سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی/ ذخیره ۱۵۰۰ نمونه خون بندناف در استان مرکزی

خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود،این خون غنی از سلول‌های بنیادی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، سلول‌های بنیادی خون بند ناف همانند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان شامل سلول‌های قرمز که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، سلول‌های سفید که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می‌کنند و قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند، است.

آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که همه ساله حدود ۳۰۰۰۰ بیمار با بیماری‌هایی که با پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان، قابل درمان هستند، شناسائی می‌شوند و حدود ۷۵ درصد این بیماران قادر به یافتن یک داوطلب مناسب برای اهداء مغز استخوان، نیستند.

از سوی دیگر جست‌وجوی مراکز ثبت اهدا کنندگان مغز استخوان زمان بسیاری به خود اختصاص می‌دهد، به این ترتیب ذخیره‌ی خون بندناف زمان را کوتاه و میزان اهدا کننده را بیشتر کرده زمان دست‌یابی را برای مبتلایان به لوسمی‌های حاد، کم خونی‌ها و نقص‌های ایمنی که در زمان کوتاهی می‌میرند، کوتاه‌تر می‌کند.

خطیبی مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، از ذخیره ۱۵۰۰ نمونه خون بندناف در بانک خون بندناف استان خبرداد.

خطیبی با اشاره به اینکه ۱۷ نوامبر برابر با ۲۷ ابان ماه روزجهانی خون بندناف است گفت: دفتر بانک خون بندناف رویان از سال ۸۸ شروع به فعالیت کرده که تاکنون ۱۵۰۰ نمونه در این بانک ذخیره شده است.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال هم ۱۴۰ نمونه خون بندناف به این تعداد اضافه شده است اضافه کرد: خون بندناف غنی از سلول‌های بنیادی است و با آن میتوان بیش از ۸۰ نوع بیماری درمان را درمان کرد.

مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در استان مرکزی بیان کرد: برای پرداخت هزینه ثبت نام در این مرکز تسهیلات بانکی هم ارائه می‌شود.

خون بندناف خونی است که غنی از سلول‌های بنیادی بوده، پس از تولد در بند ناف و جفت باقیمانده و معمولا دور ریخته می‌شود.

سلول‌های بنیادی قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت و درمان بیماری‌ها هستند.

سلول‌های بنیادی خون بند ناف به سلول‌های سلول‌های قرمز، که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، سلول‌های سفید، که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می‌کنند تقسیم می‌شوند.

امروزه تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است؛ ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها و برخی بیماری‌های نقص سیستم ایمنی با این سلول‌ها قابل درمان هستند؛ با توجه به اینکه هم اکنون کارآزمایی بالینی در بیمار‌های عصبی همانند فلج مغزی یا CP و اتیسم در حال انجام بوده، امیدواری به استفاده از این سلول‌ها در سایر بیماری‌ها نیز افزایش یافته و امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته دردست بررسی است.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.