سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای سنت قدیمی بافت سیاه چادر در ریگان

بار دیگر هنر دستان بانوان ریگانی بر تار و پود سیاه چادرها، نقش و نگاری سنتی می زند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گرمای پاییزی ریگان این روز‌ها شاهد هنرنمایی بانوان ریگانی در به نمایش گذاشتن بافت سنتی سیاه چادر است. بانوان عشایر ریگانی بعد از گذشت ۱۰سال، بار دیگر سنت قدیمی بافت سیاه چادر را احیا می‌کنند.

سیاه چادری که همدم عشایر در فصل پاییز و زمستان است، این روز‌ها با قیمتی گزاف به فروش می‌رسد.

بافت یک سیاه چادر به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ روز طول می‌کشد که ۴ تا ۵ خانم و ۲ آقا در بافت آن سهیم اند.

سیاه چادری که هنوز با ابزارآلات خاص خود و به صورت کاملاً سنتی بافت می‌شود، استفاده از موی بز در استحکام بافت سیاه چادرنقش به سزایی دارد.

سیاه چادر عشایر از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است، از جمله آنکه نه باران در آن نفوذ دارد و نه سرما، نه دود وارد آن می‌شود و نه گرمای آتش از آن بیرون می‌رود.

لیلا هاشمی پور یکی از بانوان عشایر ریگانی با اعلام اینکه سال‌های سال است که بافت سیاه چادر در شهرستان ریگان فراموش شده بود، گفت: تصمیم گرفتیم با تعدادی از بانوان کار بافت سیاه چادر را آغاز کنیم.

او افزود: امروز به مدت ۳۵روز است که به صورت شبانه روزی در حال بافت سیاه چادر هستیم.

مریم کریمدادی دیگر بانوی عشایر ریگانی بیان داشت: کار بافت سیاه چادر با چندین دستگاه سنتی، چوب و آهن در حال انجام است و تاکنون ۵ بانوی عشایر در بافت آن سهیم بوده اند.

محمد کریم نیا یکی از عشایر ریگانی با بیان اینکه ما در بافت سیاه چادر به بانوان کمک می‌کنیم تا بتوانیم سیاه چادر مستحکمی آماده کنیم، افزود: این سنت در روستای ما بعد از گذشت ده‌ها سال فراموشی مجدداً احیا شد.

حسین بنی ابراهیمی بخشدار مرکزی ریگان نیز با اشاره به اینکه بانوان عشایر ریگان در اقدامی شایسته کار بافت سیاه چادر را آغاز کردند، گفت: کار این بانوان در گذشته بافت و تولید سیاه چادر بوده که مجدداً این سنت قدیمی احیا شد.

او افزود این بانوان هنرمند در تلاشند تا زمستان امسال با بافت و تولید سیاه چادر برای عشایر، به جای سرمای سوزان کویر، گرما را به محافل آن‌ها به ارمغان آورند.

بنی ابراهیمی قیمت یک سیاه چادر را ۱۰۰میلیون ریال اعلام کرد و بیان داشت: رونق این هنر می‌تواند نقش به سزایی در اقتصاد خانوار‌های عشایر ریگانی ایفا کند.

او با اعلام اینکه شهرستان ریگان در گذشته قطب تولید سیاه چادر عشایر شرق استان بوده است، به سنتی بودن بافت آن اشاره کرد و خواستار ثبت ملی این اثر شد.

بنی ابراهیمی افزود: تمامی ابزار اولیه بافت سیاه چادر از تولیدات خود عشایر شهرستان است.

او از وجود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر در شهرستان ریگان خبر داد و تصریح کرد: بیشترین عشایر شرق استان در شهرستان ریگان حضور دارند.

گزارش از : موسی ملائیان

انتهای پیام/ب

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.