سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده خلخال در حال شناسایی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلخال گفت: مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده خلخال در حال شناسایی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی درویشی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خلخال در بازدید از روستای خمس گفت: سطح مشارکت‌های مردمی برای حفظ و احیای آثار تاریخی، مذهبی، ملی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان افزایش یافته است به طوری که جلب مشارکت اهالی روستای خمس برای تامین هزینه‌های مالی اجرای پروژه بازسازی و مرمت ساختمان و بنای مسجد تاریخی جامع این روستا نتیجه‌بخش بود.

او از آغاز عملیات اجرایی مرمت و بازسازی دومین مسجد تاریخی روستای خمس و از آثار تاریخی، فرهنگی، مذهبی و باستانی این شهرستان با مشارکت مالی اهالی و خیرین این روستا خبر داد و افزود: پیش از این نیز اهالی در بازسازی آثار تاریخی منطقه مشارکت کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلخال ادامه داد: مسجد عبدالرزاق روستای خمس از بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده استان اردبیل نیز بازسازی شده و مسجد جامع روستای خمس نیز جزو بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده در کشور است که در دوران قاجار احداث شده است.

درویشی گفت: طی نشستی با دهیار، اعضای هیات امنا و شورای اسلامی ساختمان مسجد روستا با حفظ معماری سنتی و تامین هزینه از سوی اهالی و خیرین با نظارت اداره میراث‌فرهنگی خلخال مرمت شد.

او افزود:  مساجد جامع و عبدالرزاق روستای خمس جزو بناهای تاریخی با معماری اسلامی و ترکیب چوب، آجر و ساروج است که جزو معماری‌های تلفیقی مناطق شمالغرب و متناسب با اقلیم این مناطق است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خلخال گفت:  با فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی، حفظ و نگهداری بناهای اصیل تاریخی و معماری ملموس، تاریخ و فرهنگ اصیل چند هزار ساله خلخال را زنده نگه داشته و توجه گردشگران را به این بناهای تاریخی جلب می‌کنیم.

درویشی افزود: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس در مناطق مختلف خلخال انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده نیز در حال انجام است.

او با بیان این‌که ثبت ملی حمام(خان) در میدان مسجد جامع و مرکز خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، اظهار کرد: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی و از آثار شاخص تاریخی این منطقه است.

انتهای پیام/ع

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.