صفا امیری مدیر مسئول انتشارات براق در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره تاثیر اجرای طرح پاییزه کتاب بر فروش کتابهای کودک و نوجوان گفت: هر طرح حمایتی که در کشور اجرا میشود روی کل صنعت نشر تاثیر میگذارد نشر کودک و نوجوان هم که بخشی از این صنعت به شمار میرود از این قضیه مستثنی نیست، اما باید دید سهم این بخش از صنعت نشر تا چه میزان است بخش کودک و نوجوان در صنعت نشر سهم بسیار کمی دارند اگر بخواهیم هفته کتاب و طرحهایی مانند پاییزه کتاب را با هفتههای دیگر مقایسه کنیم میتوان گفت میزان فروش کتابهای کودک در این هفته با هفتههای دیگر اختلاف زیادی دارد تا حدی که میتوان این اختلاف را درک کرد و مشهود است.
بیشتر بخوانید
وی افزود: میزان فروش کتابهای کودک در هفته کتاب و طرح پاییزه به اندازه کافی نیست، چون در این طرحها تبلیغات درون سازمانی است و نمیتوانیم از تبلیغات تلویزیونی بهره ببریم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند در سطحی وسیعتر اطلاع رسانی کند میزان تاثیرگذاری هفته کتاب و طرح پاییزه بیشتر خواهد شد. شاید علتی که وزارت ارشاد از تبلیغات تلویزیونی برای هفته کتاب و طرح پاییزه بهره نمیبرد حجم فعالیت هایش باشد که بسیار محدود است و در صورت استفاده از آن با مشکل مواجه میشود این را قبول دارم که میزان فروش کتابهای کودک در طرح پاییزه اختلاف مشهودی با هفتههای دیگر دارد و تاثیر آن بر این صنعت مشهود است.
مدیر مسئول انتشارات براق ادامه داد: شرایط کنونی کشور در کل مجموعه اقتصادی و صنعتی ما تاثیرگذار است و همه بخشهای دیگر با این چالشهای اقتصادی مواجه هستند. در سبد یک خانوار که قدرت خرید خوبی ندارد خرید کتاب حذف میشود البته ممکن است این خانوادهها برای کودکشان کتاب تهیه کنند، اما بیشتر به سمت تهیه کتابهای کمک درسی میروند نمیتوان به آنها در این باره خرده گرفت، چون محدودیت و توانایی خرید آنها باعث میشود بخشی از سبد خریدشان حذف شود برای همین کتاب کودک اولین بخشی است که سریعتر از سایر بخشها از سید خرید آنها حذف میشود.
امیری بیان کرد: ریشه اصلی مشکل فروش کتابهای کودک را میتوان در کتابهایی دانست که ناشران کودک منتشر میکنند باید بتوانیم کتابی برای کودکان تولید کنیم که وقتی خانواده آن را تهیه کرد به خرید کتاب کودک برای فرزندش رغبت پیدا کند یعنی کتاب تا اندازهای خوب تدوین شده باشد تصویرگری و مضمون کتاب به گونهای باشد که روی کودک اثر مطلوبی بگذارد و باعث شود حتی اگر خانوادهای مشکل مالی دارد بخشی از درآمدش را صرف خرید کتاب کودک کند.
وی اظهار کرد: ناشران کتابهای کودک برای بهبود وضعیت نشر این حوزه نباید به دنبال حمایتهای دولتی باشند بلکه باید کیفیت کتاب هایشان را ارتقا دهند، چون انتظار برای حمایت دولت از ناشر کودک کار درستی نیست و باعث میشود رانتهایی به وجود بیاید؛ ریشه حل مشکل فروش کتاب کودک در تولید کتاب است آن هم کتابی که مفید و تاثیرگذار باشد.
انتهای پیام/