سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاروانسرای شاه‌عباسی، بنای خاکی که طلا می‌سازد

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج یکی از یادگارهای دوره صفویه و دوران سلطنت شاه سلیمان در این شهر است.

حسن شاهمحمدی البرزپژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز با بیان این که کاروانسرای شاه عباسی در نزدیکی امامزاده حسن(ع) کرج واقع شده است، گفت: این کاروانسرا یکی از یادگارهای دوره صفویه در این شهر است که از نظر پلان و معماری کاملاً شبیه به دیگر کاروانسراهای این دوره است.

او با بیان این که مساحت کل بنای کاروانسرا، ۳۰۰۰ و مساحت حیاط مرکزی آن ۹۰۰ مترمربع است، افزود: این حیاط درحقیقت فضای میان اتاق های استراحت این کاروانسرا را تشکیل می‌دهد که به سبک معماری متداول در دوران صفویه ساخته شده است.

این البرزپژوه گفت: در معماری کاروانسرای شاه‌عباسی از رنگ و نقش خبری نیست و آجر، چوب، سنگ و کاهگل تنها مصالح به کار رفته در ساخت این کاروانسرا است که در عین سادگی بسیار جذاب و باشکوه جلوه می‌کند.

او افزود: زمان دقیق ساخت کاروانسرای شاه عباسی کرج معلوم نیست اما این کاروانسرا احتمالاً در دوره پادشاهی شاه سلیمان صفوی بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ هجری قمری ساخته شده باشد.

شاهمحمدی گفت: کاروانسرای شاه عباسی کرج از ابتدا پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده و از اواخر دوره قاجاریه تعمیرات جزئی در بنای آن ایجاد شده و از آن به عنوان مدرسه برزگران استفاده شده است.

انتهای پیام/د.خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.