سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان مذاکرات لیبیایی‌ها در تونس بدون تعیین دولت جدید

مذاکرات لیبیایی‌ها در تونس در حالی به پایان رسید که دولتی جدید برای نظارت بر انتخابات آتی لیبی تعیین نشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، مذاکرات دولت الوفاق لیبی و خلیفه حفتر، ژنرال سابق ارتش لیبی که از ۲۰ آبان در تونس آغاز شده بود شب گذشته در حالی پایان یافت که تنها بر سر زمان برگزاری انتخابات در پایان سال میلادی ۲۰۲۱ توافق شد و دولتی جدید که ناظر بر آن باشد تعیین نشد.

«استفانی ویلیامز» معاون نماینده سازمان ملل در لیبی، با اعلام پایان مذاکرات گفت که هنوز کار‌های زیادی باید انجام شود.

این مقام بین المللی پس از پایان مذاکرات در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ۱۰ سال درگیری در یک هفته حل نمی‌شود.

او افزود: نمایندگان طرف‌های لیبیایی در روز‌های آینده گفتگو‌های مجازی درخصوص دولت جدید را از سر می‌گیرند. نمایندگان همچنین در مورد مسئله قانون انتخابات گفتگو خواهند کرد.

از سوی دیگر، یک منبع در مذاکرات گفت که این گفتگو‌ها پس از عدم توافق بر سر مکانیسم تشکیل دولت متوقف شد و دور جدید مذاکرات ۱۵ دسامبر آغاز می‌شود.

۷۵ نماینده از ارگان‌ها و گروه‌های دولتی و از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی لیبی که در این نشست حضور داشتند برای برگزاری انتخابات ملی در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ به توافق رسیدند.

نمایندگان گروه‌های لیبیایی که در گفتگو‌های تونس حضور داشتند از سوی سازمان ملل انتخاب شدند که این باعث شد برخی از لیبیایی‌ها مشروعیت آن‌ها را را زیر سوال ببرند و از نحوه انتخاب آن‌ها انتقاد کنند. تحلیلگران همچنین بیم آن را دارند که دولتی که در نتیجه این گفتگو‌ها تشکیل خواهد شد، در آینده همه تلاش خود را صرف مبارزه برای به دست آوردن مشروعیت کند و با مخالفت درونی روبرو شود.

پس از قذافی، لیبی به دو بخش تقسیم شده است. در یک سو دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می‌شود و در سوی دیگر ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که مرد قدرتمند شرق لیبی است. همه ابتکار عمل‌های دیپلماتیک سال‌های اخیر برای حل این مناقشات به شکست منجر شده است. این مناقشات حالا بین المللی شده است. ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت نظامی می‌کند. امارات عربی متحده، روسیه و مصر هم از جناح حفتر حمایت می‌کنند.

دو طرف درگیر در ماه اکتبر توافق آتش بس امضا کردند و به موازات تبادلات سیاسی، گفتگو‌ها در مورد مسائل امنیتی هم ادامه دارد.

انتهای پیام/

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.