بیشتر بخوانید


اینک در حالی که اخباری مبنی بر کاهش حجم تولید تخم‌مرغ منتشر و افزایش قیمت‌ها موجب فشار مضاعف بر اقتصاد خانوار شده، مدیریت تولید این ماده غذایی و همکاری تولیدکنندگان با برنامه‌های مدیریتی این حوزه، شرط اصلی گذر از وضعیت فعلی و پشت سر گذاشتن شرایطی به نظر می‌رسد که بخشی از آن ناشی از تبعات تحریم‌های ظالمانه استکبار علیه ملت ایران است.

خراسان رضوی مشکلی در تامین و تولید تخم مرغ ندارد

محمدمهدی یعقوب‌زاده مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه گفت: این استان مشکلی در زمینه تامین و تولید تخم مرغ ندارد و به هیچ وجه دچار کسری در این بخش نیستیم.

او افزود: تولیدکنندگان در بخش خصوصی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید درخواست افزایش قیمت را داشته‌اند که تا ۱۶۵ هزار ریال هم اعلام شد و مراتب را به مرکز اعلام کردیم تا تصمیم‌گیری در این زمینه انجام شود.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد:هم اکنون به دلیل افزایش قیمت تمام شده، مرغداران انتظار توجه به این امر را دارند و همین مساله تا حدودی برخی مشکلات و نوسانات قیمت و تامین را در بازار موجب شده است.

یعقوب‌زاده بیان کرد: بخشی از افزایش هزینه‌های تولید صحیح است و موجب فشار بر تولیدکنندگان شده است. تلاش می‌شود افزایش احتمالی قیمت با در نظر گرفتن وضعیت مردم و کمترین تاثیرات بر خانوار‌ها و البته حمایت از تولیدکنندگان صورت بگیرد.

او تصریح کرد: تلاش می‌شود تا با اعطای مشوق صادرات و بهره بردن تولیدکنندگان از فواید آن از آن‌ها حمایت شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی تاکید کرد: فروش تخم مرغ در خارج از استان را نمی‌توان محدود کرد. در این زمینه تعهدی به شماری از استان‌ها از جمله تهران داریم، ولی صادرات به خارج از کشور فعلا محدود و ممنوع است که تصمیم‌گیری در این زمینه باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی گرفته شود.

یعقوب‌زاده اظهار کرد: قیمت تخم مرغ فعلا نسبت به نرخ مصوب افزایش نخواهد داشت، چون ما در استان مشکل تامین و تولید تخم مرغ نداریم و صرفا برخی هماهنگی‌ها لازم بود و تا اطلاع ثانوی و تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار طبق روال معمول قیمت محصولاتی مانند تخم مرغ در این استان پایین‌تر از سایر نقاط کشور است.

او افزود: به ازای تولید هر کیلوگرم تخم مرغ، ۲ کیلو و ۳۰۰ گرم نهاده نیاز است و روزانه باید ۸۰۰ تن نهاده در این بخش از خراسان رضوی تامین شود.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: قیمت نهاده‌های دولتی در هفته‌های اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است که به طور قطع این مساله در قیمت نهایی تولید تاثیرگذار است.

یعقوب‌زاده بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت موجود بنا شد در هماهنگی با اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ، این محصول به قیمت مصوب ۱۴۵ هزار ریال به دست مصرف کننده برسد در این راستا هیچ محدودیتی وجود ندارد و به زودی به هر میزان که نیاز باشد توزیع انجام خواهد شد.

تامین ۱۰۰ درصد نهاده مرغداران

او با بیان این که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی تامین دان و نهاده مورد نیاز مرغداران به صورت ۱۰۰ درصد از ابتدای آذر ماه تامین می‌شود تصریح کرد: به این ترتیب عرضه تخم مرغ تولیدی در این بخش باید به نرخ مصوب انجام شود و خارج از این نرخ، تخلف محسوب می‌شود، زیرا دولت، نهاده را به قیمت یارانه و حمایتی به مرغداران عرضه می‌کند.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی استان تاکید کرد:۲ هزار و ۹۲۰ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۳۸ قطعه و ۶ واحد جوجه‌کشی با ظرفیت پنج میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه در هر دوره هم‌اکنون در خراسان رضوی فعالیت تولیدی دارند.

یعقوب زاده اظهار کرد: با توجه به چنین ظرفیتی در استان، حمایت از بخش خصوصی در این حوزه و تداوم و تقویت تولید، امری مهم و ضروری است که هم‌اینک از سوی نهاد‌های مدیرتی و حمایتی به طور مناسب در خراسان رضوی جریان دارد.

او افزود: در حالی که حجم تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی ۲ برابر میزان نیاز مصرف داخلی استان است، اندکی کاهش در حجم تولید این ماده پروتئینی وجود داشت که امری طبیعی است، اما باید توجه داشت شرایط کنونی کشور وضعیت جنگ اقتصادی و تحریم است.

درخواست تعیین دوباره نرخ مصوب تخم مرغ

سید حسین موسوی‌نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: با توجه به جمیع شرایط، نرخ مصوب کنونی تخم‌مرغ را کاملا غیرکارشناسی می‌دانیم.

او افزود: تصمیم‌گیران توجه داشته باشند جایگزینی گله مرغ تخم‌گذار حداقل ۹ ماه زمان می‌برد و این بدان معنی است که بهره‌وری مرغ تخم‌گذار همانند مرغ گوشتی که ۴۵ روز زمان نیاز دارد نیست بنابر این با از بین بردن گله‌های با عمر ۷۰ تا ۸۰ هفته، تولیدکنندگان در آینده دچار خسارات و زیان فراوانی خواهند شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان قیمت تمام شده کنونی تولید هر کیلوگرم تخم مرغ را در خراسان رضوی بیشتر از ۱۵۰ هزار ریال بیان کرد و ادامه داد: این در حالی است که بر اساس مصوبات بالادستی هم‌اکنون تولیدکننده تخم‌مرغ موظف است هر کیلوگرم محصول خود را ۱۲۰ هزار ریال عرضه کند که در این میات حداقل ۳۰ هزار ریال زیان می‌کند.

موسوی‌نژاد بیان کرد: مطابق عرف جهانی میزان سود تولیدکننده محصولات کشاورزی ۲۰ درصد است، اما با در نظر گرفتن ۱۵ درصد سودآوری کنونی تولیدکننده این حوزه در ایران به نظر ما قیمت واقعی تخم‌مرغ باید به ازای هر کیلوگرم ۱۷۰ هزار ریال باشد.

کاهش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی

او با اشاره به روند کاهشی تولید تخم مرغ در استان تصریح کرد: میزان جوجه‌ریزی در استان از ابتدای امسال تا کنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تاکید کرد: امسال سه میلیون و ۵۸۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده در حالی که در مدت مشابه پارسال حدود چهار میلیون آمار در این بخش ثبت شده است.

موسوی‌نژاد اظهار کرد: این کاهش میزان جوجه‌ریزی در ماه‌های آینده خود را در تولید خراسان رضوی نشان می‌دهد و به طور قطع تجربه کاهش ۲۵ درصدی تولید را در آینده نزدیک و ظرف ۶ ماه آینده تجربه خواهیم کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: به رغم اعلام مسوولان جهاد کشاورزی استان در تامین ۱۰۰ درصدی نهاده مورد نیاز در این بخش همچنان تولیدکنندگان درگیر تامین نهاده مورد نیاز است و به اصطلاح قادر به سیر کردن مرغ‌های خود نیستند و همین امر نیز تاثیرات خود را برجای گذاشته و در گام نخست موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است.

موسوی‌نژاد با بیان این که هم اکنون بیش از ۲۰۰ مرغدار، تولید تخم مرغ را در استان بر عهده دارند افزود: امکان تامین نکردن تخم مرغ برای سایر استان‌های کشور و تامین نیاز تنها برای خراسان رضوی وجود ندارد، زیرا در این صورت تعادل در بازار توزیع تخم مرغ در کشور برهم خورده و فاصله قیمتی میان استان‌ها بسیار زیاد می‌شود.

او با بیان این که باز کردن باب صادرات تخم مرغ و تنظیم تولید و صادرات اتفاقی است که باید دیر یا زود بیفتد تصریح کرد: همین امر و ممنوعیت صادرات تخم مرغ در شرایطی که ۶۰ درصد تخم مرغ صادراتی کشور تا پیش از این از مبدا خراسان رضوی انجام می‌شد مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: تقریبا ۵۰ درصد تولید تخم مرغ استان مازاد بر نیاز است و سرانه مصرف این محصول در کشور ۱۱.۵ کیلوگرم به ازای هر نفر است.

موسوی‌نژاد افزود: افزایش نرخ مصوب تنها راهکاری است که در حال حاضر جوابگوی تولیدکنندگان و موجب جلوگیری از متضرر شدن بیشتر آنان است که باید مسئولان در این خصوص به صورت جدی اقدام کنند، زیرا ادامه وضعیت موجود موجب خسارت و دلسردی تولیدکنندگان خواهد شد.

تخصیص ۷۰ درصد سهمیه نهاده به طیور

مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در جدول توزیع نهاده ۷۰ درصد به صنعت طیور و ۳۰ درصد به صنعت دام تخصیص می‌یابد و این به معنای جدیت و حمایت از صنعت طیور است.

او با بیان این که از ابتدای امسال تا نیمه نخست آذرماه کنونی بیش از ۵۲۷ هزار تن نهاده دامی میان دامداران و طیورداران خراسان رضوی توزیع شده است افزود: این نهاده‌ها شامل ذرت، جو، کنجاله سویا می‌شود که از محل واردات تأمین اصلی صورت می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از ابتدای امسال ۲۶۸ هزار و ۸۳۹ تن ذرت، ۱۱۸ هزار تن جو، و ۱۴۰ هزار تن کنجاله سویا در بین دامداران و طیورداران خراسان رضوی توزیع شده است و ۱۵ هزار تن نهاده دیگر شامل ۱۰ هزار تن جو و پنج هزار تن ذرت هم در دست توزیع است.

جعفری بیان کرد: علاوه بر توزیع انواع این نهاده‌ها امسال ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن سبوس نیز توزیع شده که البته از منابع داخلی تامین شده است.

او میزان نیاز به نهاده‌های مختلف در طول سال در استان را شامل ۸۴۷ هزار تن ذرت، ۸۳۵ هزار تن جو و ۳۴۱ هزار تن کنجاله سویا و ۲۵۷ هزار تن سبوس اعلام و تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون حدود ۶۰ درصد سهمیه نهاده استان رسیده و بین دامداران و مرغداران توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد:تلاش و پیگیری مدیریت این حوزه در استان و توجه دولت به خراسان رضوی در تامین نهاده‌های دامی چشمگیر است و همین امر موجب شده تا حجم تامین نهاده برای این استان بیشتر از میانگین کشوری آن باشد.


منبع: ایرنا


انتهای پیام//م. م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.