۱۰ نکته طلایی که هر کدبانوی خانه‌دار باید بداند

گاهی اوقات رعایت نکردن مسائل کوچک در نظافت خانه و نگهداری وسایل، سبب ایجاد به هم ریختگی و ایجاد بی نظمی در خانه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از پایگاه «real living»، برخی از افراد از ایجاد شلوغی و به هم ریختگی در خانه، به خصوص در اتاق نشیمن رنج می‌برند و از این مسأله در مقابل میهمانان احساس خجالت می‌کنند. برخی از این علل به هم ریختگی و ایجاد شلوغی بصری هستند که خلاص شدن از آن‌ها می‌تواند به پایان دادن به این بی نظمی کمک کند. در این گزارش می‌خواهیم نکاتی را در خصوص نگهداری وسایل و نیز دور ریختن اشیاء غیر ضروری بیان کنیم.

 فاکتور‌ها و اسناد

تجمع قبض‌ها و اسناد در محل کار و یا میز داخل اتاق نشیمن و یا مکان‌های دیگر منجر به آشفتگی و نوعی هرج و مرج می‌شود؛ بنابراین باید اسناد و قبض‌ها را بررسی کنید و از اوراق و قبوض غیر مهم خلاص شوید. یک دراور، صندوق یا کشویی را برای اسناد و مدارک مهم اختصاص دهید.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

 سکه

ریختن سکه‌ها یه شکلی نامرتب بر روی میز‌ها سبب ایجاد بی نظمی می‌شود؛ چه داخل اتاق خواب و یا در اتاق نشیمن. از این رو باید آن‌ها را در ظرفی که در یک مکان مشخص تعیین شده، جمع آوری کنید.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

جعبه‌های مقوایی

برخی افراد عادت دارند جعبه‌های مقوایی و کارتونی، به خصوص جعبه‌های وسایل برقی اعم از تلویزیون، رادیو و دیگر دستگاه‌ها را نگهداری می‌کنند. این مسأله سبب ایجاد آشفتگی و نوعی هرج و مرج در داخل خانه شده و فضای زیادی را اشغال می‌کند؛ بنابراین باید از این جعبه‌ها خلاص شده و یا آن‌ها را در مکانی خاص نگهداری کنید.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

 اسباب بازی‌های قدیمی کودکان

برخی از کودکان عادت دارند اسباب بازی‌های قدیمی خود را نیز نگهداری کنند که این مسأله نیز به نوعی سبب ایجاد آشفتگی داخل اتاق خواب و گاهی اوقات داخل اتاق نشیمن می‌شود. از این رو شایسته است این اسباب بازی‌ها را به جای نگهداری و ایجاد شلوغی داخل اتاق ها، به کودکان دیگر هدیه دهید تا به نوعی خنده را نیز به لب‌های آن‌ها آورده باشید.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

 نگهداری وسایل برقی خراب

برخی افراد عادت دارند ابزار‌های قدیمی و دستگاه‌های خراب، مانند کامپیوتر‌های قدیمی و یا تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها و .. قدیمی را نگهداری می‌کنند. این کار‌ها سبب ایجاد نوعی آشفتگی در محل زندگی شما خواهد شد. از این رو توصیه می‌شود دستگاه‌های قدیمی و خراب خود را به جای نگهداری، به فروش برسانید و یا آن‌ها را به شرکت سازنده اش ارسال کنید تا آن‌ها در صورت داشتن چنین امکانی، بتوانند از پسماند‌های الکتریکی آن به شکلی صحیح استفاده کنند.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

از سوی دیگر، پایگاه بریتانیایی دیلی میل در گفتگو با یک طراح داخلی به نام «ویکتوریا هریسون» مجموعه‌ای از نکات را برای خلاص شدن از شر آشفتگی و بازساماندهی فضای داخلی ورودی خانه بیان کرد.

بسته بندی فصلی

به گفته ویکتوریا مهم است هنگام ساماندهی ورودی، به خلاص شدن از وسایل فصلی توجه داشته باشید؛ چرا که شما نمی‌خواهید وسایلی که استفاده نمی‌شوند، به شکل مکرر، مساحتی اضافی را در خانه اشغال کنند. او می‌گوید: با وجود محدودیت فضا، مناسب نیست که به طور مثال فضای ارزشمند خانه در تابستان با پالتو‌های سنگین زمستانی و یا در زمستان با کفش‌های صندل تابستانی اشغال شود. بنابر این چه کابینت داشته باشید، چه کمد و یا ... به خوبی آنچه را که نگهداری می‌کنید، مورد بازبینی قرار داده و آن‌هایی را که به زودی استفاده نمی‌کنید، از جلوی دست برداشته و در مکانی دیگر- به طور مثال بالای کمد لباس و یا زیر تخت- نگهداری کنید.

ایجاد مکانی مناسب برای همه چیز

شاید شما هم عادت داشته باشید زمانی که از بیرون وارد خانه می‌شوید، بلافاصله رخت‌های بیرونی خود را درآورده و آن‌ها را به گوشه‌ای پرت می‌کنید. این مسأله سبب ایجاد آشفتگی و به هم ریختگی می‌شود. با اختصاص دادن مکانی مناسب برای آنها، تلاش کنید از پرتاب کردن آن‌ها به این طرف و آن طرف و یا پراکنده کردن آن‌ها در هر گوشه‌ای از خانه خودداری کنید.

اگر تصمیم به طراحی ورودی خانه خود دارید، بخش‌هایی را برای ذخیره و نگهداری وسایل مورد نیاز تدارک ببینید.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

محل نگهداری کفش‌ها را دست کم نگیرید

«ویکتوریا هریسون» طراح داخلی می‌گوید وجود تعداد زیاد کفش می‌تواند منبع ایجاد بی نظمی و آشفتگی باشد؛ از این رو باید فضایی را برای ذخیره سازی و ساماندهی آن‌ها اختصاص دهید؛ به مانند طبقه پایینی یک کمد؛ و یا آنکه فضایی مخفی از دید عموم را برای نگهداری کفش‌ها در نظر بگیرید.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

ذخیره سازی عمودی

در یک راهرو با فضای محدود، شما غالبا مجبور هستید برای به دست آوردن فضای اضافی، به دنبال ذخیره سازی به شیوه عمودی باشید؛ چرا که فضای زمینی کافی برای ذخیره سازی وجود ندارد؛ بنابراین این مسأله می‌تواند به معنای استفاده از یک کمد عمودی برای حداکثر استفاده از فضای در اختیار شما باشد.

نکاتی که باید در تمیز نگه داشتن خانه خود بکار ببرید

وسایل سفارشی ساخت

ویکتوریا می‌گوید وسایل ساخت سفارشی ممکن است گران برای شما تمام شود؛ اما ارزش سرمایه گذاری را دارد. به طور مثال اگر اندکی فضا داشته باشید، یک صندلی سفارشی ساخت نه تنها می‌تواند مکانی برای نشستن شما باشد، بلکه به منزله فضایی برای نگهداری برخی مسایل نیز می‌تواند محسوب شود.


بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک خانم ایرانی
۱۲:۵۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام همه این موارد برای بنده که یک خانم شاغل دارای دو فرزند بسیار شلوغ و باهوش و زیرک و زیبا مثل قرص ماه صدق می کند متشکرم
آخرین اخبار