سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مدرک‌گرایی، آفت آموزش عالی ایران/ رشد روزافزون فارغ‌التحصیلان بیکار

سال‌هاست که آموزش عالی کشور دچار بیماری مزمن مدرک‌گرایی شده و شاهد رشد روز‌افزون فارغ‌التحصیلان بیکار هستیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه مدرک‌گرایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آفات برای نظام آموزشی کشور و تمام جامعه شناخته شده است. براساس آخرین آمار‌ها بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکاران ایران را فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌های معتبر تشکیل می‌دهند.

بسیاری از خانواده‌های ایرانی از پدیده مدرک گرایی ناراضی هستند و از آینده شغلی فرزندانشان واهمه دارند. بروز پدیده مدرک‌گرایی در جامعه روز به روز باعث افزایش بیکاری و ضربه به اقتصاد کشور خواهد شد.

جوانان ایرانی بعد از زمان فارغ التحصیلی به دنبال کار می‌گردند که چنین روالی در کشور‌های دیگر به خوبی تحقق می‌یابد، اما در کشور ما این موضوع به علت ضعف در سیستم آموزشی و در اولویت بودن آموزش‌های کلاسیک به نسبت آموزش‌های عملی تبدیل به یک معضل جدی شده است.

بیشتر افراد برای دستیابی به بازار کار و فعالیت در مشاغلی که به آن علاقه‌مند هستند وارد دانشگاه می‌شوند و انتظار دارند که بعد از اتمام تحصیل هر چه سریع‌تر به آرزوی خود برسند، اما بر عکس این موضوع سالانه بر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان اضافه می‌شود و دولت نمی‌تواند آینده شغلی جوانان ایرانی را تضمین کند.

حال متخصصان و کارشناسان مدعی هستند که مدرک‌گرایی و مهارت گرایی در تقابل با هم نبوده و مکمل یکدیگر هستند. درست است که نیازمند مدرک دانشگاهی برای ورود به بازار کار هستیم، اما کارآمدی مدرک‌گرایی باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم فضای شغلی را به درستی ارزیابی کنیم.

ساختار استخدامی از موثرترین عوامل در افزایش مدرک‌گرایی است، یعنی کارفرمایان ارزش بیشتری برای مدارک تحصیلی افراد قائل هستند که همین عامل باعث شده تا پدیده مدرک‌گرایی حتی در میان شاغلان برای افزایش حقوق به فرهنگ نادرست در جامعه تبدیل شود و تا حدودی از ارزش مهارت افراد به ویژه قشر جوان بکاهد.

خانواده‌های ایرانی امروزه به نحو سختگیرانه‌ای فرزندان خود را وادار به درس خواندن کرده و رفتن به دانشگاه را برای آنان اجبار می‌کنند بدون اینکه مهارت آنان یا نیاز بازار کار در جامعه را در نظر بگیرند که این عامل باعث افسردگی فارغ التحصیلان دانشگاهی و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری خواهد شد.

در کشور آلمان تمام دانش آموزان را به مدرسه حرفه‌ای جهت بازدید می‌برند تا از نزدیک با مهارت آموزی آشنا شوند. مدارس این وظیفه را بر عهده دارند که این افراد را رصد کنند و ببینند که دانش آموزان در کدام کارگاه‌ها تمرکز بیشتری دارند تا بتوانند استعدادیابی را انجام داده و مسیر تحصیلی آن‌ها را شناسایی کنند. نقش فرهنگ‌سازی در جامعه ما بسیار مهم است که آموزش و پرورش و صدا و سیما دو نهاد تاثیرگذار در این امر‌ هستند.

مهارت نرم، مهم‌ترین عامل جذب افراد به بازار کار

در یک مطالعه‌ ۶۰ درصد از کارفرمایان مهارت نرم را مهم‌ترین عامل برای جذب افراد به بازار کار دانسته‌اند، چرا که در این رویداد فن را در طول آموزش‌های ضمن خدمت به راحتی می‌توانیم ارائه دهیم، اما برای ارائه مهارت نرم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. خلاقیت افراد در بازار کار بسیار مهم است و عدم آن به معنای فرار از کار و افزایش بیکاری خواهد بود، بنابراین تمامی آموزش‌های عملی باید از پایه شروع شوند و ذکر آن در بزرگسالی بی معنا خواهد بود.


بیشتر بخوانید


داشتن نیروی کار ماهر عاملی است که امروزه دنیای کار بر آن تمرکز دارد و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به علت انعطاف پذیری، دسترس پذیری، انطباق با نیاز بازار کار و اشتغال پذیری بیشتر از جایگاه شایسته‌ای برخوردار است.

 

برای فراهم کردن اشتغال و کار آفرینی تمامی کشور‌ها به منابع انسانی نیاز دارند؛ چراکه با استفاده از مهارت آن‌ها می‌توان نیاز‌های جامعه را شناسایی و حل کرد.

استادان دانشگاهی و کارفرمایان معتقد هستند که شاغلان باید در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت کاربردی شرکت کنند و به روزرسانی شوند؛ چرا که تمامی آموزش‌های مهارتی، کارآمد و تاثیرگذار بوده و در مسیر ارتقای شغلی افراد نقش زیادی دارند. امروزه دنیای کار به دلیل ناکارآمدی مدارک دانشگاهی به سمت نظام صلاحیت حرفه‌ای سوق پیدا کرده است، اما اصطلاح دکتر و مهندس در کشور‌های دیگر حائز اهمیت نیست و صلاحیت شغلی یا مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر مدنظر است.

دانشگاه‌های ایران باید مهارت دانشجویان را افزایش داده، دروس عملی را در اولویت آموزش‌ها قرار دهند و از میزان دروس تئوری کم‌ کنند تا به اینصورت هر فرد صلاحیت شغلی را در بازار کار به دست آورد.

جوانان بیکار؛ نتیجه افزایش دانشگاه‌های سطح پایین

محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی در خصوص رواج پدیده مدرک‌گرایی اظهار کرد: چند عامل را در همه گیر شدن این پدیده می‌توان موثر دانست، اولین عامل گرایش به مدرک‌گرایی که قدمتی در حدود سه دهه در ایران دارد، علاقه‌ای است که در خانواده‌ها به تحصیل فرزندان به وجود آمده است.

او ادامه داد: این علاقه شاید در جهان منحصر به فرد باشد، خانواده‌های ایرانی حاضر هستند در حد ایثار از رفاه خود گذشته و خرج تحصیل فرزندشان را بدهند. البته این پدیده به تنهایی مثبت است، زیرا دانش عمومی ارتقا پیدا می‌کند و موجب اصلاح رفتار‌های اجتماعی و مناسبات اجتماعی می‌شود.

فرقانی بیان کرد: اما نکته قابل تامل افزایش بی رویه توسعه مراکز آموزش عالی در کشور طی ۲ دهه اخیر است به نحوی که کیفیت فدای کمیت شده است. طبق آمار حدود ۲۷۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد که تعداد محدودی از آن‌ها دانشگاه‌های معتبر و دارای کیفیت هستند و بسیاری از این مراکز آموزشی فاقد کیفیت لازم هستند، تا جایی که دیده می‌شود در برخی از مراکز شهری کوچک و دور افتاده که دبیر کارآزموده ندارد، دانشگاه تاسیس و رشته‌های تخصصی که در تهران هم به اندازه کافی استاد با تجربه برای تدریس نداریم ارائه می‌شود. در نتیجه این مراکز آموزشی به هر قیمتی به جذب جوانان برای تحصیل اقدام می‌کنند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی نه با ظرفیت سازی‌های کادر علمی صورت گرفته نه با نیاز‌های جامعه تناسبی دارد. امروز شاهد تعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار و سرگردان هستیم که این خود نوعی توزیع نامتناسب دانشگاهی را تداعی می‌کند در حالی که اگر این توزیع متناسب باشد و همه بخش‌های اجتماعی در پیوند با هم براساس یک طرح آمایش توسط آموزش عالی باشد شاهد این حجم از بیکاری نخواهیم بود.

او اظهار کرد: دلیل دیگر مدرک‌گرایی را می‌توان نارسایی‌هایی مانند: عدم وجود شغل، مشکل در ازدواج، مسکن و سربازی جوانان دانست. در واقع جوانان با روی آوردن به تحصیل، زمان ورود به این بحران‌ها را به تاخیر می‌اندازند.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که اکثر وزارتخانه‌ها و مراکز اجرایی یک مرکز آموزشی و پژوهشی مختص به خود دارند و به جذب دانشجو می‌پردازند. گرچه به تازگی طبق دستور رئیس جمهور مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید تعطیل شوند و آموزش عالی فقط در انحصار وزارت علوم باشد، اما در حال حاضر عملا در برابر این قانون مقاومت می‌شود و دستگاه‌ها حاضر به واگذاری یا تعطیل کردن مراکز آموزش عالی نیستند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۰۷:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
کسی ک ب خاطر مدرک درس بخونه،حقشه بمونه بیرون ،همه دنبال مدرکن،گسی دنبال سواد نیس ،پس کسی ک فقط مدرک میخواد باید منتظر بی کاری باشه
محمد
۰۷:۵۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
کسی ک ب خاطر مدرک درس بخونه،حقشه بمونه بیرون ،همه دنبال مدرکن،گسی دنبال سواد نیس ،پس کسی ک فقط مدرک میخواد باید منتظر بی کاری باشه
علی رضا
۱۷:۰۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
بسیار زیباست ولی فکرکنم‌ دست اندرکاران میدانند درد چیست ودارویش چیست ولی بخاطر تعویض نسخه بنجل خود با نسخه شفاافرین ازپذیرش واقعیت شانه خالی میکنند ودرکل ، آقاجان منافع جیبی مانع منافع ملی است درایران واین درد دهه هاست
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی ۵۵۰ هزار عضو هستند که ۶۰ درصد از این تعداد یا در تخصص خود کار نمی‌کنند یا بیکار هستند یا اسنپ کار می‌کنند.
وی ادامه داد: فوق لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی در اسنپ کار می‌کند
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
منم میدونم لیسانس دانشگاه آزاد بگیرم شغلی ندارم اما دانشگاه ازاد میرم حال کنم همه جوره تا سربازی نرم
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
باسلام وقتی ما در مناطق محروم زندگی می‌کنیم فقط دو دانشگاه محدود دولتی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هست که از مناطق محروم کشور است بقیه شهرستان محروم دانشگاه آزاد و پیام نور ودانشگاه علمی کاربردی هست بچه‌ها محروم از فقر بیکاری گرانی وتورم رنج می‌برند مجبورند از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند یا می شوند با کمال تاسف مسوولان درج یک نظام از استخدام آنها در آموزش‌وپرورش وپرورش امتناع می کنند در رشته‌های تحصیلی آنها آموزش ابتدایی پیش دبستانی هست مورد نیاز آموزش و پرورش معلم ابتدایی در مناطق محروم هست با این هزینه وعمر خود را تلف کردن
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
واقعا نظام اموزش وپرورش ایران افتصاح همشم هم حق دیگران خورده میشه نمونش همین پیش دبستانیها ک دولت هیچ مسولیتی درقبالش نداره ریدین اب قطعه !!!!بعدشم دولت وقتی حاضر نیس دست از بازنشسته ها بکشه وقشرجوان رو سرکار بیاره همین میتونه عوارضش باشه ما خیلی جوان بیکار داریم با مدرک فوق لیسانس دکترا ک بیکارن اونوقت بعضیها رومیبینم با دیپلم خالی ده یازده سال پیش رفتن سرکار معلمی ک توی ارگانهای وابسته به نظام بودن یا پارتی داشتن گو زدین ب زندگی جوانها من الان خودم لیسانسم سی ویک سالمه پنج ساله مدرک گرفتم کار برام نیس ن ازدواج میکنم ن دلم میخواد یکی دنبالم بدنیا بیاد ک بشه لنگه خودم بیکاربی پول !!!!
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه های سطح بالا هم کار ندارن مگر برن خارج
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد از مدتها قبل با "بخشنامه درمانی " و "شعاردرمانی " و "دستورالعمل درمانی " و "گفتاردرمانی" به مقابله با کرونا رفته است . کافیه به بخشنامه ها و مصاحبه ها و اخبار مدیران دانشگاه آزاد اسلامی پیش از این توجه کنید اونوقت سوال نمیکنید بالاخره دانشگاه آزاد چکار میکنه ؟؟
عضو هیئت علمی دانشگاه
۱۳:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
در همه جای دنیا فضای دانشگاه ها برای تحصیل افراد علاقمند به یادگیری و آموختن علم آماده است ولی در ایران علاقه به آموختن بخش ضعیف و علاقه به کسب مدرک تحصیلی قوی است که باید ریشه یابی شود. شما از هیئت دولت و مدیران ارشد کشور تا رده های استاندار و فرماندار و نمایندگان مجلس را مورد ارزیابی علمی قرار دهید خواهید دید غالبا برای کسب مدرک و پرستیژ اجتماعی مدرک گرفته اند نه برای آموختن علم . امروزه در دانشگاه آزاد اخذ مدرک دکتری از گواهینامه رانندگی آسانتر است فقط مدتش طولانی تر است. البته در دانشگاههای دولتی هم در برخی گروههای آموزشی همین داستان برقرار است. برخی اعضاء هیئت علمی به درجه استادی رسیده اند نه با مطالعه و رشد علمی بلکه با مقالات دانشجویان. تعداد زیادی از اعضاء هیئت علمی فقط با دو واحد درسی که خودشان در آن فیلد واحد گذرانده اند به درجه استادی رسیده اندو به ریش همه هم خندیده اند. تنها راه حل این مشکل ، گزینش دانشجو بر اساس شاخص های علمی است و ارتقاء اساتید همانند گذشته باید بر اساس ارزیابی خارج از دانشگاه صورت گیرد.
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
آیا فقط تقلب در امتحان یا شرکت به جای دانشجوی دیگری در امتحان مجازی، یک تخلف آموزشی است ؟ آیا در قوانین دیده نشده که بعد از امتحانات یا حتی بعد از صدور مدرک، اگر تخلف دانشجو یا دانش آموخته محرز شود، دانشگاه‌ می‌تواند مدرک را مخدوش یا باطل کند؟ پس چرا تاکنون دانشگاه آزاد یک مدرک متقلبان پایان نامه رو باطل نکرده است ؟ تنها در افشاگری جدید در دانشکده مدیریت تهران مرکز ، رییس اخراجی این دانشکده بیش از چهارصد پایان نامه تکراری به دانشجویان متقلب فروخته است چرا مدارک این متقلبان باطل نشده است ؟
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
نتایج کنکورنشون داده که حتی قادربه نوشتن کلمه جمله های فارسی نیستند دواطلبان جدیدمدرک گرا! بارسوادتئوری هم ندارند چه برسه به عمل
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
عالی
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
چی عالیه؟یه مطلبه که با اشاره به نتایج گروه های آموزشی مثل تجربی هنر ریاضی فیزیک انسانی به این موضوع شده میزان بارسوادهرچهارگره افت کرده که نتیجه تعلیم وتربیت اشتباهه عنوانش اینه:
‏"فاجعه پنهان کنکورومدرک گرایی"
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
همين فارق التحصيل هاي بيكار رو غرب منتشون رو ميكشه برن كشورش بهشون هم خونه ميده هم شغل
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه افسریو دانشگاه فرهنگیانو دانشگاه علوم انتظامیو ...پس بقیه دانشگاه ها به چه دردی میخورن همه که برای خودشون دانشگاه دارن ؟؟؟!!!
نصیروندمحسن
۱۰:۵۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
سلام.افزایش بی رویه و بیش از اندازه و به اصطلاح سوپرمارکتی دانشگاهها باعث بیکاری میلیونی تحصیلکردگان دانشگاهی شده باید درب بسیاری دانشگاهها بسته شده و هر استانی یک یا دو دانشگاه داشته باشند چرا باید تاوان بی مدیریتی و عدم برنامه ریزی مناسب مسئولین را فرزندان مردم بدهند،حتی بسیاری از تحصیلکردگان دهه شصتی بیکارند،نوزده سال درس بخوان دو سال سربازی برو،3سال در جهت خودکفایی مملکت کارگری کن و بعد دوباره بیکاری عدالت کجاست گناه فرزندان تحصیلکرده مردم چیست که باید بیکار باشند و چوب بی مدیریتی و بی برنامگی مسئولین را خوردند.باتشکر
حانیه
۱۰:۴۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
از وقتی دانشگاه ازاد و علمی کاربردی و پیام نور اومد این جور شد در غیر این صورت رقابت بر سر دانشگاه دولتی می بود و واقعا کسی که حقش بود به جایگاه خودش می رسید
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
از جمله آموزش عالی.
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
اره واقعا این همه لیسانس بیکارداریم اونوقت ادمهایی ک باید بازنشست بشن رو کنارنمیزارن وهر روزب تحصیلکردههای بیکارمون اضاف میشه اونوقتم دولت میخواد مردم با این وضعیت ازدواج کنند وبچه بیارند وقتی کار نیست اخه چطور؟!!!
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
مشکل اساسی جامعه ما مدرک گرایی یا رویه سیستم اموزش ما نیست در حقیقت سهمیه گرایی و عدم توجه به تخصص در امور استخدامی کشور ما هست تا جایی که بیشتر افراد استخدام نه تخصص و نه مدرکی در رابطه با حوزه فعالیت خود را ندارند و صرفا بوسیله سهمیه و پارتی بازی پشت میز کار فعالیت می کنند در جامعه ای که الویت چه در ازمون ورودی دانشگاها و در استخدام بصورت ناعادلانه صورت گیرد توجهی نه به سطح علمی و نه سطح تخصص باشد محکوم به همچنین وضعی است
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
توی همه ی کشور ها اول نیاز به نیروشون را بررسی میکنن بعد باتوجه به نیاز به نیرودر دانشگاه دانشجو پذیرش میکنن.متاسفانه در ایران پذیرش دانشجو اینگونه نیست فقط ملاک پذیرششون گرفتن پول شهریست.ودانشجو باهزارامیدو آرزو۴سال یا۶سال یا۸سال عمرشوبازحمت وتلاش تو دانشگاه میگذرون آخرشم چی بایدمدرکش بپوسه وهیچ استخدامی هم در کار نیست.آقا اگ استخدام ندارین چرا هرساله این همه دانشجو میپذیرین.اگ این همه میپذیرین خوب به فکر اشتغالشون باشین.ببینیدچقد لیسانسو فوق لیسانسو حتی دکتری تو کشور بیکارن.بعدمیان میگن فقط از دانشگاه فرهنگیان نیرو بیگیرین.خوب اگ پیام نور و دانشگاه آزادکیفیت تدریسشون در حدی پایین ک نمیشه استخدامشون کرد پس چرا مردموچندسال از عمرشون معطل میکنین پذیرش نکنین.
سعيد
۰۹:۴۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
مثلا شهرستان صائين قلعه و هيدج يك مدرسه درست حسابي ندارن ولي دانشگاه دارن و رشته هاي مهندسي تراز اول تدريس ميكنن
البته بيشتر مدرك فروشي تا تدريس تخصصي!!
مهندسي كه نتونه چهارتا محاسبه رياضي ساده رو انجام بده مثل زنبور بي عسل ميمونه.
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
تاسیس دانشگاه های بدون محتوا با برنامه ریزی قبلی بوده که میشود مدرک گرایی .
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
چرا رشته هایی که بازار کار ندارند تو این دانشگاه ها آموزش میدن و عمر یک جوان را بیهوده هدر میدن واقعا برای این نظام آموزشی و خودمون که این همه از زندگیمون را صرف درس کردیم متاسفم.
اکبری فارغ التحصیل دکترای واحد قلعه حسنخان
۰۸:۲۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
بسیار متشکرم که با 80 ملیون تومان یک برگه بی ارزش دکترا از واحد قلعه حسنخان به من داده اید که هیچ ارزش استخدامی ندارد در حالی که ۳۰۰هزار دلار قیمت یک متخصص لیسانس در یک دانشگاه درجه 3 آفریقایی است اما حداقل در خود افریقا برای این متخصص لیسانس ماهیانه ۳۰هزار دلار دستمزد میدهند اما در ایران برای مدرک دکترای من از واحد قلعه حسنخان فقط اشتغال با اسنپ ممکن است !
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
تکلیف دانشجویان دانشگاه آزاد که معلومه . حتی اگر یک جلسه درس هم تشکیل نشد و استاد رو ندیدید باید امتحان پایان ترم شرکت کنید . اعلام هم کردند که این ترم دانشجوی محروم از امتحان ندارند دانشجوی مردودی از درس هم نخواهد بود به اساتید هم اعلام شده نمره قبولی بالای کیلویی به دانشجویان بدهند تا معدل دانشجویان دانشگاه آزاد پایین نیاد !
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
آقای طهرانچی مردم رو چی فرض کرده که هربار با ادعاهای جدید ، همه رو مبهوت میکنه ؟ اینبار پیشتاز در آموزش مجازی و تربیت نیروی انسانی متخصص !آقای عزیز و رییس ! یک فکری به حال بی کیفیتی و افت تحصیلی این ترم دانشگاه آزاد بکن وگرنه با شعار و سخنرانی مردم گول نمیخورند.
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد درحالی در بسیاری از امور و گرایشات وارد میشود که از رسالت آموزشی و پژوهشی و افزایش کیفیت علمی مغفول مانده است . پیش بینی میشود چندی دیگر ، دفتر مستقل نمایندگی در سازمان ملل تاسیس نماید ، مجمع دانشگاههای آزاد در دنیا رو افتتاح نماید ، در کشورهای افریقایی واحد دانشگاهی بلااستفاده تاسیس نماید ، مجمع دانشگاههای حاشیه دریای خزر رو پیشنهاد بدهد ، در خلیج فارس استخرهای خاویار ایجاد نماید ، و واحد پساکرونا برای تحصیل دانشجویان کرونایی ایجاد نماید، انجمن بازنشستگان دانشگاههای دولتی رو در حصارک ایجاد نماید ، فدراسیون بین المللی ورزشهای آزاد رو به میزبانی خودش ابلاغ نمایدو...
دکتر فریبرزی
۰۸:۲۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
دانشگاه آزاد، استقلال خودش را در تصمیم گیری‌ها دارد!!! مگه شبه جزیره خودمختار شده ؟ دستگاه چا/ مدرک تحصیلی بدون مهارت داره .
حداقل عملکرد مدیران دانشگاه آزاد نشون داده به کمترین مقررات و قوانین اعتنایی نمیکنند و تصمیمات شخصی میگیرند .