سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خضریان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

فقدان رژیم مشخص حقوقی عاملی برای سوء استفاده از میادین مشترک نفتی و گازی

نماینده تهران گفت: کشور‌های همسایه از فقدان رژیم مشخص حقوقی از میادین مشترک سوء استفاده می‌کنند و منابع نفتی و گازی ایران را به یغما می‌برند.

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز دوباره دوران ریاست بیژن زنگنه بر وزارت نفت، با دستور مستقیم وی مبنی بر فسخ قرارداد با شرکت داخلی، توسعه میدان مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به امید وارد کردن شرکت‌های خارجی، از جمله توتال بد قول و بد عملکرد، به مدت ۷ سال متوقف شده و اقدامی نیز در خصوص توسعه و تولید از میادین مشترک فرزاد A و B صورت نپذیرفته است و از بابت این عدم‌النفع، خسارت ۴۰ میلیارد دلاری به کشور وارد شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: بنده با طرح سوالی از وزیر نفت که در مجلس به ثبت رسیده است از جناب زنگنه خواسته‌ام در خصوص دستور فسخ قرارداد و توقف توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی (مشترک با قطر) و میادین فرزاد A و B (مشترک با عربستان سعودی) که موجب زیان هزار هزار میلیارد تومانی به کشور شده است توضیحات خود را ارائه کند.

خضریان ضمن تاکید بر این موضوع که توسعه و تولید از میادین مشترک نفتی و گازی با کشور‌های همسایه یکی از راهبرد‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی و منابع هیدروکربوری است بیان کرد: متاسفانه کشور‌های همسایه و رقیب، از فقدان رژیم مشخص حقوقی تولید از میادین مشترک سوء استفاده کرده و با شتاب بخشیدن به توسعه و تولید چندبرابری از میادین مشترک با ایران، منابع نفتی و گازی این ملت را به یغما می‌برند. در این بین آقای زنگنه علیرغم برنامه‌های قبلی و مصوب آن وزارتخانه، با بی‌توجهی کامل، مهاجرت این منابع ارزشمند و خدادادی از بخش‌های ایرانی، به سوی کشور‌های همسایه را به نظاره نشسته و هیچ وقعی به نظرات کارشناسان و دلسوزان کشور نمی‌نهد.

این نماینده مجلس افزود: با گذشت ۷ سال از وزارت جناب زنگنه و علیرغم انجام مطالعات جامع و وجود برنامه تولید و توسعه از میادین مشترک فرزاد A و B و همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت‌های گذشته انجام شده بود، نه تنها هیچ اقدام مؤثری جهت توسعه و تولید از این میادین مشترک انجام نشده، بلکه قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌های منعقد شده با پیمانکار داخلی هم فسخ شده است.

وی با اشاره به طرح توسعه جامع (MDP) دو میدان فرزاد A و B عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب تولید گاز برای این میادین درنظر گرفته شده بود که با احتساب بهای صادراتی حداقل ۲۲ سنت در قبال هر مترمکعب، سالیانه بیش از ۴ میلیارد دلار و همین مقدار از درآمد سالیانه فاز ۱۱ پارس جنوبی و به صورت جمعی ۸ میلیارد دلار به کشور ضرر و خسارت وارد می‌شود.

خضریان در پایان با تاکید بر پیگیری حقوق ملت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این مبالغ رقم کمی نیست و از سرجمع کل بودجه یکسال کشور در شرایط فعلی بیشتر است و ما از محاکمه متخلفان و اهمال کنندگان در حق بیت‌المال و انفال کوتاه نخواهیم آمد. در صورت لزوم پیگیری‌های قضایی را نیز آغاز خواهیم کرد و به ملت شریف ایران این قول را می‌دهیم که تا آخر پیگیر حقوق از دست رفته آنان خواهیم بود.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.