سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صلح و سازش ۷۴۶ هزار پرونده قضایی در کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: شورا‌های حل اختلاف کرمان از بدو تاسیس تا مهرماه ۹۹ در مجموع ۷۴۶ هزار و ۱۰۲ فقره از دو میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۷۷ فقره پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: مختومه شدن پرونده‌ها از طریق واحد‌های مصالحه و شورای حل اختلاف موجب از بین رفتن اثر کدورت و اختلاف در بین طرفین دعوا خواهد شد.

او دردیدار با رییس و قضات شورا‌های حل اختلاف کرمان با اشاره به رویکرد دستگاه قضایی در ترویج فرهنگ صلح و سازش و برقراری صلح میان طرفین دعوی افزود: باید از ظرفیت شورای حل اختلاف به منظور ترویج و توسعه سازش حداکثر استفاده را کرد تا مردم از این طریق برای حل و فصل دعاوی خود نیازی به حضور در دادگستری‌ها نداشته باشند و در نخستین اقدام مشکلات و دعاوی خود را از طریق شورای حل اختلاف بین خود حل و فصل کنند و شاهد کاهش پرونده‌ها در محاکم باشیم.

موحد تصریح کرد: رویکرد شورا‌های حل اختلاف باید صلح و سازش باشد، در قانون جدید شورا‌های حل اختلاف نیز که در مراحل تصویب در مجلس شورای اسلامی است سعی بر بازگشت این نهاد به رسالت اصلی خود یعنی صلح و سازش است و دفاتر میانجیگری و داوری نیز در این قانون توسعه بیشتری خواهند داشت.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: شورا‌های حل اختلاف استان کرمان از سال ۱۳۸۱ با افتتاح هشت شعبه در شهرستان بردسیر شروع به فعالیت کرد که اوج تشکیل آن در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ به بیش از هزار و ۶۱ شعبه در استان کرمان رسید.

موحد افزود: از سال ۱۳۸۸ با تاسیس مرکز امور شورا‌های حل اختلاف قوه قضاییه و روند ساماندهی به شورا‌های حل اختلاف هم اکنون ۳۱۷ شعبه شورا‌های حل اختلاف در سراسر استان کرمان فعالند که از این تعداد ۱۲۷ شعبه شهری رایی ۱۰۱ شعبه شهری صلحی و ۸۹ شعبه روستایی است.

او تصریح کرد: این شورا‌ها در تمامی شهرستان‌ها، بخش‌ها، شهر‌ها و مراکز دهستان‌ها اعم ار اینکه در آن‌ها حوزه قضایی وجود دارد یا ندارد فعالیت دارند.

موحد گفت: شورا‌های حل اختلاف استان کرمان از بدو تاسیس تا پایان مهرماه ۱۳۹۹ در مجموع ۷۴۶ هزار و ۱۰۲ فقره از دو میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۷۷ فقره پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند و به دو میلیون و ۴۳۳ هزار و ۲۰۰ فقره پرونده رسیدگی کرده اند.

او افزود: از سوی دیگر نسبت پرونده‌های صلح و سازش به پرونده‌های قابل صلح ۴۴ درصد و نسبت پرونده‌های مصالحه به پرونده‌های مختومه ۳۱ درصد است.

رییس کل دادگستری استان کرمان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دادگستری کل استان کرمان طی امسال را تلاش برای کاهش ورودی حجم پرونده‌ها به محاکم با استفاده از ترویج فرهنگ صلح و سازش و استفاده از ظرفیت نهاد داوری و میانجی گری و شورا‌های حل اختلاف دانست.

موحد تصریح کرد: مسلماً تاثیر مختومه شدن پرونده‌ها از طریق شورای حل اختلاف و موسسات داوری و میانجی گری بسیار بیشتر از مختومه شدن آنان در محاکم است؛ چرا که مختومه شدن پرونده‌ها از طریق واحد‌های مصالحه و شورای حل اختلاف موجب از بین رفتن اثر کدورت و اختلاف در بین طرفین دعوا خواهد شد؛ بنابراین صلح آمیزتر و مردم سالارانه‌تر از روش‌های قضایی هستند.

رییس شورای قضایی استان کرمان با اشاره به مزیت‌های نهاد داوری و میانجی گری اظهار کرد: در دسترس بودن داور، کم هزینه بودن، تسریع در رسیدگی‌ها و تخصصی بودن آن از مهمترین مزیت‌های نهاد داوری است که شهروندان به منظور برخورداری از این امتیازات باید در زمان تنظیم قرارداد‌های مالی خود شرط داوری را در قرارداد‌های خود بیاورند.

موحد داوری و میانجی گری را یکی از روش‌های فراقضایی و تعالی یافته برای حل و فصل اختلافات به شمار آورد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌های مردمی و بخش خصوصی در موضوع حل اختلافات در بین افراد ظرفیت بسیار بالایی دارند که باید با برنامه‌ریزی دقیق از این ظرفیت استفاده شود.

او ضمن تبریک سالروز تاسیس شورای حل اختلاف از تلاش صادقانه و جهاد گونه کارکنان خدوم و مصلح در زمینه توسعه فرهنگ مقدس صلح و سازش تقدیر و تشکر کرد و موفقیت روز افزون آن‌ها را در تمامی مراحل زندگی و عرصه خدمت رسانی به امت را از خداوند متعال خواستار شد.

شورا‌های حل اختلاف استان کرمان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ و ۹۷ حائز رتبه سوم کشوری در زمینه صلح و سازش شد.

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.