سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس شورای ولایتی هرات افغانستان مطرح کرد؛

نقش کلیدی گمرک دوغارون در اقتصاد افغانستان

رئیس شورای ولایتی هرات افغانستان گفت: گمرک ۱۰۰ ساله دوغارون، نقش به سزایی در اقتصاد افغانستان و اشتغال در هرات داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات افغانستان در حاشیه سفر به ایران و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کالا‌های صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات، دومین بازار اقتصادی کشور افغانستان ارسال می‌شود.

او افزود: با توجه به حجم بسیار کالا‌های صادراتی از این معبر زمینی به سوی بازار‌های هدف افغانستان، مردم این کشور استقبال خوبی از انواع کالا‌های ایرانی دارند.

رئیس شورای ولایتی هرات افغانستان ادامه داد: با صادرات و ترانزیت انواع کالا‌های ایرانی از طریق دروازه طلایی دوغارون، بازار‌های افغانستان جان دوباره گرفته و اقلام ایرانی بهانه‌ای شده برای ارتباط افغانستان با برخی کشور‌های آسیایی که در صدد هستیم این تعاملات بیش از این افزایش یابد.

بیشتر بخوانید

محسن سیاح فرماندار تایباد نیز به نزدیک بودن گمرک دوغارون به مهم ترین بازار اقتصادی افغانستان اشاره کرد و گفت: هرات یکی از مهم ترین بازار‌های کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و این منطقه اقتصادی ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و نقش به سزایی در اقتصاد ۲ کشور ایفا می‌کند.

او افزود: با توجه به جایگاه استراتژیک این شهرستان مرزی، در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در مرز و گمرک اسلام قلعه افغانستان، این کانون اقتصادی می‌تواند بیش از این نقش به سزایی در اقتصاد ۲ کشور ایران و افغانستان داشته باشد.

 فرماندار تایباد ادامه داد: با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان به ویژه شهرستان تایباد با استان هرات می‌توانیم در حوزه مسایل فرهنگی نیز تعاملات مناسبی داشته باشیم.

محمد کوه گرد مدیرکل گمرک دوغارون تایباد نیز گفت: سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار به بازار‌های هدف افغانستان صادر می‌شود که نشان از بازار پسندی کالا‌های ایرانی دارد و معبر زمینی دوغارون پل ارتباطی ایران با سایر کشور‌های آسیای میانه به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه بین دستگاه‌های متولی مستقر در ۲ گمرک دوغارون ایران و اسلام قلعه افغانستان با هدف به حداقل رساندن مشکلات موجود در حوزه صادرات و ترانزیت، تعاملات خوبی ایجاد شده است، افزود: موقعیت جغرافیایی تایباد موجب شده این شهرستان تامین کننده کالا‌های مورد نیاز بازار برخی کشور‌های آسیای میانه نیز باشد که این نیز برای طرف افغانستان یک نقطه طلایی به شمار می‌رود.

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد ادامه داد: حدود ۹۵درصد کالا‌هایی که به شکل ترانزیت به افغانستان ارسال می‌شود از امارات به بندرعباس و گمرک شهید رجایی و شهید باهنر وارد شده و از طریق گمرک دوغارون به افغانستان ارسال می‌گردد و پنج درصد دیگر از این کالا‌ها نیز از سایر گمرکات کشور به گمرک دوغارون وارد می‌شود.

کوه گرد بیان کرد: بیشترین حجم کار این گمرک ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالا‌های تجار افغانستانی و پاکستانی و گاه هندی و دیگر کشور‌های همسایه افغانستان، از طریق کشور‌های عربی و حوزه خلیج فارس به گمرک بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرک‌های مرزی ترانزیت می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.
 
انتهای پیام// م.ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.