سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

#تولیدبان/

کشاورزان گرفتار تاسیس اتاق کارگری؛ جهادکشاورزی همه را بایک چوب می‌زند!

دریافت مجوز تغییر کاربری یکی از چالش­های همیشگی سرمایه ­گذاران حوزه­ های مختلف اقتصادی است که قانون برای حمایت از آن ها، راهکار‌هایی را در نظر گرفته است، اما برخی مدیران جهاد کشاورزی تمایلی به اجرای این راهکار‌ها ندارند.

به گزارش خبرنگار تولیدبان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از مدیران می توانند با استفاده از راهکارهایی که قانون در تغییر کاربری در نظر گرفته است به تولید کنندگان کمک کنند اما مشخص نیست به چه دلیل این کار را انجام نمی دهند.

تشخیص نیاز وجود اتاق کارگری بر عهده کشاورز نیست

اتاق کارگری برای کشاورزان یک نیاز ضروری است، اما گویا تشخیص این نیاز بر عهده‌ آن‌ها نیست؛ کشاورزان بسیاری به دلیل فاصله دار بودن اراضی کشاورزی از منطقه‌ مسکونی، برای استراحت، صرف غذا و مراقبت از محصولات خود نیاز به این دارند که در زمین کشاورزی اتاقکی با متراژ پایین احداث کنند که برای دریافت مجوز ساخت این اتاقک به مشکل بر می‌خورند.

یکی از این کشاورزان در گفت‌وگو با خبرنگار تولیدبان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: جهاد کشاورزی اجازه‌ ساخت اتاق کارگری را نمی‌دهد و کارگرانم از زمان کشت تا برداشت محصول با مشکل مواجه اند.

وی در ادامه گفت: اگر اتاق کارگری وجود داشته باشد، کارگران می‌توانند برای نماز، صرف غذا و استراحت میان کار از آن استفاده کنند، اما جهاد کشاورزی می‌گوید، چون قیمت زمین کشاورزی نسبت به مسکونی و تجاری کمتر است و دیگران به بهانه ساخت یک اتاق به مرور زمان زمین کشاورزی را به مسکونی یا تجاری به طورغیرمجاز، تغییر کاربری داده اند دیگر مجوز ساخت اتاق کارگری صادر نمی‌شود.

این کشاورز گفت: چندین بار برای گرفتن مجوز تغییر کاربری به جهاد کشاورزی و امور اراضی مراجعه کردم و اعلام کردم به وجود این اتاق کارگری نیاز دارم و خواهش کردم لااقل کمیسیون تشکیل بدهند، اما می‌گویند ما تشخیص می‌دهیم به ساخت اتاق نیاز هست یا نه!

تاسیس اتاق کارگر در زمین های کشاورزی شدنی است

بر اساس تبصره یکم ماده‌ یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها بر عهده‌ کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست  و استانداری است که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می‌شود.


بیشتر بخوانید


بر اساس گزارش‌های دریافتی متعدد از کشاورزان، در برخی استان‌ها به راحتی مجوز ساخت اتاق کارگری صادر می‌شود و در برخی دیگر به هیچ وجه در صدور این مجوز با کشاورزان همکاری نمی‌شود.

احداث دامداری تغییر کاربری نیست

جواد صنعت پیشه، متقاضی دریافت مجوز بره پرواری در گفت‌وگو با خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: سال ۹۷ زمینی به متراژ حدود ۵۵۰۰ متر خریداری کردم و تاکنون برای دریافت مجوز، ۲۱ استعلام، پروانه­ بهداشتی، موافقت اصولی و چندین مجوز دیگر را دریافت کرده ­ام، اما اکنون با یک مانع تغییرکاربری مواجه شده ­ام.

وی ادامه داد: رئیس جهاد کشاورزی استان در دقیقه­ ۹۰ که تمام مراحل کار انجام شده، اعلام کرده است که زمین شما جزء اراضی یکپارچه است و نمی ­توان مجوز تغییر کاربری داد.

این فعال اقتصادی با اشاره به این که از فعالان اجتماعی کشور هم است، از جهاد کشاورزی درخواست کرد هرچه سریعتر به این مشکل رسیدگی کنند تا بتواند علاوه بر کمک به جهش تولید ملی، برای چندین نفر از مددجویان بهزیستی نیز اشتغالزایی کند.

مدیران جهاد کشاورزی در حالی با صدور مجوز به فعالان حوزه دام مخالفت می‌کنند، که بر اساس تبصره­ ۴ قانونِ اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ­ ها مصوب آبان‌­ماه سال ۱۳۸۵، احداث دامداری، در راستای بهینه ‌کردن تولیدات بخش کشاورزی بوده و تغییر کاربری محسوب نمی‌شود.

به نظر می‌رسد بهتر باشد سازمان‌های جهاد کشاورزی به جای مانع تراشی در صدور مجوز تغییر کاربری، نظارت خود بر ساخت و ساز‌های غیرمجاز را افزایش دهند و از ظرفیت‌های قانونی برای کمک به تولید بهره بگیرند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۲۵ ۲۳ تير ۱۴۰۱
الناس مسلطون الا الموالهم و النفوسهم این یک قائده فقهی است و کلام نبی مکرم است. این قانون اسلامی نیست… شاید شما یهودی یا کافر باشید کسی نمیداند.
پاشا
۲۳:۲۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
کجای دنیا با ساخت یک اطاق ۱۲ متری مخالفت میکنند شما اجازه ساخت همین مساحت را بدهید وتعهد هم بگیرید کسی ۱ متر بهش اضافه کرد اطاق را رو سرش خراب کنید
پاشا
۱۸:۵۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
اخه چرا نباید کسی که ۱۰۰۰ مترزمین برای باغ یا مزرعه با خون دل خریده اجازه ساخت اطاقکی نداشته باشد خدا گواه است به همین علت بارها نهالهای من مورد سرقت همسایگان ازخدا بیخبر قرار گرفته اگه اتاقی داشته باشم کسی نمیتواند نهالم را بدزدد خواهش میکنم از جهاد کشاورزی مشکل مارا با ۲۰ متر اطاق حل کند
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۹
سلام چی میشه یه اتاق کارگری بسازیم