سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران استان مرکزی گزارش می دهد؛

درمان کرونا با طب سنتی نوشداروی پس از مرگ

با گذشت حدود ۹ ماه از شیوع کرونا و مرگ هزاران نفر در کشور تازه زمزمه‌های اجازه رسمی درمان با طب سنتی شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  کووید ۱۹ سال گذشته در استان ووهان کشور چین متولد شد و با وجود اینکه دنیا از کنترل ویروس کرونا در این کشور پرجمعیت که یک چهارم جمعیت جهان را  درخود جای داده است نا امید بود، اکنون این کشور غول میکروسکوپی کرونا ویروس که جهانیان را خانه نشین کرده با کمک طب سنتی مهار و موجب شگفت زدگی همه دانشمندان جهان شده است.

دکتر محمدرضا شمس اردکانی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، در وبینار دستاورد‌های دانش طب ایرانی گفت: کشور‌هایی مثل هند و چین تا ۹۰ درصد با استفاده از طب سنتی قادر به درمان کرونا ویروس شدند.

شمس اردکانی افزود: ارزش طب سنتی و دستاورد‌های این علم در جریان بیماری کرونا مشخص شده است.

دکتر آرمان زرگران داروساز پزشکی و داروساز سنتی و عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و مشاور امور بین الملل دفتر طب ایرانی هم با اشاره به پتانسیل‌های طب سنتی گفت: چین در همان ابتدا وارد مداخلات درمانی شد و بیش از ۹۰ درصد مداخلات درمانی این کشور با کمک طب چینی بود.

اما در کشور ما ایران، برخلاف چین در طول حدود ۹ ماهی که از شیوع کرونا می‌گذرد به طب سنتی اعتنایی نشد و با وجود اینکه پزشکان طب سنتی از همان ابتدای شیوع این ویروس برای درمان  این بیماری اعلام  آمادگی کردند اما سیستم بهداشت و درمان کشور توجهی به آن‌ها نکرد.

در عوض دستورات سازمان بهداشت جهانی اجرا و دارو‌های توصیه شده این سازمان که اثرات آنها اثبات نشده بود برای بیماران کرونایی کشور ها تجویز شد.

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا بیست و هفتم مهرماه با اشاره به تحقیقات بزرگی که از سوی سازمان بهداشت جهانی با چندین هزار نفر روی چند مورد از دارو‌ها برای درمان کرونا با مشارکت جدی ایران انجام گرفت، گفت: داروی رمدسیویر هم مثل داروی فاویپیراویر که در ۱۳ مرکز کشور تست شد و تاثیر نداشتن آن به اثبات رسید، از پروتکل خارج شد.

قانعی افزود: پیش از این دارو‌های اسلتامیویر، فاویپیراویر و کلت را از پروتکل خارج کرده بودیم، رمدسیویر مانده بود که آن هم از پروتکل خارج شد.

با این حال با گذشت حدود ۹ ماه از شیوع کرونا و ابتلای حدود چند صد هزار نفر و مرگ ده‌ها هزار نفر در کشور بر اثر این بیماری، تازه زمزمه‌های اجازه درمان به طب سنتی آن هم در فرآیندی کند شنیده می‌شود.


بیشتر بخوانید:

  • درمان کرونا با طب سنتی در استان مرکزی از اواسط آذرماه

  • فواید جادویی کشت گیاهان دارویی

  • صادرات گیاهان دارویی دانش بنیان از استان مرکزی به ۷ کشور


بیستم آبان ماه کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفت: چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی برای بهبود علایم کووید۱۹ از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو مصوبه گرفتند.

جهانپور افزود: دو مورد این دارو‌ها توانستند مجوز تولید موقت ۶ ماهه را اخذ کنند و دو داروی دیگر هنوز مجوز تولید نگرفته اند.

ویروس کرونا اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ شمسی وارد کشور ایران شد و ۳۱ بهمن ماه این سال اولین موارد ابتلا به این بیماری در استان قم رسما اعلام شد و فردای این روز اول دیماه  در استان مرکزی اعلام شد.

دکتر سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ۲۶ آبان ماه با اعلام اینکه به نظر می‌رسد درمان بیماری کرونا به شکل سنتی و دارو‌های گیاهی می‌تواند در کنار استفاده از دارو‌ها و شیوه‌های نوین پزشکی قابل توجه و حتی تاثیر گذارتر باشد، از افتتاح اولین کلینیک طب سنتی درمان کرونا ویروس استان مرکزی در اراک و ارائه خدمت به مردم از اواسط آذرماه خبرداد.

جمالیان افزود: نیروی انسانی برای این کلینیک تامین شده و قرار است ۲ متخصص طب سنتی در این مرکز درمانی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به مردم خدمت ارائه کنند.

سوال اینجاست در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان بر اوضاع بحرانی تاکید دارد و از افزایش آمار مبتلایان و مرگ بیماران کرونایی خبر می‌دهد و بعد از ماه‌ها نیاز کمک درمان طب سنتی را احساس کرده چگونه  این کلینیک با تاخیر  افتتاح می‌شود؟

در کشور ما هم مثل کشور چین می‌شد از ابتدای شیوع بیماری حرف درمانگران طب سنتی را شنید و با کمک این طب بیماری کرونا را مهار کرد و تعداد مرگ و میر بر اثر این بیماری را کاهش داد.

اکنون که سیستم بهداشت و درمان به این نتیجه رسیده که درمان کرونا به شکل سنتی و دارو‌های گیاهی می‌تواند قابل توجه و حتی تاثیر گذارتر باشد علت فرآیند کند استفاده از این طب غیر منطقی است.

رسالت وزارت بهداشت و درمان، سلامت مردم و درمان بیماران است و در این راستا تفکیک قائل شدن بین طب سنتی و نوین و بی اعتنایی به طب سنتیدر تضاد با این رسالت است.

روز اول اسفند ماه اولین ابتلا به بیماری کوید در استان مرکزی اعلام شد؛ استان مرکزی بعد از استان قم، دومین استانی بود که ابتلا به کووید ۱۹ را اعلام کرد.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
باسلام
لطفا شما مستندات موثر بودن رمدسیویر و سایر داروهایی که در پروتکل بیمارستانی قرار داده اید منتشر کنید