بنا بر اعلام سازمان ملل، در مذاکرات تونس پیشرفت‌های دیپلماتیکی در روند برقراری صلح در لیبی ایجاد شد و بر سر نقشه راه برای برگزاری انتخابات در این کشور توافق به وجود آمد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، دولت وفاق ملی لیبی و نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر در مذاکراتی که تحت نظارت سازمان ملل متحد در تونس برگزار شد در مورد نقشه راهی برای برگزاری انتخابات در این کشور توافق کردند.

شرکت کنندگان در این نشست توسط سازمان ملل متحد و از همه جناح‌ها انتخاب شده اند. اما چهره‌های اصلی حکومت لیبی در آن حضور نداشتند.

نیرو‌های دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر از اوایل اکتبر آتش بس اعلام کرده اند. یک کمیسیون نظامی هم بر چگونگی عقب نشینی از جبهه‌های جنگ نظارت می‌کند.

این پیشرفت دیپلماتیک امید‌های بسیاری را در مورد صلح در لیبی به همراه داشت. از سه روز پیش ۷۵ نماینده لیبی در تونس گردهم آمده اند تا لیبی را از آشفتگی که از زمان سقوط حکومت قذافی در سال ۲۰۱۱ در آن گرفتار شده است، نجات دهند. سازمان ملل متحد چهارشنبه از برگزاری انتخابات طی ۱۸ ماه آینده خبر داد. اما تا آن زمان ممکن است تغییراتی در اوضاع ایجاد شود.

«استفانی ویلیامز» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی در این باره گفت: ما خود را فریب نمی‌دهیم و می‌دانیم کار‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد. مذاکرات سیاسی لیبی مشکلات بسیار دیگری هم دارد. مشکلاتی مانند طراحی ساختار جدید دولت برای آنکه این کشور بتواند در اسرع وقت انتخابات برگزار کند.

پس از قزافی، لیبی به دو بخش تقسیم شده است. در یک سو دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته می‌شود و در سوی دیگر ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که مرد قدرتمند شرق لیبی است. همه ابتکار عمل‌های دیپلماتیک سال‌های اخیر برای حل این مناقشات به شکست منجر شده است. این مناقشات حالا بین المللی شده است. ترکیه از دولت وفاق ملی حمایت نظامی می‌کند. امارات عربی متحده، روسیه و مصر هم از جناح حفتر حمایت می‌کنند.
دو طرف درگیر در ماه اکتبر توافق آتش بس امضاء کردند. به موازات تبادلات سیاسی، گفتگو‌ها در مورد مسائل امنیتی هم ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار