به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد استان تهران و واحد تهران مرکزی در رسانه ملی با بیان اینکه مدرک گرایی یک رویکرد ضد مهارت است، اظهار کرد: آفت امروز در دانشگاهها این است که برای جذب دانشجو رقابتی عمل میکنند، اما باید شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم متخصصان ماهر تربیت کنیم.
او با تأکید بر اینکه نظام آموزشی در کشور باید اصلاح شود، افزود: نظام آموزشی بدون توجه به کیفیت، رشد کمی را گسترش داده است. فضای آموزشی در دانشگاهها باید به سمتی رود تا نیازهای منطقهای و جامعه را درک کند.
رئیس دانشگاه آزاد تهران افزود: معتقدم آمایش سرزمینی در ارتباط با آموزش در کشور ضروری است و دانشگاهها باید با آمایش سرزمینی و منطقهای تواناییها و پتانسیلهای منطقهای را شناسایی کرده و براساس آن رشته ایجاد و دانشجو بپذیرند و در این راستا ارتباط دانشگاه و صنعت نیز باید گسترش یابد.
آقامیری با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر با شعار «علم برای همه» بر تعداد دانشگاههای ایران افزوده شد، گفت: در حال حاضر بیش از دو میلیون دانشجو و دو هزار و ۴۶۰ دانشگاه در کشور داریم، این در حالی است که کشور آلمان ۴۱۲ دانشگاه، هند ۶۲۰ دانشگاه و کانادا ۳۲۹ دانشگاه دارد.
او ادامه داد: البته توانایی علمی دانشگاههای ایران بالاست، دانش آموختگان دانشگاههای ایران به لحاظ علمی، قدرت رقابت با دانشگاههای جهان را دارند، اما به لحاظ مهارتی چنین توانایی را ندارند. ما باید به سمتی برویم که دانشگاه نسل سوم، دانشگاه حل مسأله و کارآفرین باشد. نسل اول دانشگاه، بر اساس آموزش بوده است و نسل دوم، تعداد محدودی از دانشگاههای کشور به سمت پژوهش رفتند.
مدرک تحصیلی بدون مهارت، اصالت ندارد
رئیس دانشگاه آزاد تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایجاد مدارس مهارتی ضروری است، گفت: مدرک تحصیلی به خودی خود اصالت ندارد، مگر اینکه همراه با مهارت باشد. سیاستهای استخدامی و اشتغال زایی در کشور باید اصلاح شود که مهارت جایگزین مدرک شود. مهمتر از آن این است که باور و فرهنگ اجتماعی باید اصلاح شود تا مهارت پروری در جامعه نهادینه شود.
انتهای پیام/