سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای بیماریابی و غربالگری فعال در ۲۴ محله کرمانشاه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از اجرای بیماریابی و غربالگری فعال در غالب طرح شهید سلیمانی در ۲۴ محله کرمانشاه با هدف قطع زنجیره کرونا خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : برنامه تکمیلی مدیریت کرونا طرح محله محور که به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی مزین شده است و اجرای آن در سراسر کشور از استان کرمانشاه آغاز شد بر پایه چهار اصل برنامه ریزی، سازماندهی، اجرا و پایش و نظارت استوار است.

او گفت : مدیریت بیماری، کاهش میزان شیوع بیماری با قطع زنجیره انتقال، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از اهداف چهارمین گام بسیج ملی مبارزه با کرونا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به محله‌محوری و خانواده‌محوری و مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت»، افزود: در این طرح به‌شکل کاملاً فعال مردم را غربالگری و بیماری را شناسایی می‌کنیم تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

او ادامه داد: برنامه عملیاتی این طرح در قالب دستورالعمل کشوری تدوین و تا کنون تعداد هفت جلسه با حضور کارشناسان و مدیران شبکه‌های بهداشتی درمانی استان کرمانشاه و بیش از ۵۰ جلسه در سطوح معاونت بهداشتی به منظور اجرا و ساماندهی آن برگزار شده است.

شکیبا با تشریح گام‌های اجرای این طرح، افزود: در گام نخست اجرای این طرح در حوزه سازماندهی، جغرافیا و جمعیت استان کرمانشاه به ۲۴ منطقه تقسیم بندی شده، که ۱۰ منطقه در کرمانشاه، ۲ منطقه در اسلام آبادغرب و بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک منطقه است.

او گفت: مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی توسط تیم‌های مستقر در مراکز منتخب، جهت گروه‌های آسیب پذیر و افراد بیمار و مشکوک و اطرافیان آن‌ها انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به تعداد نفرات بکار گیری شده برای اجرای این طرح، ادامه داد: تعداد ۷۷۳ تیم عملیاتی در استان برای اجرای این طرح، شامل ۱۴۴ تیم در شهر و ۶۲۹ تیم در روستا‌ها در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: تا کنون ۶ هزار و ۷۴۸ بازدید توسط تیم‌های نظارتی انجام و آموزش‌های لازم برای مقابله با کرونا ارائه شده است.

شکیبا با اشاره به مراقبت در حوزه مرزی، گفت: در حوزه مراقبت مرزی نیز در شهرستان قصرشیرین که تردد مسافر وجود دارد ۲ پزشک مستقر هستند که با کمک مراقبین پایگاه مراقبت مرزی و با انجام تست‌های سریع تشخیصی کرونا از ورود افراد بیمار به داخل استان و کشور جلوگیری می‌شود و در حال حاضر یک هزار تست تشخیصی سریع کرونا در اختیار این مرکز قرار داده شده است.

او به توزیع تست‌های تشخیصی سریع در بین پایگاه‌هایی که نیاز است، گفت: تعداد ۱۰ هزار تست تشخیصی سریع کرونا از وزارت خانه تحویل گرفته شده و در شبکه‌های بهداشتی درمانی و مراکز منتخب استان توزیع شده است و آموزش‌های لازم در خصوص نحوه انجام آن بر اساس دستورالعمل ارسالی به این مراکز ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: تست سریع برای افراد مشکوک پس از مراجعه به این مراکز انجام می‌شود و پس از گذشت حدود نیم ساعت وضعیت فرد از نظر ابتلاء به کرونا مشخص خواهد شد.

شکیبا ادامه داد: در راستای اجرای طرح محله محوری تاکنون در حوزه مراقبت اقدامات بسیار خوبی در استان کرمانشاه انجام شده است که طی این مدت تعداد هزار و ۶۴۳ نفر مثبت قطعی و تعداد سه هزار و ۷۹۴ مورد مشکوک در استان کرمانشاه شناسایی شده است.

اودر خصوص محل‌های قرنطینه آماده شده برای بیماران قطعی، افزود: در سه شهرستان کرمانشاه، صحنه و کنگاور جهت بیمارانی که امکان قرنطینه در منزل وجود ندارد، نقاهتگاه راه اندازی شده است و در بقیه شهرستان‌ها نیز با همکاری سپاه نقاهتگاه جهت این بیماران راه اندازی خواهد شد.

شکیبا هدف از اجرای این طرح را قطع زنجیره انتقال کرونا دانست و گفت: در همین راستا آموزش‌های لازم به اطرافیان بیمار و افراد مشکوک توسط تیم‌های آموزشی ارائه می‌شود.

او افزود: تا کنون به ۲ هزار و ۸۱۵ نفر از افراد مشکوک و اطرافیان بیماران آموزش داده شده و به تعداد چهار هزار و ۹۰۰ نفر نیز از طریق سامانه ۴۰۳۰، سامانه سلامت و توسط مراقبین سلامت آموزش‌های مقابله و پیشگیری از ابتلاء به کرونا ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: هر منطقه ۲۴ گانه استان دارای یک مدیر است که وظیفه هماهنگی با دستگاه‌های دیگر از جمله سپاه و هلال احمر را دارد و هر منطقه یک مسئول نیز دارد که به صورت فنی، نظارتی و حمایتی مسئولیت اجرای مطلوب برنامه‌ها را عهده دار است.

او گفت: گزارش اقدامات انجام شده در طول اجرای طرح در این مراکز به صورت روزانه به معاونت بهداشتی دانشگاه و به صورت هفتگی به وزارت بهداشت ارسال می‌گردد، بنابراین در صورت وجود هر گونه مشکل، راه کار‌های لازم ارائه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.