سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و یادگیری؛ دغدغه والدین کودکان استثنایی

یک روانشناس در خصوص دغدغه‌های والدین کودکان استثنایی برای یادگیری فرزندانشان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از کودکان دارای مشکلات رشد شناختی هستند که از آن جمله می‌توان به کودکانی با کم توانی ذهنی یا اوتیسم اشاره کرد که اغلب والدین آن‌ها با این مشکل روبرو هستند که چگونه می‌توانند کودکان خود را ترغیب به یادگیری کنند و چه نوع روش آموزشی می‌تواند برای این کودکان موثر باشد و یا به طور مداوم می‌پرسند که آیا فرزند آن‌ها در آینده می‌تواند به مدرسه برود؟ که فربد مفیدی روانشناس، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که آیا کودکانی با تأخیر رشدی یا مشکلات ذهنی قادر به مدرسه رفتن هستند یا خیر؟ اظهار کرد: کودکانی که تأخیر رشدی یا مشکلات ذهنی و... دارند می‌توانند به مدرسه بروند و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند، امّا برای این منظور نیاز به حمایت و کمک‌های ویژه دارند. این در حالی است که گروه بزرگتری از این کودکان می‌توانند از مدارس ویژه و استثنایی استفاده کنند و در آن جا با سرعت کمتر و آرامش بیشتری درس بخوانند.
 
وی بیان کرد: نکته مهم این است که قبل از اینکه این کودکان به سن ۵ یا ۶ سالگی برسند، وارد گروه شوند و به شکل آزمایشی در سیستم‌های مختلف عادی یا استثنایی برای مدتی حضور داشته باشند تا هم مهارت‌های اجتماعی آن‌ها رشد کند و هم جایگاه آن‌ها قبل از آن که به مدرسه بروند روشن شود.
 
این روانشناس تصریح کرد: یکی دیگر از نگرانی‌های والدین این کودکان، مدرسه رفتن فرزندانشان است که آیا با وجود اختلال رشدی و تأخیر، اگر به مدرسه عادی برود مشکل درسی نخواهد داشت؟ که در پاسخ باید گفت احتمال مشکل وجود دارد، امّا اگر اقدامات مناسبی انجام شود، این مشکلات کمتر خواهد شد.
 
مفیدی گفت: والدین باید توانبخشی را از سنین پایین‌تر و آموزش‌های کلاسیک را قبل از مدرسه رفتن کودک خود شروع کنند و در این میان نیز به مشکلات رفتاری توجه داشته باشند و از مدت‌ها قبل به منظور حل آن‌ها اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: والدین حتما باید کودک خود را از چند سال قبل به محیط‌های آموزشی رسمی و گروهی عادت دهند و در مدرسه به او سخت نگیرند و برای درس‌ها به او کمک کنند و فشار زیادی برای درس و هم سطح شدن کودک خود با سایر کودکان نداشته باشند و حتما با درمانگران خود در ارتباط باشند.
 
این روانشناس افزود: یکی دیگر از نگرانی‌های والدین این کودکان در مورد رفتن کودکان خود به مدارس استثنایی است که سوالاتی این چنینی دارند که اگر کودک ما به مدرسه استثنایی برود چه می‌شود؟ آیا رفتار بچه‌های دیگر را یاد نمی‌گیرد؟ آیا رفتار بد یاد نمی‌گیرد؟ آیا درس یاد می‌گیرد؟ که در پاسخ باید گفت که بله احتمالا همه موارد بالا را یاد می‌گیرد، اما باید والدین توجه کنند که فواید رفتن کودکانشان به مدارس استثنایی بیشتر از ضرر‌های آن است، یعنی ممکن است مثل همه بچه‌ها هم رفتار‌های خوب و هم رفتار‌های بد را یاد بگیرند و جای هیچ گونه نگرانی نیست، چرا که این اتفاق در مدارس عادی هم می‌افتد. همان طور که ما بسیاری از رفتار‌های مثبت و منفی را در مدرسه یاد گرفتیم، امّا در کنار آن درس، آداب اجتماعی، رعایت قوانین و پیروی از دستورات معلم و مدرسه را هم آموخیتم؛ بنابراین توصیه اکید به والدین می‌کنم که به دلیل ترس‌های خود، کودکان را از یادگیری مناسبت‌های اجتماعی محروم نکنند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.